כואב הראש? אל תלעס מסטיק

(0)
לדרג

מחקר ישראלי חדש מצא כי לעיסת מסטיקים מופרזת אצל ילדים יכולה לגרום כאבי ראש. הטיפול פשוט: להפסיק ללעוס מסטיקים ולהפחית את העומס על מפרק הלסת

מאת: מערכת zap doctors

מתוצאות מחקר ישראלי חדש עולה כי לעיסת מסטיקים מופרזת עלולה להוביל להופעת כאבי ראש בילדים והטיפול המומלץ בחלק מהמיקרים עשוי לכלול המלצה להפסקת לעיסת מסטיקים. את המחקר ערכו ד"ר נתן ווטמברג, מומחה בנוירולוגית ילדים והתפתחות הילד בבית החולים מאיר, ושותפיו, והוא פורסם במהדורת ינואר של כתב העת Pediatric Neurology .

החוקרים מאמינים כי לעיסת מסטיקים מוגזמת עלולה להוביל לכאב ראש בעקבות עומס מכאני על מפרק הלסת (Temporomandibular Joint) ולא עקב אספרטיים במסטיקים, כפי שהציעו בעבר.

מדגם המחקר כלל 30 משתתפים צעירים, בגילאי 6-19 שנים (25 בנות), עם אירועים חוזרים או כאבי ראש כרוניים, שלעסו מסטיק כל יום. כאבי הראש שלהם סווגו כמיגרנוטיים (60%) או כאבי ראש על-רקע מתח (40%).

המשתתפים מילאו שאלונים שכללו מידע אודות ההיסטוריה הרפואית והנוירולוגית, מאפייני כאבי הראש, היסטוריה משפחתית של כאבי ראש או טריגרים ידועים לכאבי ראש. החוקרים סיווגו את המשתתפים לארבע קבוצות, בהתאם למשך לעיסת מסטיקים: עד שעה ביום, 1-3 שעות ביום, 3-6 שעות ביום, ולמעלה משש שעות ביום.

המשתתפים במחקר התבקשו להפסיק ללעוס מסטיקים למשך חודש. לאחר הפסקת השימוש במסטיקים, 26 משתתפים השיבו לשאלונים (19 דיווחו על הפוגה מלאה בכאבי ראש ו-7 דיווחו על שיפור מסוים בתדירות ועוצמת כאבי הראש). בארבעה משתתפים לא חל כל שיפור.

משך התסמינים לפני הפסקת לעיסת מסטיקים לא שיחק תפקיד בתגובה הקלינית. חלק מהילדים שדיווחו על שיפור מלא או משמעותי סבלו מכאבי ראש במשך עד שש שנים.

לאחר מכן, המשתתפים התבקשו לשוב להרגליהם הקודמים וללעוס מסטיקים בתדירות דומה לעבר. כל 20 מבין 26 המשתתפים שדיווחו על הקלה מלאה או חלקית בכאבי הראש התלוננו על הישנות בעקבות השימוש החוזר במסטיקים, בתוך שבוע.

החוקרים כותבים כי מהנתונים עולה כי משך לעיסת מסטיקים אינו חשוב כמו ההרגל עצמו, מאחר וכל ארבע הקבוצות כללו מספר מקרים דומה. התגובה המרשימה להפסקת לעיסת מסטיקים מעידה כי ההרגל עצמו, והעומס על מפרק הלסת, משחקים תפקיד מרכזי בחולים אלו.

החוקרים ממליצים לרופאים לברר את הרגלי לעיסת מסטיקים של מתבגרים המתלוננים על כאבי ראש חוזרים. במידה והבדיקה הנוירולוגית תקינה, אזי יש לשקול תחילה להמליץ להימנע כליל מלעיסת מסטיקים ולבחון אם חל שיפור בכאבי ראש, בטרם פונים לבדיקות אבחנתיות יקרות או טיפול תרופתי לכאבי ראש.

בואו לדבר על זה בפורום מיגרנה וכאבי ראש.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום