לראשונה בישראל: מסתם מהדור החדש

(0)
לדרג

פורטיקו, מסתם מדור חדש הושתל תוך צנתור בבי"ח איכילוב. הוא מאפשר נוחות, שליטה, דיוק ובטיחות בביצוע הניתוח וכן הפחתה בסיבוכים ותוצאות לאורך זמן. צרכנות רפואית

מאת: מערכת zap doctors

"פורטיקו", המסתם המתקדם בעולם לטיפול בהיצרות המסתם האאורטלי (של אבי העורקים) הושתל היום (ג') לראשונה בצנתור במרכז הרפואי תל אביב על ידי ד"ר אריאל פינקלשטיין, מנהל יחידת הצנתורים. היצרות המסתם האאורטלי פוגעת בכ-5% מהאוכלוסייה מגיל 65 ומעלה, והיא נגרמת לרוב כתוצאה מהסתיידות עלי המסתם.

לדברי פרופ' שמואל בנאי, מנהל היחידה לקרדיולוגיה התערבותית, מסתם "פורטיקו", הוא מסתם מהדור השני של המסתמים המושתלים בצנתור. גורם חשוב המשפיע על הצלחת הפעולה והימנעות מסיבוכים הוא דיוק במיקום המסתם. "פורטיקו" מאפשר שליטה מלאה ודיוק בהשתלה.

"זהו המסתם הראשון שיוצר כך שבמידה שיש טעות במיקום ההשתלה, ניתן להחזיר המסתם בצורה מלאה לתוך מערכת ההובלה, ולהשתילו מחדש לאחר תיקון המיקום. המסתם תוכנן כך שבשלב מוקדם של פתיחתו הוא כבר מתפקד, ומעביר דם מהלב אל אבי העורקים. כאשר זרימת הדם אינה מופרעת, הרופאים יכולים להמשיך בהשתלה (פתיחת יתרת הסטנט) בדיוק המקסימלי, כולל האפשרות לכווץ את הסטנט ולפתוח אותו מחדש במיקום טוב יותר, וחוזר חלילה, עד לשביעות רצון מלאה מתוצאת ההשתלה".

אתגר נוסף הוא השתלת המסתם ללא פגיעה במערכת הולכת החשמל של הלב. חלק (כ-20%) מפעולות השתלת מסתם אאורטלי תותב (TAVI) מסתיימות עם הפרעת-קצב המצריכה השתלת קוצב-לב קבוע. נתונים ראשונים ממחקרים שנעשו על "פורטיקו" מצביעים על שיעור נמוך במחצית של סיבוך זה. לדברי פרופ' בנאי, "עיצובו הייחודי של ה'פורטיקו' מאפשר חדירה מינימלית לחדר השמאלי של הלב, והאפשרות למקמו במדויק מסייעת גם היא להפחתת התופעה".

 איך עובד המסתם?

דרך המסתם זורם דם עשיר בחמצן מהחדר השמאלי של הלב אל אבי העורקים, ומשם אל הגוף כולו. היצרות של המסתם מפחיתה את כמות הדם היוצאת מהלב אל הגוף, מעלה את הלחץ בחדר השמאלי של הלב ועל יכולתו לתפקד כראוי.

בהיעדר טיפול תרופתי יעיל במחלה, הפתרון הוא החלפת המסתם הפגום, פעולה שנעשתה עד לפני מספר שנים בניתוח בלבד. כיום ישנה אפשרות להחלפת המסתם בצנתור. הפעולה כוללת הרדמה מקומית או כללית, והחדרת המסתם התותב באמצעות צנתר דרך עורק במפשעה.

החלפת מסתם בצנתור מתבצעת בישראל משנת 2008, אז החלו בביצוע פעולה זו, הנקראת TAVI (Transcatheter Aortic-Valve Implantation) המסתם הראשון מהדור החדש בשם "פורטיקו" מיוצר על ידי חברת ST. Jude Medical - חברה המתמחה בייצור מסתמים ללב.

בואו לדבר על זה בפורום קרדיולוגיה התערבותית (צינתורים).

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום