דרושים רופאי כאב

(0)
לדרג

כל ישראלי שישי סובל מכאב כרוני, אולם בישראל 60 רופאי כאב בלבד, ולעיתים צריך להמתין שנה לתור. לדברי ד"ר סיימון וולפסון צריך להכשיר 60 רופאים חדשים כל שנה

מאת: מערכת zap doctors

דו"ח שפרסם משרד הבריאות בשבוע שעבר, מצביע על ירידה של 12% במספר הרופאים בישראל, בעשור האחרון. הסיבה לתופעה המדאיגה היא העובדה שרבים מהרופאים הוותיקים יוצאים בשנים האחרונות לפנסיה, ואין מספיק רופאים צעירים שיחליפו את מקומם. המצב קשה עוד יותר בתחום רפואת הכאב.

לפני כשלושים שנה, רפואת הכאב קיבלה גושפנקה כתחום, אולם רק בשנים האחרונות היא הפכה לתחום מוגדר של ממש. נכון להיום, בכל ישראל פועלים כ-60 רופאי כאב, כמעט כולם הם למעשה הדור המייסד של התחום בארץ.

לדבריו של ד"ר סיימון וולפסון, מנהל המכון לרפואת כאב ברמב"ם ויו"ר החברה הישראלית לרפואת השריר והשלד, כבר היום תחום הכאב נמצא במצוקה נוראית עקב מחסור בכוח אדם, אולם עם פרישתם של הרופאים הוותיקים לפנסיה, הבעיה רק תלך ותחמיר: "עד לאחרונה, כאב נתפס כסימפטום נלווה לבעיות רפואיות, ולאו דווקא כמחלה או בעיה בפני עצמה", מסביר ד"ר וולפסון, "ומכאן הסבר לפער שבין המחסור בהכשרה בתחום בקהילה מול הדרישה ההולכת וגוברת לטיפול בקרב האוכלוסייה הזו. אוכלוסייה שבפירוש סובלת מאיכות חיים ירודה".

1 מ-6 ישראלים סובל מכאב כרוני

בישראל, אחד מכל שישה אנשים סובל מכאב כרוני. רק באזור הצפון ישנם כ-250,000 מבוגרים הסובלים מכאב כרוני, ו-40,000 ילדים. במכון לרפואת כאב ברמב"ם, הגדול בצפון, ואחד מחמשת מרפאות הכאב הגדולות בארץ מטופלים כיום בכ-15,000 ביקורים בשנה, עליה של כ-15% לעומת שנים קודמות. בשל המחסור ברופאי כאב, נכון להיום, ממוצע ההמתנה לתורים ברמב"ם הוא כשנה. לשם השוואה, ממוצע קבלת התור לקרדיולוג הוא כשבוע.

"עיקר העומס על המרפאות הגדולות נובע מכך שישנו מחסור גדול ברופאי כאב בקהילה", אומר ד"ר וולפסון, "בשל כך החולים מופנים למרפאות בבתי החולים, וכך נוצר עומס שיכול היה להיפתר בנקודות אחרות במערכת".

כפתרון לבעיית העומס, לפני כארבע שנים, המכון לרפואת כאב ברמב"ם חנך תוכנית הכשרה ברפואת כאב, עבור רופאים. במסגרתה, רופאים שפועלים הן בבתי החולים והן במסגרות הקהילה, עוברים הכשרה בת 250 שעות המתפרשות על פני שנתיים, ולאחר מכן מקיימים פרקטיקה בת 50 שעות. שישה עשר רופאים סיימו את המחזור הראשון והצטרפו למעגל רופאי הכאב בישראל, וכעת המחזור השני בעיצומו.

להערכתו של ד"ר וולפסון, בקצב הנוכחי, בעוד כחמש שנים יצטרפו למעגל רפואת הכאב בישראל כ-100 רופאי משפחה בעלי ידע בתחום הרפואה, אך לדבריו "המצב כיום מצריך הכשרת 60 רופאים חדשים בשנה ובהתחשב בעובדה שרבים מדור המייסדים נמצאים בשלהי הקריירה שלהם, המצב רחוק מלהיות אידאלי".

בואו לדבר על זה בפורום הרדמה, רפואה סב-ניתוחית ורפואת כאב.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום