קחו ללב: דיאטה

(0)
לדרג

ירידה מתונה במשקל הגוף מפחיתה את הסיכון למחלות לב וכלי דם בנשים בגיל העמידה; תוכנית הכוללת ארוחות מוכנות מראש יעילה יותר מדיאטה רגילה

מאת: מערכת zap doctors

בנשים בגיל העמידה עם עודף משקל או השמנת יתר, ירידה ממושכת במשקל הגוף לאחר שנתיים מובילה לשיפור פרופיל השומנים בדם. כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו בכתב העת Journal of the American Heart Association.

עוד עולה מהמחקר כי אצל נשים ששמרו על ירידה של לפחות 10% ממשקל הגוף המקורי, נרשמה ירידה בערכי כולסטרול כולל וערכי Non-HDL,ירידה בערכי LDL, CRP, אינסולין וטריגליצרידים. כל זאת הקטין משמעותית את סיכון למחלות לב או סוכרת.

במחקר השתתפו 442 נשים, בנות 44 בממוצע, משקל גוף ממוצע של 92.1 קילוגרם ומדד מסת גוף ממוצע של 33.9. הנשים שחולקו באופן אקראי לשניים - תוכנית הרזייה שכללה ארוחות מוכנות ותדריך צמוד ותוכנית דיאטה רגילה. החוקרים בחנו את השינויים במדדי לב וכלי הדם שנה ושנתיים לאחר שהנשים השתתפו בתוכנית לירידה במשקל בארבע אתרי מחקר באוניברסיטאות בארה"ב.

הנשים שחולקו באקראי לקבוצת התערבות צרכו 42-68% מהמזון שלהן באריזות מוכנות מראש ולאחר 12 חודשים הפחיתו את צריכת המזון המוכן; כמו כן, עודדו אותן לצרוך יותר ירקות ופירות ולהקפיד על פעילות גופנית במשך 30 דקות, חמש פעמים בשבוע, או יותר. המשתתפות בקבוצת הטיפול הסטנדרטי קיבלו ייעוץ מוגבל מדיאטנית והמלצה לעסוק בפעילות גופנית.

לאחר שנה, 48% מהנשים בקבוצת ההתערבות ו-14% מהנשים בקבוצת הטיפול הסטנדרטי ירדו לפחות 10% ממשקל גופן המקורי. לאחר שנתיים, 29% ו-17.5% מהנשים בקבוצות אלו שמרו על הירידה במשקלן.

מהממצאים עולה כי ירידה קטנה במשקל הגוף עשויה להביא להבדל משמעותי. אין צורך להגיע בהכרח למשקל הגוף האידיאלי לירידה של 10% הייתה השפעה משמעותית על מרבית הסמנים הקליניים הקשורים במחלות לב וכלי דם וסוכרת.

החוקרים זיהו קשר בולט ומשמעותי בין אחוז הירידה במשקל הגוף והשינוי בסמנים בדם, כך שעבור כל ירידה של עשר נקודות אחוז במשקל הגוף, נרשמה ירידה של ארבע נקודות בערכי אינסולין וסוכר, ירידה של 5.4 מ"ג לד"ל בערכי כולסטרול וירידה של 18 מ"ג לד"ל ברמות טריגליצרידים בדם. נשים אלו היו היחידות בהן תועד שיפור ביכולת הגופנית.

בואו לדבר על זה בפורום דיאטה, תזונה והשמנה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום