סחבת מעכבת זיהוי גופות אלמונים

(0)
לדרג

חרף ביקורת מבקר המדינה והקמת צוות ייעודי לזיהוי אלמונים, טרם זוהו 482 גופות. יו"ר הועדה לביקורת המדינה: משרדי הממשלה נוהגים בקהות-חושים ובאטימות בכבוד המת

מאת: מערכת zap doctors

למה מי מת? חוסר שתוף פעולה בין המשטרה לבין המכון לרפואה משפטית גורם לכך שנמצאו 482 גופות, מתוך 500 נעדרים, אולם הם טרם זוהו ומוגדרים כאלמונים. הדבר המתבקש הוא להפיק דנ"א מגופות הנפטרים ולהתאימם לנעדרים, אולם הדבר לא נעשה עד היום, זאת למרות ביקורת קודמות של מבקר המדינה והקמת צוות-ייעודי לטיפול בנושא. מחר (ג') תדון הוועדה לביקורת המדינה בכנסת, בדו"ח מבקר המדינה בעניין. יו"ר הוועדה, ח"כ אמנון כהן (ש"ס) אומר לקראת הדיון כי "משרדי הממשלה נוהגים בקהות-חושים ובאטימות בכבוד המת. זיהוי האלמונים כמי שנעדרים שנים כה-רבות, תסיר עגמת נפש וצער רב ומהמשפחות, ובמקרים רבים תפתור בעיות עגינות. בוועדה נדרוש לוח-זמנים ברור וקשיח להשלמת תכנית הזיהוי, כדי לעצור את הסחבת הממשלתית בעניין".

משטרת ישראל אחראית בארץ לאיתור נעדרים ולזיהוי אלמונים, ולעתים הסיכוי לאתר נעדר ואף להציל את חייו תלוי בטיב הפעולות שהיא נוקטת ובעיתוין. חקירה יעילה לזיהוי אלמוני עשויה להעלות כי האלמוני הוא אדם שכבר הוכרז נעדר, ומשנת 2009 הציב האגף לחקירות ולמודיעין של המשטרה את הטיפול בנושא בעדיפות גבוהה והשקיע בו משאבים רבים.

בנובמבר 2010, שנה אחרי המתוכנן, החלה המשטרה בשיתוף המכון לרפואה משפטית לבצע את הפרויקט שנועד לאסוף אמצעי זיהוי של נעדרים ואלמונים, להפיק מהם נתוני זיהוי ולהשוות ביניהם לצורך זיהוי אלמונים ונעדרים. ביולי 2012, שנה ושמונה חודשים לאחר תחילת הפרויקט, עדיין לא ריכזה החוליה בקובץ שהיא מנהלת נתונים מלאים שמהם היה אפשר ללמוד על התקדמות הטיפול בפרויקט. מבקר המדינה מדגיש כי המשטרה והמכון לא נקטו את כל הפעולות כדי להבטיח שהנתונים המצויים במאגר נעדרים ואלמונים יהיו שלמים ומהימנים; המכון לא מסר למז"פ חלק מהפרופילים הגנטיים שהפיק; וכמו כן הייתה במכון רשימת פרופילים גנטיים של אלמונים שטרם זוהו אשר לא נכללו בקובצי החוליה. נוסף על כך, התגלה שהמז"פ והמכון לא מחקו מהמאגר פרופילים גנטיים הנוגעים לאלמונים שכן זוהו.

למרות של-44% מהנעדרים לא היה פרופיל גנטי, המבקר מצא שלגבי רובם (70%), שנעלמו לפני עשרות שנים, עדיין לא פעלה המשטרה לאיסוף אמצעים לזיהוים. המבקר מדגיש כי "ככל שעובר הזמן והמשטרה אינה פונה למשפחה לצורך איסוף אמצעי זיהוי, הסיכוי לאתר קרובי משפחה מדרגה ראשונה לצורך הפקת פרופיל גנטי הולך וקטן". ל-60% מהאלמונים שנמצאו - לא היה פרופיל גנטי, ולפחות לשליש מהם גם לא הייתה דגימה ביולוגית להפקת פרופיל כזה. הוצאת גופה מקברה לצורך לקיחת אמצעי זיהוי היא הליך מורכב, אך המשטרה עדיין לא קבעה מדיניות בנוגע לאיסוף אמצעי זיהוי מאלמונים שנקברו, וככל שנוקף הזמן ייתכן ויאבד הסיכוי למצוא מהם שרידים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום