התקרחות: להתמיד בטיפול

(0)
לדרג

בחלק מהתרבויות קרחת גברית נחשבת סקסית, אך בישראל התדמית שלה בעייתית. אם החלטתם להחזיר את הרעמה לימי הזוהר שלה, טיפול תרופתי עשוי לחולל פלאים

מאת: מערכת zap doctors

קרחת גברית נחשבת במדינות רבות לדבר סקסי ויעידו על כך ברוס וויליס, וין דיזל ואפילו הנסיך וויליאם, שמתהדר בשנה האחרונה במפרצים, שכנראה יהפכו ביום מן הימים לקרחת בוהקת. עם זאת, ישנן תרבויות, כמו ישראל למשל, שבהן לקרחת קונוטציה של גיל מבוגר.

בשל כך, בחורים רבים נלחצים מהיום שבו מתחילות לנשור שערות ולא לגדול מחדש, היום בו המפרצים משתלטים על הקרקפת. מי שיש לו נטייה גנטית, יכול להבין לפי אביו או סבו, מתי זה יקרה לו.

התקרחות גברית, טיפול (אילסוטרציה)
התקרחות גברית, טיפול (אילסוטרציה)

מדוע מתרחשת תופעת ההתקרחות? באיזה גילאים? האם ישנם טיפולים שעוזרים לכך? מדוע כדאי להתמיד בהם? ד"ר מרינה לנדאו, רופאת עור ומין, עונה על כל השאלות.

מי סובל מקרחות?

"התקרחות גברית נקראת התקרחות הורמונלית גנטית, קשורה למטען גנטי משפחתי ויכולה להתחיל כבר בגיל 20. סימנים ראשונים להופעתה הם מפרצים בקרקפת. בשלב השני מתחילה הידלדלות שיער בפדחת ובשלבים מתקדמים, הקרחת האחורית מתחברת לקדמית ומקבלים קרחת בוהקת. בכל המקרים, השיער בפריפריה של הקרקפת נשמר, כי צמיחת השיער באזור זה נמצאת תחת פיקוח הורמונלי שונה מזה שבמרכז הקרקפת.

קצב ההתקדמות של ההתקרחות שונה מאדם לאדם. ולא כולם מגיעים לקרחת שלמה.

בדרך כלל הגברים מתלוננים על הידלדלות שיער לעומת נשים המתלוננות על נשירת שיער. וזאת בגלל שבהתקרחות גנטית הורמונאלית השיער הופך בהתחלה לפלומתי ואחר כך פשוט מפסיק לצמוח. כל שערה שנושרת, אין לה תחליף. ההתקרחות הגברית פוגעת בכ-40 אחוז מהגברים עד גיל 40, 50 אחוז עד גיל 50, 60 אחוז עד גיל שישים וכיו"ב. בארץ, התופעה הזו שכיחה אף יותר, כנראה בגלל רקע גנטי מיוחד של האוכלוסייה היהודית".

מהם הטיפולים הקיימים בתחום?

יש המון "תרופות סבתא" לטיפול בקרחת גברית. התרופות היחידות המוכחות מדעית הן מינוקסידיל (מינוקסי, ריגיין וכו') ופינסטריד (פרופסיה). מנוקסידיל היא נגזרת של תרופה הניתנת לטיפול ביתר לחץ דם. היא ניתנת במריחה או בהתזה על העור ואינה דורשת מרשם. כ-30% מהמטופלים מדווחים על האטה בנשירה והצמחת שיער תחת הטיפול בתרופה זו".

פרופסיה היא נגזרת של תרופה שניתנת לטיפול בהגדלה שפירה של בלוטת הערמונית. במינון נמוך בהרבה היא מעודדת צמיחת שיער בקרקפת אצל גברית הסובלים מהתקרחות הורמונלית- גנטית. מדובר בכדור שלוקחים באופן סדיר פעם אחת ביום. מחקרים מצביעים על כך כי ב-80% מהגברים הנוטלים את התרופה באופן קבוע וסדיר צמיחת השיער מתחדשת.

תופעות הלוואי של תרופה זו הן נדירות, אך קשורות למערכת התפקוד המיני. אצל אחוז וחצי מהמטופלים, ישנה ירידה זמנית בחשק המיני או ירידה בספירות הזרע".

כמה זמן נמשך הטיפול?

"היות ומדובר בבעיה גנטית, הטיפול הוא כרוני ונמשך כל עוד נושא ההתקרחות מטריד את המטופל. את התוצאות הראשונות מתחילים לראות בטווח של חצי שנה עד שנה. מי שלא רואה שיפור לאחר טווח זמן זה, אין הגיון שימשיך בטיפול זה. מצד שני, מי שרואה שיפור וצמיחת שיער, צריך להמשיך ליטול את הטיפול ולא להפסיק. זאת, כדי לשמר ולמנוע נשירה מוקדמת".

חשוב להבין כי טיפול קצר מועד אינו משיג את המטרה. התמדה, אורח רוח וסבלנות הם מילות המפתח בהצלחת הטיפול וכל מטופל צריך לקחת אותם בחשבון לפני התחלת הטיפול התרופתי בהתקרחות".

בואו לדבר על זה בפורום רפואת עור ומין.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום