אמא'לה, חיסון!

(2)
לדרג

כאב של זריקה נמשך רק שניות ספורות, אבל המתח שמשדרים ההורים לפני החיסון גורם לילדים רבים לחשוש מאוד מחיסונים. איך ניתן לעזור להם להתגבר על הפחד?

מאת: מערכת zap doctors

חיסון איננו דבר נעים אבל חשוב להקפיד על שגרת החיסונים ולקבל את כל המנות הנחוצות ליצירת ההגנה החיסונית. ילדים רבים, בעיקר בגיל שבו הם מבינים מהו חיסון ומה המשמעות של קבלת זריקה, מפתחים פחד ממשי מההליך ומנסים להימנע ממנו, וחלקם אף מפתחים חרדת חיסונים. על התופעה, ביטוייה ודרכי ההתמודדות עמה, מפי ד"ר אמיר קליביצקי, מומחה ברפואת ילדים, רופא בכיר בחטיבת הילדים במרכז הרפואי וולפסון.

פחד מחיסונים אצל ילדים (אילוסטרציה)
פחד מחיסונים אצל ילדים (אילוסטרציה)

כיצד מתבטא חשש של ילדים מחיסונים? מתי פחד טבעי הופך לחרדה?

"ילדים החוששים מחיסון פוחדים מהדקירה עצמה ולא מתופעות החיסון השונות. לכן הם יבטאו לרוב את חששם ותחושותיהם באמצעות בכי וניסיון להימנע מהמפגש שבו ניתן החיסון. חרדה היא מצב בעל הגדרה פסיכיאטרית של תחושת איום פנימי מפני הבאות, מהסוג שלא ניתן להימנע ממנו. לפיכך, במיעוט המקרים, אם בכלל, מדובר בחרדה אמיתית.

סביב איזה גיל מתחילה התופעה של פחד מקבלת חיסון?

"פחד מפני חיסונים מתחיל כשהילד מתחיל לעמוד על דעתו, בסביבות גיל שנה. עם זאת, אי שקט מופיע לעתים עוד קודם לכן. על אף שהילד לא מבין שהולכים להזריק לו חומר בעזרת מחט ושהפעולה תסב לו אי נעימות, ישנם מסביבו התנהגויות הגורמות לו לחוש לחץ, מתח וחשש. למשל, הורה לחוץ ועצבני ישפיע כך על ילדו. חלק מהפעוטות אף מזהים את התפאורה ואת התהליך אם הם כבר קיבלו חיסון במועד מוקדם יותר באותו המעמד. כמובן שבגיל מבוגר יותר בו הם שואלים שאלות ודורשים תשובות, רמת ההבנה שלהם עולה והם יודעים בדיוק מה מצפה להם".

ממה נובע הפחד של הקטנטנים מהחיסון?

"ילדים צעירים מאוד אינם מבינים את משמעות החיסון ואינם מסוגלים לעשות שיקולים בעד ונגד נטילתו. הם מגיבים לכאב הדקירה, אך בדרך כלל שוכחים אותו אחרי מספר שניות או דקות. לעומת זאת, התינוק והילד 'קוראים' היטב את הוריהם, והורים המשדרים לחץ, פחד, הימנעות, חוסר שקט או חוסר ביטחון, יוצרים תחושות דומות אצל הילד שלהם. מצב תודעה זה מתקבע אצל הילד גם לזמן ממושך יותר מעצם זמן החיסון, ובשל כך יתעוררו אותו החשש ואותן התחושות בכל פעם בהקשר של קבלת חיסון.

אז מה עושים? מה מסבירים ילדים שמתנגדים להתחסן להם? האם ישנם אמצעים שיכולים להקל עליהם את ההתמודדות עם הפחד ו/או כאלה המסוגלים להפחית את הכאב עצמו בעת קבלת הזריקה?

"ככלל, ניתן למרוח משחת אמלה (משחה מאלחשת) לשם הקלה על כאב הדקירה עצמו, וזה עשוי לסייע להפחתת הכאב אולם זה לרוב לא מספיק. מקור הבעיה אינו כאן בדרך כלל אלא במישור התודעתי-רגשי-נפשי. אז מה שניתן לעשות למעשה תלוי בגיל הילד- לילדים גדולים ניתן כמובן להסביר את חשיבות החיסון וממש לומר להם שמדובר בזריקה הניתנת על מנת למנוע מחלה קשה מאוד.

"לילדים בכל הגילאים מה שיעזור הוא שינוי ביחס ההורים אל החיסון - אם הם בעצמם יבינו את חשיבותו והם בעצמם לא יחששו הרי שמדובר בסיוע הכי גדול לילד. הורה בוטח, סמכותי ורגוע, ישדר את רגשותיו לילד המתחסן, וסביר שגם הילד יעבור בקלות את החיסון ורמת התנגדותו תהיה קלה עד לא קיימת. גם אם הילד יפחד או יבכה סביב החיסון, הרגעה, חיבוק ותמיכה של הורה כזה הם יעילים מאוד. הורה המשדר לחץ, פחד וחוסר ביטחון, ישרה תחושה זו גם אצל ילדו המתחסן, ותגובתו תהיה בהתאם.

"לפיכך, המלצתי העיקרית היא להתרכז בתגובת ההורים לחיסון ולא בתגובת הילד. יש להסביר לילד את תהליך החיסון ולא להסתיר ממנו את הכאב הקל הטמון בתהליך החיסון, אך להעמיד הכל בפרופורציות הנכונות ("דקירה קטנה" , "קצת כואב", "נגד מחלה קשה"). להקלה על הכאב, כאמור, ניתן למרוח משחת אמלה באזור הזריקה קודם לחיסון. כמו כן, מחקרים הוכיחו כי מתן מי סוכר לתינוקות מפחית את הכאב בעת דקירה וניתן להיעזר גם בכך בעת החיסון.

האם יש מקרים של חרדה קיצונית של ילדים מחיסונים בהם מומלץ להשתמש באמצעים נוספים להרגיע את הילד כגון גז צחוק, כדור הרגעה או אפילו חומר מטשטש?

"ככלל, אנו נמנעים ממתן חומרים בעלי השפעה כללית על ילדים מסוג גז צחוק, כדורי הרגעה או טשטוש, משום שהחיסון אינו מהווה התוויה למתן חומרים אלה. כאב הדקירה הינו מינימלי, ולעומת זאת לחומרים אלה תופעות לוואי פוטנציאליות (לפיכך השימוש בתרופות אלה שמור למקרים קשים יותר), או במילים אחרות המחיר שמתן חומרים אלה עולה על התועלת הצפויה מהם.

במקרים של חרדה קיצונית, כפי שמוגדרת במונח הרפואי, יש להיוועץ עם פסיכולוג ילדים על מנת לברר את אפשרויות הגישה לנושא".

לסיכום, פחד מחיסונים הוא דבר נפוץ ביותר בקרב ילדים כבר מגיל ינקות. הדרך להתמודד עם הפחד הוא ביחס בוטח, רגוע ומעודד של ההורים כלפי הסיטואציה וכלפי הילד. במידה והפחד חריג, מוגזם, לא פרופורציונלי וכולל הפרעות רגשיות וביטויים נפשיים חריגים, יש להתייעץ עם איש מקצוע מתחום בריאות הנפש, כגון פסיכולוג ילדים, כדי לזהות האם מדובר בחרדת חיסונים ולא בפחד טבעי ומקובל ולהתאים לכך טיפול.

בואו לדבר על זה בפורום חיסונים לילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום