טובעים באלכוהול: התמותה עולה

(0)
לדרג

מחקר השוואתי במדינות אמריקה הצפונית והלטינית חושף תמונה עגומה של אלפי מקרי מוות על רקע אלכוהוליזם: השיאניות - אל-סלבאדור, גואטמלה וניקרגואה

מאת: ד"ר עמית עקירוב

צריכת אלכוהול ממשיכה לגרום למוות; אלכוהול היה גורם התמותה הישיר בכ-80 אלף מקרים שתועדו בצפון אמריקה ואמריקה הלטינית במשך שנתייים. כך עולה ממחקר חדש שפורסם לאחרונה בכתב העת Addiction.

במחקר נבחנו נתונים מ-16 מדינות לשנים 2007-2009; שיעורי התמותה הגבוהים ביותר שהיו קשורים לצריכת אלכוהול נרשמו באל-סלבאדור, גואטמלה וניקרגואה. בנוסף, 86% מכלל מקרי התמותה תועדו בגברים. למעשה, שיעורי מקרי התמותה עקב צריכת אלכוהול היה גבוה פי 28 בגברים, בהשוואה לנשים באל סלבאדור.

בהשוואה לנשים, בגברים בניקרגואה תועד סיכון גבוה פי 19 לתמותה ישירות עקב צריכת אלכוהול, ובגברים בקובה הסיכון היה גבוה פי 15. אף על פי שהסיכון בכלל הגברים בארצות הברית וקנדה היה גבוה רק פי שלושה בהשוואה לנשים, הסיכון היה גבוה יותר בבני 50-69.

שיעורי תמותה מוגברים תועדו באנשים מברזיל, אקוודור וונצואלה בין הגילאים 40-49 שנים, שיעורים אלו התייצבו עד גיל 70 ולאחר מכן ירדו באופן חד. מצד שני, הסיכון לתמותה עלה באופן עקבי לאורך החיים במקסיקו, עם שיא בגילאי שבעים.

החוקרים מסכמים כי ללא צריכת אלכוהול ניתן היה למנוע קרוב ל-80 אלף מקרי תמותה מדי שנה. מבין אלו, 63% ממקרי התמותה היו מיוחסים למחלות כבד ו-32% למחלות נוירו-פסיכיאטריות. בנוסף, מחלת כבד הייתה הסיבה המובילה לתמותה זו בכל המדינות, למעט גואטמלה וניקרגואה, בהן הפרעות נוירו-פסיכיאטריות היו הגורם המוביל לתמותה. עם זאת, הבדלים אלו יכולים לנבוע מהבדלים בדיוק האבחון בין המדינות.

החוקרים כותבים כי שיעורי התמותה במחקר הנוכחי מהווים את קצה הקרחון של בעיה רחבה יותר. הם מציינים כי מחקר קודם מצא קשר בין צריכת אלכוהול למצבים רבים אחרים, כולל מחלות לב, סוכרת, שחפת והפרעות פסיכיאטריות.

המחקר הנוכחי לא נועד להעריך את ההשפעה המלאה של צריכת אלכוהול אלא רק להדגים את שיעורי התמותה מיוחסים במלואם לצריכת אלכוהול. מספר מקרי התמותה להם תרם האלכוהול צפוי להיות הרבה יותר גבוה.

בואו לדבר על זה בפורום התמכרויות - אבחון וטיפול.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום