לא להאמין: 5 מיתוסים על אפטות

(45)
לדרג

חושבים ששתיית חלב עזים, גרגור מי מלח או לקיחת סטרואידים חזקים יעלימו לכם את האפטות המטרידות מהפה? אתם טועים. מה דווקא יכול לעזור?

מאת: מערכת zap doctors

החורף מביא עמו מלבד גשמים וקור גם מחלות כמו שפעת, דלקות והתקררויות. בעלי מערכת חיסונית חלשה, כתוצאה ממחלות אלו, סובלים יותר מפצעים בפה ואפטות. האפטה היא כיב שטחי בודד המכוסה בכיסוי לבן או צהבהב, המופיע ברירית הפה, בסביבות הלשון ובחניכיים וגורם לכאב או קושי בדיבור ואכילה. לא ידוע אם מדובר בנגיף או חיידק, אך הבשורה הטובה היא שזה חולף תוך 10-14 ימים, עם טיפול או בלעדיו. ד"ר איתן מיזיריצקי, מומחה לשיקום הפה יסייע לנו להבין את הגורמים לבעיה וכיצד מטפלים בה.

מהן הסיבות להופעת אפטות בפה?

גורם בריאותי: שיבוש במערכת החיסונית של אדם, כאשר אותה מערכת חיסונית תוקפת את התאים של רירית הפה וגורמת להופעת אפטות מטרידות. אנשים שחולים בשפעת, חולי איידס או חולי סרטן, מי שלוקה באי תפקוד נויטרופילים (תאי דם לבנים), מחלות המלוות בדלקות מעיים (צליאק, קרון) - מערכת החיסון שלהם חלשה יותר והם בעלי נטייה טבעית להופעת פצעים בפה.

גורם מטבולי: חוסר בוויטמינים כמו ויטמין B1,B2,B6,B12,C, חוסר בחומצות אמינות כמו חומצה פולית או חוסר במינרלים כדוגמת אבץ או ברזל.

גורם הורמונלי: חוסר או עודף בהורמון מסוים.

גורם פסיכולוגי: לחץ נפשי או עייפות, שהם לעיתים קרובות סימפטום של שפעת או מחלת חורף אחרת.

גורם אלרגני: אלרגיה או רגישות למזונות מסוימים כמו שוקולד, גבינה צהובה, מזון חריף, שומני או מטוגן.

כיצד מטפלים באפטות?

הפתרונות לבעיה שכיחה נעים בציר בין תרופות סבתא, משככי כאבים למיניהם, טיפול בסטרואידים, חלב עיזים, תוספת ויטמינים ואפילו גרגור מי מלח. אז מה עובד ומה לא?

גרגור מי מלח: מלח לא יעזור כל כך, כי הוא דווקא אחד מהגורמים המגבירים את הכאב בשל המליחות הקיימת בו ולכן עדיף להימנע בכלל ממאכלים מלוחים בתקופה זו.

חלב עיזים: הטיפול הזה שנוי במחלוקת, משום שחלב לא מפוסטר עלול להכיל חיידקים ולגרום לזיהומים. מלבד זאת, לעתים החולה אלרגי לחלב עיזים.

טיפול בסטרואידים: אין צורך לקחת סטרואידים או אנטיביוטיקה עבור אפטות, אלא רק במקרים קיצוניים בהם האפטה גדולה מאוד, מכאיבה ואינה חולפת לאחר 14 ימים.

תוספת וויטמינים C ,B6: חוסר בוויטמינים אלו עלול לגרום להופעת אפטות, אך לקיחתם בזמן שכבר הופיעה האפטה לא תעזור, משום שההשפעה שלהם היא לטווח ארוך ולא קצר.

שימוש בלייזר: רופאי שיניים רבים משתמשים בקרני לייזר לצורך טיפול באפטות, מה שמקל על הכאב.

טיפולים מאלחשים: רוב התרופות שקיימות בשוק מאלחשות, מרדימות ומחטאות את המקום בו מופיעה אפטה. הן יוצרות מעין ציפוי דק, כמו לכה, על הפצע ומגינות עליו מפני חיכוך. מדובר במשחות או תכשירי ספרי, שמורחים ומזליפים על המקום הכואב כמה פעמים ביום.

אחד הטיפולים החדשניים כיום, שמעלים כאב של אפטה תוך עשר שניות, הוא האורלמדיק. החומר פועל על ידי יצירת מחסום הגנתי מעל אזור האפטה על מנת לספק תנאים אופטימליים לקידום תהליך הריפוי הטבעי.

בואו לדבר על זה בפורום שיקום הפה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום