סרטן השד: גנטיקה וכימותרפיה

(0)
לדרג

לפי מחקר ישראלי, לתופעות הלוואי עקב ההקרנות הסבר פיזיולוגי גנטי. מומחה: ניתן יהיה לפתח בדיקות שיוכלו לחזות מי תסבול מהתופעות, ואולי גם תרופות נגד המנגנון

מאת: מערכת zap doctors

שינויים גנטיים הם אלו שגורמים לתופעות לוואי בקרב חלק מחולות סרטן שד שמטופלות בכימותרפיה. כך עולה ממחקר חדש שנערך באוניברסיטת תל אביב, ושפורסם לאחרונה בכתב העת Breast Cancer Research and Treatment.

חולות סרטן שד המטופלות בכימותרפיה סובלות מתופעות לוואי רבות מאד, בהן חולשה, בחילה, ירידה בתפקוד וכאבים. עד כה לא היה ידוע מדוע חלק מהחולות סובלות מתופעות לוואי בדרגה קלה ואילו חלקן סובלות מתופעות לוואי קשות מאד, אף שקיבלו טיפול זהה.

"בדקנו את חומרת תופעות הלוואי בקרב 105 חולות שטופלו בכימותרפיה. לכל החולות נלקחה גם בדיקת דם ונבדקו שינויים ב-DNA והקשר שלהם לחומרת תופעות הלוואי. ממצאי המחקר העלו קשר בין שינוי גנטי שהופיע בחלק מהחולות, להופעת תופעות לוואי חמורות במיוחד וזאת בגלל שהשינוי הגנטי גורם לפגיעה בתפקוד של אחד הקולטנים של סרוטונין", מסביר ד"ר עידו וולף, מנהל המחלקה לאונקולוגיה רפואית במרכז הרפואי תל-אביב, שערך את המחקר לצד פרופ' דורית פוד מהפקולטה למדעי רווחה ובריאות באוניברסיטת חיפה.

לדבריו, לראשונה יש הסבר פיזיולוגי גנטי להופעת תופעות לוואי. "בניגוד לאמונות רווחות לא מדובר בהקשר תרבותי או פסיכולוגי, נמצא כי יש בסיס גנטי ברור לפחות לחלק מתופעות הלוואי".

ד"ר וולף מאמין כי בשלב הבא ניתן יהיה לפתח בדיקות פשוטות שיוכלו לחזות מי תסבול יותר מתופעות לוואי, ואולי אף לפתח תרופות כנגד המנגנון שנמצא.

העבודה בוצעה ביוזמת אוניברסיטת חיפה, ובבתי החולים איכילוב ושיבא במימון האגודה למלחמה בסרטן.

בואו לדבר על זה בפורום סרטן השד.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום