תמותת תינוקות לאבות מבוגרים

(0)
לדרג

מחקר דני חדש מצא כי מסיבה שטרם הובהרה, ילדים עד גיל 5 שנולדו לאבות בני ארבעים פלוס, מצויים בסיכון גבוה יותר ב-10% ומעלה לתמותה מכל סיבה שהיא

מאת: מערכת zap doctors

חוקרים מדנמרק מדווחים על עלייה בשיעורי התמותה בילדות בקרב צאצאים לאבות מעל גיל ארבעים. מדוע זה קורה? התעלומה טרם נפתרה.

במאמר חדש שפורסם לאחרונה בכתב העת Human Reproduction מדווחים החוקרים על סיכון מוגבר לתמותה בקרב ילדים מתחת לגיל חמש, שנולדו לאבות בני ארבעים ומעלה, בהשוואה לילדים שנולדו לאבות צעירים יותר.

במטרה לבחון אם גיל האב עשוי להשפיע על שיעורי התמותה בגיל צעיר, החוקרים בחנו את הנתונים אודות למעלה מ-575 אלף ילדים שנולדו בין השנים 1978-2004 והיו במעקב עד גיל חמש שנים, תמותה או הגירה.

בסיכומו של דבר תועדו 10,855 מקרי תמותה של ילדים. מרבית מקרי התמותה (למעלה מ-7,000) נבעו מסיבות שלפני הלידה או מומים מולדים; למעלה מ-1,400 מקרי תמותה נבעו מסיבות לא ידועות (כולל תסמונת מוות בעריסה).

בהשוואה לילדים לאבות בגילאי 30-34 שנים, בקרב ילדים לאבות בגילאי 40-44 שנים נרשמה עלייה משמעותית של 10% בסיכון לתמותה וכך גם בקרב ילדים לאבות מעל גיל 44 שנים (עלייה של 16%). כאשר החוקרים התמקדו בילדים בגילאי שנה עד חמש, תועדה עלייה של 24% ו-65%, בהתאמה.

ממצאי המחקר עולים בקנה אחד עם תוצאות מחקר מוקדם יותר, ומדגימים סיכון מוגבר בילדים לאבות בגילאי ארבעים שנים ומעלה, בעיקר עקב סיכון מוגבר לתמותה בשל מומים מולדים, ממאירויות וסיבות חיצוניות.

יחד עם זאת, מוסיפים החוקרים כי הסיכון הכולל לתמותה לפני גיל חמש היה נמוך בילדים לאבות בגילאים מבוגרים, ולאור העובדה כי שיעור האבות בגילאי ארבעים ומעלה עדיין מהווה נתח קטן מכלל האבות בדנמרק, לא מדובר בסוגיה בעלת השלכה גדולה על בריאות הציבור.

בואו לדבר על זה בפורום רפואת ילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום