תת פעילות בלוטת התריס בהריון

(0)
לדרג

לפי מחקר חדש, תת פעילות של בלוטת התריס בהריון חולפת לרוב לאחריו. על נשים אחרי לידה לגשת להיבדק כשישה שבועות אחרי הלידה

מאת: ד"ר עמית עקירוב

תת פעילות של בלוטת התריס במהלך ההריון לרוב חולפת בהמשך. כך על פי מחקר חדש, שפורסם לאחרונה בכתב העת Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism.

על-פי הנתונים, כ-15% מהנשים ההרות מאובחנות עם תת-פעילות תת-קלינית של בלוטת התריס. הפרעה קלה בבלוטת התריס נקשרה עם הפרעה בהתפתחות נוירו-פסיכולוגית בצאצאים וסיבוכים אחרים, כולל הפלה, לידה מוקדמת, יתר לחץ דם בהריון ותמותת יילודים, ולכן ההנחיות ממליצות על טיפול תרופתי. יותר ויותר נשים הרות עם צורות קלות של הפרעה בתפקודי בלוטת התריס מקבלות כיום טיפול תרופתי בתחליפי הורמון תירואיד. עם זאת המחקר מוכיח כי חלק גדול מהן יכולות להפסיק את הטיפול התרופתי לאחר ההריון.

במחקר השתתפו 523 נשים הרות, ללא היסטוריה של הפרעה בבלוטת התריס, בין השנים 1999-2004. במהלך ההריון, 65 מבין 523 נשים (12.4%) אובחנו עם תת-פעילות תת-קלינית של בלוטת התריס. לאחר חמש שנות מעקב, ב-49 מבין 65 נשים (75.4%) עם תת פעילות תת-קלינית של בלוטת התריס במהלך ההריון, תפקודי בלוטת התריס היו תקינים.

רק ב-2 מבין 44 נשים (4.4%) עם הפרעה בתפקודי בלוטת התריס במהלך ההיריון תועדו רמות TSH מוגברות (מעל 4.5 mIU/L) לאחר ההריון. בקרב נשים עם תת פעילות תת קלינית של בלוטת התריס במהלך ההריון, באלו עם נוגדני Thyroid Peroxidase במהלך ההיריון תועדה שכיחות גבוהה יותר של ערכי TSH מוגברים לאחר ההריון.

מכאן עולה כי בנשים עם הפרעה קלה בתפקודי בלוטת התריס מומלצת הערכה חוזרת כשישה שבועות לאחר הלידה, בהתאם להנחיות הנוכחיות הממליצות על תקופת מעקב זו בנשים עם אבחון של תת פעילות קלינית של בלוטת התריס לפני ההריון. עם זאת, נוכח הסיכון הגבוה להישנות תת פעילות תת קלינית של בלוטת התריס בהריונות הבאים, יש לשוב על בדיקות להערכת תפקודי בלוטת התריס בשלב מוקדם בהריונות הבאים.

בואו לדבר על זה בפורום הריון ולידה - הלל יפה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום