"חובה למנוע פרסום סיגריות"

(0)
לדרג

שרת הבריאות אמרה בוועדת הכלכלה של הכנסת כי צריך לעשות הכל כדי למנוע עישון מחקרים הוכיחו שהפסקת הפרסום מורידה את מספר המעשנים

מאת: מערכת zap doctors

שרת הבריאות יעל גרמן חזרה היום (ד') על עמדת המשרד הבלתי מתפשרת נגד עישון בדיון בוועדת הכלכלה בכנסת. לדבריה, יש לאסור פרסום של סיגריות, משום שמחקרים הוכיחו כי הפסקת הקמפיינים עשויה לגרום לאנשים להפסיק לעשן. היא הוסיפה כי משרדה פועל לאסור עישון גם באצטדיונים.

"אמעל בתפקידי אם לא אעשה הכל כדי למנוע עישון מאלה שמעשנים היום ומאלה שעדיין לא מעשנים. אין עוד גורם מוות כל כך מובהק וחמור כמו עישון, 50% מהמעשנים ימותו בטרם עת והעלויות למדינה כתוצאה מנזקי העישון הן למעלה משני מיליארד שקל בשנה. כל המחקרים מוכיחים כי הפסקת פרסום מורידה את מספר המעשנים", אמרה גרמן. לדבריה, במדינות שאסרו באופן חלקי את הפרסום, כמו גרמניה וארה"ב, ירד שיעור המעשנים באחוז אחד בלבד. זאת בעוד שבמדינות נחושות, שאסרו כליל את הפרסום, ירד העישון ב-9% עד 13%.

יו"ר הוועדה, ח"כ אבישי ברוורמן (העבודה) התייחס להצעת המשרד בדיון הקודם, לממן פרסום נגד עישון בעיתונים: "העיתונות הישראלית במשבר כלכלי, לכן לא בריא ששר יעביר כסף לעיתון, שיחשוש לאחר מכן למתוח ביקורת על אותו שר".

אין להציג סיגריות בצורה בולטת

בתוך כך המשיכה ועדת הכלכלה של הכנסת להכין לקריאה שנייה ושלישית את ההצעה הממשלתית לתיקון חוק הגבלת הפרסומות והשיווק של מוצרי טבק. התיקון המוצע נועד לאסור כמעט כליל את הפרסומות למוצרי עישון, למעט חריגים מעטים, ולהגביל את שיווק המוצרים.

במהלך הדיון אישרה הוועדה מספר סעיפים נוספים מתוך הצעת החוק, בהם הסעיף המגביל את הצגת מוצרי העישון. לפי הסעיף שאושר, משרד הבריאות יגיש לוועדה תקנות שמטרתן למנוע הצגת סיגריות באופן בולט. כמו כן אושר סעיף האוסר שימוש בתמונות של פירות, צמחים, בעלי חיים ועוד בפרסום מוצרי טבק. עוד אישרה הוועדה לאסור הפצת סיגריות ללא תמורה, בתמורה סמלית או בתמורה למוצר אחר. הוועדה אישרה גם את הסעיף שיאפשר למשרד הבריאות להגיש לאישורה תקנות שיקבעו את האזהרות שיופיעו על חפיסות הסיגריות, וכן יאפשרו לקבוע כי החפיסות יהיו אחידות ויכללו אזהרות בתמונות.

כמו כן אישרה הוועדה סעיף שיחייב את חברות הטבק להעביר למשרד הבריאות, מדי שנה, את רשימת הרכיבים במוצרי העישון, לרבות מידת הרעילות של כל רכיב והדבר יפורסם באתר המשרד. הסעיף את מאפשר למשרד הבריאות לקבוע, בתקנות באישור הוועדה, חובה לסמן את הרכיבים על גבי חפיסות הסיגריות, בדומי לסימון מוצרי מזון. עו"ד דן פרידמן, המייצג את דובק, טען כי העברת המידע בנושא הרעילות תטיל על החברה נטל כלכלי אדיר. לדבריו, לחברה אין מעבדות ויכולת איסוף מידע שכזה.

בואו לדבר על זה בפורום הפסקת עישון - איך להפסיק לעשן?

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום