סרטן השד: מלחמת העגבניות

(0)
לדרג

האם דיאטת עגבניות עשויה להפחית את הסיכון לסרטן שד? מחקר חדש בנשים אחרי מנופאוזה ניסה להתחקות אחר הרכיבים התזונתיים המסוגלים למנוע ממאירות

מאת: מערכת zap doctors

הקפדה על דיאטה הכוללת כמות רבה של עגבניות עשויה לסייע בהפחתת הסיכון לסרטן שד. כך עולה מתוצאות מוקדמות של מחקר חדש, שפורסמו לאחרונה בכתב העת Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism.

המחקר בן 26 השבועות כלל שתי קבוצות של 70 נשים, בגיל ממוצע של 57.2 ומדד מסת גוף (BMI) ממוצע של 30. במשך עשרה שבועות צרכו הנשים תפריט עתיר עגבניות, עם 25 מ"ג ליקופן ביום, או יותר, ועשרה שבועות של דיאטת סויה, ללא עגבניות, שכללה 40 גרם ומעלה של חלבוני סויה בכל יום. בין שתי התקופות אלו הייתה הפסקה בת שבועיים.

החוקרים ביקשו החוקרים להעריך את ההשפעות של דיאטה עתירת ליקופן ואיזופלבונים על סמנים בדם להשמנת יתר בנשים לאחר מנופאוזה בסיכון גבוה להתפתחות סרטן שד. ליקופן הוא פיגמנט מסוג קרוטינואיד בצבע אדום המצוי בפירות אדומים, ואיזופלבונים הם תרכובות אורגניות המצויות במזונות שונים, בין היתר בסויה, ומכילים נוגדי חמצון. לדברי החוקרים, אדיפונקטין הוא חלבון המשחק תפקיד חשוב בבקרת משק הסוכר בגוף ומטבוליזם של חומצות שומן. הקשר בין רמות אדיפונקטין וממאירות לא הוכח, אך סקירה שפורסמה לאחרונה וכללה 17 מחקרים קבעה כי רמות גבוהות של ההורמון עשויות להפחית את הסיכון לסרטן שד בנשים לאחר מנופאוזה. החוקרים מדדו את השינוי בריכוזי אדיפונקטין, לפטין (הורמון חלבוני המיוצר בתאי שומן וברקמות שומניות), ויחס אדיפונקטין/לפטין בדם עם בכל אחת הקבוצות.

מהתוצאות עלה כי בעקבות דיאטת עגבניות, בכל הנשים, חלה עלייה בריכוזי אדיפונקטין, כאשר ההשפעה הבולטת ביותר תועדה בנשים לא שמנות. בעקבות דיאטת סויה, נרשמה ירידה בריכוזי אדיפונקטין, עם ירידה גדולה יותר בנשים לא שמנות. בסיכומו של דבר, לא זוהו שינויים משמעותיים על ריכוזי לפטין או יחס אדיפונקטין/לפטין בעקבות אחת ההתערבויות, אם כי בנשים לא שמנות נרשמה ירידה של 18% בריכוז לפטין בדם.

בעוד שמחקרים אחרים בחנו את ההשפעות של קרוטנואידים באופן כללי, זהו המחקר הראשון להערכת ההשפעות של דיאטה עתירת ליקופנים בנשים לאחר מנופאוזה. במחקר הנוכחי, נשים שהקפידו על דיאטת עגבניות צרכו כ-30 מ"ג ליקופן ביום במהלך עשרה שבועות, כמות העולה פי 6-15 מהכמות הממוצעת בארה"ב. הם מוסיפים כי צריכה זו תורגמה לעלייה של 9% בריכוזי אדיפונקטין בדם.

הנשים לא ירדו במשקלן במהלך המחקר, ובנשים שמנות לא חלה ירידה משמעותית בריכוזי אדיפונקטין. היעדר השינוי ברמות אדיפונקטין או ביחס אדיפונקטין/לפטין עם דיאטת עגבניות בנשים שמנות עשוי להעיד על צריכת עגבניות ממושכת יותר הנדרשת להשפעה על סמנים אלו. החוקרים קוראים לערוך מחקרים נוספים על מנת להבין טוב יותר את הפוטנציאל של ליקופנים למניעת סרטן שד בנשים לאחר מנופאוזה.

בואו לדבר על זה בפורום סרטן השד.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום