מחיר ההקלדה: תסמונת התעלה הקרפלית

(2)
לדרג

מקלידים ללא הפסקה? שולחים סמסים במהירות האור? כנראה שאתם בדרך לתסמונת התעלה הקרפלית (CTS). מנוחה וטיפול עשויים לחסוך את הניתוח

מאת: ~~ד"ר אבידב ליברמן~~

תסמונת התעלה הקרפלית (CTS) היא בעיה נפוצה המשפיעה על היד ועל מפרק כף היד. סימפטומים לתסמונת מתחילים כאשר העצב המדיאני מקבל לחץ בתוך התעלה הקרפלית של כף היד, מצב רפואי המכונה עצבים לכודים. כל מצב שמקטין את הגודל של המנהרה או הגדלה של הרקמות בתוך התעלה הקרפלית יכול לייצר הסימפטומים של CTS.

תסמונת התעלה הקרפלית (אילוסטרציה)
תסמונת התעלה הקרפלית (אילוסטרציה)

מהם המקצועות המועדים לפורענות, מבחינת הסיכון לפתח את תסמונת התעלה הקרפלית?

תסמונת זו זכתה לתשומת לב רבה בשנים האחרונות, בשל היותה קשורה למקצועות הדורשים שימוש חוזר ונשנה של הידיים, כמו למשל הקלדה על מקלדת מחשב, או עבודות החוזרות על עצמן בתדירות גבוהה. אבל למעשה אנשים רבים עלולים לפתח מצב זה ללא קשר לסוג העבודה שהם עושים. זאת, כתוצאה מריבוי השימוש במכשירים סלולריים. התסמונת אף מכונה תסמונת המסמסים.

איפה נמצאת מנהרת שורש כף היד, כיצד עוברות בה תחושות הכאב?

התעלה הקרפלית היא פתיחה דרך פרק כף היד לכף היד, שתחתיתה הן עצמות שורש כף היד בצד, והגג היא הרצועה הקרפלית.

העצב המדיאני עובר בתעלה הקרפלית ביד ומקנה תחושה באגודל, באצבע המורה, באצבע הארוכה ובמחצית הקמיצה. העצב גם שולח סעיפי עצבים לשלוט בשרירי thenar של האגודל. שרירים אלה (thenar) מאפשרים להזיז את האגודל ולאפשר לכרית של האגודל לגעת בכול האצבעות.

העצב המדיאני והגידים המכופפים עוברים בתעלה הקרפלית. העצב המדיאני נשען על גבי הגידים, ממש מתחת לרצועה הקרפלית הרוחבית.

מה עלול לגרום לבעיות בתעלה הקרפלית?

כל מצב שגורם למילוי ועליית נפח בתוך התעלה הקרפלית יכול להוביל לסימפטומים של CTS. לדוגמה: פגיעה טראומתית בשורש כף היד עלולה לגרום לנפיחות ולחץ נוסף בתוך התעלה הקרפלית.

סוגים שונים של דלקת פרקים ודלקת בגידים עלולים אף הם לגרום לנפיחות ולחץ בתעלה הקרפלית. עצמות שורש כף יד שבורות עלולות לגרום אף הן ל-CTS.

הריון עלול לגרום לנוזל להישמר, מה שמוביל ללחץ נוסף בתעלה הקרפלית. חולי סוכרת עשויים לדווח על סימפטומים של CTS, אשר עשוי להיגרם מבעייה בעצב (הנקרא נוירופתיה) או מלחץ ממשי על העצב המדיאני. אנשים עם תפקוד בלוטת התריס נמוך (המכונה תת פעילות בלוטת התריס) נוטים אף הם לבעיות של CTS.

מהם התסמינים של תסמונת התעלה הקרפלית?

אחד הסימפטומים הראשונים של CTS הוא סימפטום הדרגתי: עקצוץ וחוסר תחושה באזורים המסופקים על ידי העצב המדיאני. בדרך כלל, העקצוץ מלווה על ידי כאב עמום. היד עלולה להרגיש כאילו היא רדומה, במיוחד בשעות הבוקר המוקדמות, לאחר מנוחת לילה.

לפעמים כאב אף עלול להתפשט במעלה הזרוע לכתף. אם המצב מתקדם, שרירי thenar של האגודל עלולים להיחלש. בהמשך, תורגש חולשה של היד ואף עלולה להיגרם נפילת חפצים.

כיצד מאבחנים את תסמונת התעלה הקרפלית?

חשוב מאוד לקבל אנמנזה מתאימה. בדיקה יסודית של מצב הנימול והכוח של האגודל, בדיקת EMG (מוליכות חשמלית) הבודקת את ההאטה בהולכת העצב הפגוע ותפקוד השרירים.

כיצד מטפלים בתסמונת התעלה הקרפלית?

טיפול לא ניתוחי

יש להפסיק פעילויות שגורמות לסימפטומים. יש להימנע מתנועות חוזרות ונשנות ביד, שימוש בכלים רוטטים, ולהימנע מתנוחות כיפוף ויישור מוגברות.

סד לקיבוע פרק כף היד יהיה יעיל לעיתים בשלבים הראשונים של CTS. הסד שומר על פרק כף היד במצב מנוחה, כאשר שורש כף היד נמצא בתנוחה זו, התעלה הקרפלית היא בגודלה המרבי.

תרופות אנטי דלקתיות יכולות אף הן לסייע בשליטה על הנפיחות ולהפחית את הסימפטומים של CTS.

אם אמצעים פשוטים אלה אינם מצליחים לשלוט בסימפטומים, ניתן לשקול הזרקה של קורטיזון לתוך התעלה. תרופה זו משמשת כדי להפחית את הנפיחות בתעלה ויכולה לתת הקלה זמנית של הסימפטומים.

טיפול כירורגי

אם כל הניסיונות לשלוט בסימפטומים נכשלים, ניתוח עשוי להפחית את הלחץ על העצב המדיאני. מספר ניתוחים שונים תוכננו כדי להקל את הלחץ על העצב המדיאני. על ידי שחרור הלחץ על העצב, אספקת הדם לעצבים משתפרת, ורוב האנשים ירגישו הקלה בתסמינים שלהם. עם זאת, אם לחץ העצב נמשך זמן רב, ייתכן שהעצב המדיאני מעובה ומצולק עד כדי כך שההתאוששות לאחר הניתוח תהיה הרבה יותר איטית.

ניתוח שגרתי

הניתוח הסטנדרטי עבור CTS נקרא שחרור פתוח. אורך התעלה כחמישה ס"מ. על ידי יצירת חתך של כשלושה ס"מ, ניתן לראות בבירור את מבני פרק כף היד ולבצע את הניתוח בזהירות. המנתח חותך את הרצועה הקרפלית רוחבית כדי לשחרר את הלחץ מהעצב המדיאני.

שחרור אנדוסקופי

כיום פחות מומלץ לטפל בשיטה זו (אנדוסקופיה). האפשרות לפגיעה בעצב יותר גבוהה, ולא הוכח יתרון בגישה זאת.

כיצד ניתן לבצע תהליך שיקום לאחר הטיפול בתעלה הקרפלית?

אם טיפול בלתי ניתוחי מביא לתוצאה מוצלחת, ניתן לראות שיפור תוך ארבעה עד שישה שבועות. ייתכן שיהיה צורך להמשיך לחבוש סד על פרק כף היד בלילה, כדי לשלוט בסימפטומים ולשמור על פרק כף היד במיוחד בלילה.

יש להגביל את הפעילויות הדורשות תנועות חוזרות ונשנות, וכיפוף או יישור מוגברים. בדרך-כלל, יש הקלה מהירה בסימפטומים ולאחר מכן שיפור הדרגתי בתפקוד.

ד"ר אבידב ליברמן הוא מומחה לכירורגית כף היד

בואו לדבר על זה בפורום אורטופדיה - כירורגיה של היד.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום