הישג: עלייה בהשתלות איברים

(0)
לדרג

שנת 2013 הייתה שנה פעילה בתחום התרומות וההשתלות - יותר הסכמות לתרום, יותר השתלות ויותר חתומים על כרטיס אדי, בזכותו ניתן לקבל קדימות גם בתור להשתלה

מאת: מערכת zap doctors

יותר ממחצית מהמשפחות מסכימות לתרום את איברי יקיריהן אחרי המוות. מדובר בשיעור ההסכמות הגבוה ביותר מאז הקמת מערך תאום ההשתלות בישראל, אך עדיין אין זה מספיק.

מסיכום פעילות המרכז הלאומי להשתלות לשנת 2013 עולה כי שיעור ההסכמה עומד על 56%. מתוך 143 פניות למשפחות שאצל יקיריהן נקבע מוות מוחי נשימתי התקבלו 80 הסכמות. אחת הסיבות העיקריות להסכמה לתרום הייתה למען הצלת חיים של אחרים. הצלת החיים באופן מוחשי כל כך מעניקה משמעות למשפחה הנמצאת בשבר ובמצב נפשי קשה. סיבה נוספת היא רצונה של המשפחה לחוש שההחלטה לתרום היא דבר מובן מאליו, וכך יש לנהוג. הסיבות להימנע מהסכמה לתרום היו בעיקר מניעים דתיים וחשש מפגיעה בשלמות הנפטר.

שיא בחתימות על כרטיס אדי

עוד עולה מהנתונים שקרוב למחצית מושתלי האיברים מנפטרים, התקדמו בתור להשתלה בזכות חתימתם על כרטיס אדי. שיא נוסף נשבר השנה - 90,224 חותמים חדשים על כרטיס אדי, ובסך הכול רשומים במאגר אדי 787,087 איש.

שיא של כל הזמנים נרשם בשנה החולפת - 392 ניתוחי השתלה מתורמים חיים ומתורמים מתים. כמו כן נרשמה עלייה של 24% בהשתלות כליה מתורמים חיים, מתוך 134 השתלות 104 היו מתורמים חיים שהם בני משפחה והשאר מתורמים אלטרואיסטיים, שתורמים ממניעים של הצלת חיים לאנשים זרים שאינם מכירים. בנוסף, בוצעו 637 השתלות קרנית, וכן נערכה השתלת מעי ראשונה.

בעקבות כל זאת, חלב ירידה ברשימת הממתינים להשתלה מ-1,114 ל-1,075 איש. בוצעו 637 השתלות קרנית וממתינים כיום לקרנית כ-769 איש.

מנהלת המרכז הלאומי להשתלות, ד"ר תמר אשכנזי, מסבירה כי העלייה המתונה בשיעורי ההסכמות לתרום במשך השנים היא העלייה המצופה במצבים בהם אנשים נדרשים לקבל החלטה בנושא מורכב וטעון רגשית כתרומת איברים. "עלייה זו היא תוצאה של עבודה מאומצת בהגברת המודעות והמוכנות לתרום הנעשית על ידי המרכז הלאומי להשתלות באמצעות מתאמות ההשתלה וקמפיינים ארציים. הציבור מבין כיום יותר מתמיד כי מוות מוחי נשימתי הוא בלתי הפיך, כי צוות חיצוני של מומחים, שאינו קשור למערך ההשתלות קובע את המוות על סמך מבחנים קפדניים. אנשי מערך הבקרה שמונו ע"פ חוק לא מצאו טעויות בקביעת המוות המוחי".

פרופ' רפי ביאר, יו"ר המרכז הלאומי להשתלות בירך על ההישג. "העלייה במספר תורמי האיברים היא תוצאה של עבודה מאומצת בימים, בלילות, בשבתות ובחגים, בשיתוף אנשי צוות רבים כולל הנהלות בתי החולים. אבל בראש וראשונה אני מבקש להודות למשפחות התורמים ולתורמים שהחליטו לתרום איבר מגופם כדי להציל חיים. הערבות ההדדית של תושבי ישראל למתן חיים היא ערך עליון ואנו רואים היענות גבוהה יותר השנה החולפת של תושבי ישראל להשתלות איברים. יש לנו מערך השתלות מפואר בישראל שאנו יכולים להיות גאים בו".

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום