גם "צמחים" יכולים לזהות פנים

(0)
לדרג

מחקר: אנשים במצב וגטטיבי (מחוסר הכרה) שהוצגו להם תמונות של יקיריהם ושל עצמם הצליחו לזהותם. האזורים שהופעלו במוחם זהים לאלו של אנשים בריאים

מאת: מערכת zap doctors

חולים במצב וגטטיבי (המכונים לעתים בטעות "צמחים"), הם חולים הסובלים מהפרעה קשה במצב ההכרה. מחקר חדש מצא כי בקרב חולים אלה ניתן להדגים תהליכים רגשיים סלקטיביים, כלומר הם מסוגלים להרגיש בניגוד למה שסברו בעבר.

במחקר זה, שנערך על ידי ד"ר בן ציון קרימצ'נסקי, מנהל היחידה לטיפול נמרץ לשיקום ההכרה בבית החולים לוינשטיין, יחד עם בכירי החוקרים מהמרכז הרפואי סוארסקי בת"א, נבדקו ארבעה חולים, אשר חלקם היו מאושפזים ביחידה לטיפול נמרץ לשיקום ההכרה בבית חולים לוינשטיין ואשר סבלו מנזק מוחי קשה. כמו כן נבדקו 13 מתנדבים בריאים אשר שימשו כקבוצת ביקורת.

המחקר בוצע באמצעות בדיקת FMRI (דימות תהודה מגנטית תפקודי) אותה עברו כל משתתפי המחקר, כשבמהלכה הוצגו לנבדקים תחילה תמונות פנים לא מוכרות, לאחר מכן תמונות של פנים מוכרות להם (למשל בני משפחה), ובסופו של דבר תמונות של עצמם. לסיום הם התבקשו לדמיין את תמונת אחד ההורים שלהם. הנחת היסוד הייתה שהתבוננות בפנים מוכרות אמורה לגרום לזיהוי ולתגובה רגשית.

תוצאות המחקר הראו שכלל משתתפי המחקר (החולים כמו הבריאים), הראו פעילות תגובתית באותם אזורים שאחראים על זיהוי פנים וגם מעורבות של המערכת הלימבית (המערכת הרגשית הכוללת: רגשות, פחדים, זעם וכו'). בנוסף, נצפה קשר בין עצם הזיהוי לבין הפקת הרגש - שני אזורים במוח שופעלו בסדר היררכי כתגובה להצגת התמונות. במילים אחרות, זיהוי הפנים המוכרות גרם להפקת תגובה רגשית.

מצב וגטטיבי הוא מצב קליני שבו החולים ערים, אך אינם מראים סימני מודעות. לא מעט מחקרים ועבודות שנעשו בחולים וגטטיביים בשנים האחרונות, הראו כי למרות הגישה המסורתית, ישנם חולים וגטטיביים להם מודעות לסביבה ולעצמם הבאה לידי ביטוי בשיתוף פעולה ובביצוע מטלות קוגניטיביות.

ד"ר בן ציון קרימצ'נסקי מסביר כי "תוצאות המחקר מלמדות אותנו על קיום מערכת רגשית ומודעת בקרב חלק מהחולים הווגטטיביים. הפעילות המוחית הייתה חזקה במיוחד אצל שניים מהחולים שחזרו בהמשך להכרה, כלומר שככל הנראה מלכתחילה הנזק המוחי אצלם היה פחות קשה".

בואו לדבר על זה בפורום נוירולוגיה (ילדים ומבוגרים) והתפתחות הילד.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום