בלוטת הערמונית: גיל המעבר הגברי

(0)
לדרג

סביב גיל 50, מתחילות אצל גברים תופעות הקשורות בבלוטת הערמונית: דלקות, קושי במתן שתן, הגדלה שפירה וסרטן הערמונית. איך מתמודדים? מדריך מקיף

מאת: מערכת zap doctors

גיל המעבר בקרב נשים, ענייני הורמונים ומחלות נשים הם נושאים המטופלים ומדוברים כל הזמן. לעתים נדמה כי עניינים אלה "פוסחים" על המין הגברי. הסיבה לכך, ככל הנראה, היא כי נשים סובלות מתסמינים קשים יותר, הקשורים לפעילות הורמונלית וגיל המעבר. עם זאת, אין לשכוח כי השפעות הורמונליות ואותות הזמן ניכרים, אם כי בתדירות ובעוצמה נמוכות יותר, גם אצל גברים. סביב גיל חמישים, מתחילות תופעות שונות, הקשורות לבלוטת הערמונית, אשר נגרמות, בין היתר, בשל תהליכים הורמונליים.

גיל המעבר הגברי: מחלות ערמונית (אילוסטרציה)
גיל המעבר הגברי: מחלות ערמונית (אילוסטרציה)

מהי בלוטת הערמונית? מה תפקידה? כיצד משפיעים עליה ההתבגרות והשינויים ההורמונליים בגופו של הגבר? מהי התחלואה הקשורה אליה? על כך ועל עוד נושאים, מפי ד"ר שלום כץ, מומחה לכירורגיה אורולוגית, מנהל מרפאת "רפואה אישית".

מהי בלוטת הערמונית?

"בלוטת הערמונית, המצויה בגוף הגבר, היא בלוטת מין משנית, הממוקמת באגן הקטן, מתחת לשלפוחית השתן, ודרכה עובר השתן , בדרכו אל מחוץ לגוף. תפקידה של בלוטת הערמונית, המהווה חלק ממערכת הרבייה הגברית, הוא לייצר נוזל, אשר מתווסף לנוזל הזרע. לנוזל זה, המכונה נוזל הערמונית, תפקיד חשוב בפוריות הגבר: הוא נותן חיות לתאי הזרע. קוטרה של בלוטת הערמונית הוא 4 ס"מ ומשקלה הממוצע הוא 25 גרם בבגרות. הבלוטה נוטה לגדול עם השנים".

מהן המחלות של בלוטת הערמונית?

"ישנם מספר מצבים רפואיים, תופעות ומצבי תחלואה, המערבים את בלוטת הערמונית או קשורים אליה. דלקות שונות, הגדלה שפירה של הערמונית וסרטן הערמונית".

מהי דלקת בערמונית?

"ישנם שני מצבים של דלקת בערמונית: מצב של זיהום מקומי נקודתי, שמקורו ברור וידוע, הנגרם מגורמים מזהמים שונים, ומצב של דלקת כרונית בערמונית, הנקראת 'פרוסטטיטיס'. הפרוסטטיטיס מכונה גם כאב כרוני של האגן הקטן, משום שהיא מערבת את כל האזור בו ממוקמת הערמונית, כאשר אין זיהוי של גורם מזהם ושל דלקת פעילה, ומקור הכאב לא ידוע בוודאות. כאשר הדלקת נגרמת מזיהום, יש אפשרות לאתר את הגורם המזהם ואת מיקומו, ולטפל בהתאם. כאשר מדובר בסינדרום כאב האגן הכרוני, הדברים פחות פשוטים: חולה מאובחן כסובל מדלקת כרונית של הערמונית, כאשר הוא מדווח על קיומם של כמה תסמינים, אך הבדיקות לא מצביעות על זיהום פעיל".

"תסמינים שיעוררו חשד כי מדובר בדלקת של הערמונית הם מגוונים וכוללים, בין היתר, תכיפות של מתן שתן, דחיפות במתן שתן (קושי רב להתאפק), צריבה, קושי או כאב בעת ההשתנה, חום גבוה, פגיעה בליבידו וירידה בחשק המיני, כאבי גב תחתון, כאבי מפשעה ופגיעה בתפקוד המיני".

מהו הטיפול בדלקת בערמונית?

"הטיפול בדלקת בערמונית, על בסיס זיהום חולף, הרבה יותר קל: מתן אנטיביוטיקה. כאשר מדובר בפרוסטטיטיס, הטיפול יותר מורכב וכולל טיפול תרופתי בתסמינים וחימום מקומי של האיזור, לשם התמודדות עם הכאב הכרוני".

מהי הגדלה שפירה של הערמונית?

"ערמונית מוגדלת שפירה, BPH (Benign prostatic hyperplasia), המכונה גם 'היפרפלזיה שפירה של הערמונית' וכן LUTS (Lower Urinary tract Symptomsהיא מצב בו מתרחשת הגדלה של הערמונית ללא תהליך ממאיר. מדובר בתהליך טבעי, המתרחש לרוב אחרי גיל 50, בעקבות תהליכים הורמונליים בגוף הגבר. חלק גדול מהגברים לא ירגישו כל תסמינים עקב גדילת הערמונית, הרחבת קוטרה וגידול במשקלה, אך אחרים יתחילו לסבול מתסמינים שונים ומגוונים, הנעוצים בכך שהבלוטה הגדלה לוחצת על שלפוחית השתן, או מצרה את המעבר של השתן, בדרכו מחוץ לגוף. התסמינים יופיעו לרוב בשלב בו ההגדלה של הערמונית מאד משמעותית, אולם יכולים להופיע גם כשההגדלה איננה דרמטית, למשל, כאשר הערמונית גדלה פנימה לתוך השופכה".

"בין הבעיות שיוצרת הגדלה שפירה של הערמונית: קושי במתן שתן, דחיפות במתן שתן, תכיפות של מתן שתן, זרם שתן איטי ומקוטע, צריבה או כאב בעת מתן שתן, דימום בשתן ועם הזמן, ההגדלה גוברת ומחמירה את הסימנים: אצירת שתן (מצב בו לא מצליחים להגיע להתרוקנות מלאה)".

מהו הטיפול בהגדלה שפירה של הערמונית?

"עם הופעת התסמינים הללו, יעבור המטופל תשאול מקיף, בדיקה גופנית וישלח לביצוע אולטרסאונד. אם באבחון ייקבע כי מדובר בהגדלה שפירה של הערמונית, יוצע לו טיפול תרופתי או ניתוח. לכל מטופל יותאם טיפול מיטבי בעצה אחת עם הרופא המטפל".

מהו סרטן הערמונית?

"סרטן הערמונית הוא מחלה ממאירה, במהלכה תאי בלוטת הערמונית מתחלקים בקצב מהיר וללא שליטה, עד להתפתחות גידול סרטני. סרטן הערמונית הוא הסרטן הנפוץ ביותר בקרב גברים: אחד מתוך 8.6 גברים יאובחן כחולה בסרטן הערמונית, אשר מופיע אצל 50% מהגברים מעל גיל 70. סרטן הערמונית לא נחשבת למחלה קטלנית: יש בה למעלה מ-90% שיעור הישרדות לחמש שנים, מיום גילוי המחלה, אולם הדבר כמובן תלוי במאפיינים שונים ומגוונים של המטופל ושל המחלה. התסמינים שיעוררו חשש למחלה שהיארעותה עולה עם הגיל (הסרטן נפוץ במיוחד בקרב גברים מעל גיל 65) זהים לתסמינים העשויים להעיד על הגדלה שפירה של הערמונית".

מהו הטיפול בסרטן הערמונית?

"אפשרויות הטיפול בסרטן הערמונית מגוונות והן תלויות בחומרת המחלה ובמאפייניה השונים, כמו גם במצבו של המטופל: גיל, חומרת מחלה, מידת התפשטות המחלה, מצב בריאות כללי, תגובת הגוף לטיפול ראשוני ועוד, הם רק חלק מהשיקולים המנחים את הרופא בבחירת דרך ההתמודדות עם המחלה. הטיפולים העיקריים לסרטן הערמונית כוללים מעקב צמוד, טיפול כירורגי (ניתוחים), כימותרפיה, רדיותרפיה (הקרנות), ברכיתרפיה (השתלת גבישים רדיואקטיביים בערמונית) וטיפולים הורמונליים".

בואו לדבר על זה בפורום ניתוח ערמונית-פרוסטטה מוגדלת.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום