זיהום בנגיף הפטיטיס C

(0)
לדרג

לאור שאלות רבות מגולשי האתר בנושא צהבת נגיפית ערכנו עבורכם תעודת זהות ספציפית לזיהום נגיפי בהיפיטיטיס C. תודתנו נתונה לד"ר אפרים הלפרין, מנהל היחידה למחלות זיהומיות, ביה"ח 'בקור חולים' ירושלים, אשר נענה להשיב לשאלות הגולשים. יש לציין כי ינתן מענה לכל שאלה בתחום הצהבת הנגיפית תוך 24 שעות.

כללי:
נגיף ההפטיטיס HCV) C ) משתייך לקבוצת ה- FLAVIVIRIDAE ומורכב מחומצת גרעין (מסוג RNA), מחלבונים שונים וממעטפת שומנית. עד כה זוהו ברחבי העולם 6 סוגים (GENOTYPES) שונים של נגיף זה היכול לגרום למחלת כבד חריפה, למצב של נשאות כרונית, ולצמקת וסרטן הכבד.

אפידמיולוגיה:
הנגיף שכיח למדי ברוב הארצות, ולפי אחת ההערכות כ- 3% מאוכלוסיית העולם הינה נשאית של נגיף זה.

דרכי ההדבקה העיקריות של הנגיף היא דרך דם מזוהם, או דרך מחטי מזרקים הנגועות בדם כזה (בעיקר אצל אנשים המשתמשים בהן להזרקת סמים). קיימות גם דרכי הדבקה אחרות (כגון במהלך מגע מיני לא מוגן ע"י קונדום, או מאם לעוברה) אך שכיחותן נמוכה יחסית.

תקופת הדגירה
(בין מועד האירוע של ההדבקה לבין זמן הופעת סמני המחלה הראשונים) יכולה לנוע בין שבועיים ל- 6 חודשים.
רוב החולים הנדבקים בנגיף (כ- 75%) אינם מפתחים תסמינים (סימפטומים) כלל. באותם מקרים בהן נצפית מחלה קלינית חריפה היא מתבטאת, בדרך כלל, בסימנם קלים בלבד (כגון בחום נמוך, חוסר תיאבון, בחילות או כאבי בטן). חלקם גם מפתחים צהבת (שינוי בצבע העור והלחמיות, שתן כהה וכד'), ורק מיעוט מבוטל מפתח, בשלב החריף, דלקת כבד קשה המובילה לכישלון כבדי. שלב זה של המחלה חולף בד"כ ללא צורך בטיפול תוך מספר ימים עד שבועות.
יחד עם זאת, כ- 80% מהחולים הללו מפתחים מחלה כרונית בנגיף. הביטוי לכך יכול להיות לא ספציפי (למשל- חולשה) ולהמשך שנים רבות. כ- 20% - 10 מחולים אלו עשויים לפתח גם סיבוכים קשים הרבה יותר- כגון צמקת (CIRRHOSIS) ואפילו סרטן של הכבד (HEPATOMA).

האבחנה של המחלה בנגיף ההפטיטיס C מתבססת על עליה באנזימי הכבד (כגון AST ו- ALT), בדיקות סרולוגיות ספציפיות המזהות נוגדנים לנגיף זה בדם, או בדיקת PCR המאתרת את חומצת הגרעין של הנגיף בגוף.

בשלב החריף של המחלה לא מקובל לתת תרופות כלשהן היות וחלק מהחולים בנגיף מחלימים מהזיהום באופן עצמוני. לעומת זאת, טיפול תרופתי מומלץ לחלק גדול מאותם החולים המפתחים נשאות או מחלה כרונית בנגיף, היות וטיפול כזה עשוי להגדיל את סיכוייהם להחלמה. טיפול זה מבוסס כיום על שילוב של שתי תרופות (אינטרפרון אלפא וריבאווירין) הניתנות להם למשך 24 עד 48 שבועות. סיכויי ההחלמה במקרים אלו תלויים בעיקר בזן של הנגיף, במידת מעורבות הכבד במחלה בזמן התחלת הטיפול, במחלות רקע אחרות של החולים, וביכולתם להתמיד בקבלת הטיפול הנ"ל לו יש, במקרים רבים, תופעות לוואי בלתי נעימות.

מניעה:
על נשאים או חולים בהפטיטיס C נאסר לתרום דם (ובכל מקרה בבנק הדם נעשות בדיקות שגרתיות כדי לאתר דם שנתרם ב"טעות" ע"י נשא א-תסמיני העשוי להיות נגוע בנגיף), וצרכני הסמים שביניהם נדרשים גם להימנע מ"השתתפות" במחטי מזרקים עם אנשים אחרים. בנוסף, מומלץ כי חולים/נשאים כאלו יעדכנו את בני/בנות זוגם על מצבם/מחלתם, ויקפידו להשתמש בקונדום בעת קיום יחסי מין.

בואו לדבר על זה בפורום מחלות כבד - אבחון וטיפול.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום