לנשום בדרך ללידה

(0)
לדרג

לידה טבעית? אפידורל? האם כדאי להשתתף בקורס הכנה ללידה? כיצד מתכוננים לאירוע כל כך משמעותי כמו לידה? כל מה שחשוב לדעת רגע לפני הצירים

מאת: מערכת zap doctors

לשמחה ולהתרגשות המלווים את ההריון, נלווים גם רגשות מסוגים שונים המציפים את האישה ההרה. היא יודעת שכל חייה עומדים להשתנות מהרגע שבו ייצא התינוק לאוויר העולם, אבל איך בדיוק? קשה לדמיין. אפילו את הלידה עצמה לא תמיד קל לתאר במילים. הרי סביב היולדת הפוטנציאלית מושמעים כל הזמן סיפורים על תהליך הלידה, מרגשים וקשים כאחד, וכל אחת מתארת חוויה שונה לחלוטין. ובכל זאת: מה חשוב לדעת כשמתקרבים לתאריך המיועד, מה כדאי לא להחליט מראש, ומה מעניק ליולדת העתידית קורס ההכנה ללידה?

להגיע "מוכנה" ללידה (אילוסטרציה shutterstock)
להגיע "מוכנה" ללידה (אילוסטרציה shutterstock)

אורלי בסיס, אחראית חדרי לידה במרכז הרפואי הלל יפה, מסבירה:
"מכיוון שלידה היא אירוע מיוחד במינו, כמה שלא נתכונן, נקרא, נתכוונן ונחליט החלטות כאלה ואחרות - עד שהתהליך לא מתחיל אי-אפשר באמת לדעת איך נתנהג, כמה יכאב, איך יכאב ואיך נעמוד בכאב. לידה היא באמת אירוע שאין דומה לו, והוא גם עשוי להיות דינמי מאוד. בכל רגע התכניות לגבי ניהול הלידה והתנהלותה יכולים להשתנות. לכן אני ממליצה לא להחליט ולהתקבע על החלטות שמתבססות בעיקר על סיפורים של נשים שכבר חוו לידה, כי יש לזכור שכל אחת והלידה שלה, ושאין לידה שדומה לאחרת. הכי חשוב זה לדעת איך לזרום עם התהליך, וביחד עם המלצות הצוות המקצועי והמיומן, לקבל את ההחלטות הנכונות באותו רגע נתון".

מה לומדים בקורס הכנה ללידה ומדוע הוא חשוב?

קורס הכנה ללידה הוא חשוב מאוד, כי המטרה העיקרית שלו היא מתן מידע לזוגות על תהליך הלידה, הצגת האפשרויות להקלת הכאב, למידה איך ניתן להתכונן ללידה ועוד. זהו מפגש קבוצתי שנותן מידע מקצועי ועדכני שמועבר על ידי מיילדת, ובעצם מוריד את רף הפחדים והחרדה אצל בני הזוג. כמו כן, המסגרת הקבוצתית עצמה מעניקה תמיכה ועזרה מצד זוגות שנמצאים באותו המצב.

להוריד את רף הפחד בעזרת הקבוצה (אילוסטרציה shutterstock)
להוריד את רף הפחד בעזרת הקבוצה (אילוסטרציה shutterstock)

היית ממליצה ליולדות העתידיות לבחור בלידה טבעית?

"מכיוון שלידה היא האירוע הכי טבעי שיש, כמובן שאם אפשר לעבור את התהליך באופן טבעי ללא כל התערבות חיצונית כולל קבלת משככי כאבים בעיני זה עדיף. אבל חשוב לדעת כי ליולדת בלידה טבעית יש קריטריונים מאוד ברורים. היולדת צריכה להיות בריאה ללא מחלות, לאחר מהלך הריון תקין ובמיוחד עם מצב עובר תקין, כלומר - מוניטור ואולטרסאונד תקינים בזמן קבלתה ללידה.

יש הריונות שמוגדרים מראש בסיכון, כמו הריון מרובה עוברים, נשים סוכרתיות, נשים עם רעלת הריון, נשים עם עוברים גדולים, נשים לאחר ניתוח קיסרי קודם, מצגים פתולוגיים, ריבוי מי שפיר ועוד סיבות. אלה נשים שיצטרכו השגחה מיוחדת, ולכן האפשרות של לידה טבעית אינה מתאימה להן.

האם גם מי שהחליטה על לידה טבעית תוכל "להישבר" ולבקש אפידורל?

אם הלידה היא ממושכת וההתקדמות אטית, וכן היולדת סובלת באופן שמתיש אותה מאוד, אז אין כל עדיפות ללידה טבעית, כי החוויה במקרים כאלה יכולה להיות טראומטית. בלידות ראשונות ממושכות, או עם זירוז, השימוש באפידורל יכול להיות חוויה טובה לאישה. כך היא תגיע לסוף התהליך כשהיא נינוחה יותר ומשתפת פעולה.

קורס הכנה ללידה למידע ולהכוונה (אילוסטרציה shutterstock)
קורס הכנה ללידה למידע ולהכוונה (אילוסטרציה shutterstock)

כיצד בן הזוג יוכל לסייע בזמן הלידה?

בן הזוג יכול לסייע לפני הלידה בתזכורת על נשימות, בהסחת הדעת מהכאב, בעיסויים בגב התחתון, ובעיקר - בהקשבה. עוד טרם הלידה, החל מהשבוע ה-34, ניתן לתרגל יחד תרגילי נשימה וגוף, גם במסגרת קורס הכנה ללידה.

לסיכום, מהלך של לידה אחת אינו דומה ללידה אחרת ולא תמיד נוכל ברגע האמת לדבוק בהחלטות שקיבלנו מראש על הדרך בה נרצה ללדת. איסוף מידע טרם הלידה על אפשרויות הלידה הרלוונטיות והשתתפות בקורס הכנה קבוצתי יוכלו לסייע רבות בהורדת סף הפחד והחששות לקראת הלידה הצפויה ולספק עבור היולדת ובן זוגה, כלים חיוניים להתמודדות באירוע הלידה המרגש.

בואו לדבר על זה בפורום מיילדות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום