קנביס וסכיזופרניה קרובים רחוקים

(0)
לדרג

מחקר בקרב בצעירים גילה כי במוחם של מעשני מריחואנה נצפו שינויים מבניים האופייניים למבנה מוח של חולים במחלה הפסיכיאטרית, ונרשמה פגיעה בזיכרון

מאת: ד"ר עמית עקירוב

שימוש ארוך טווח במריחואנה גורם למוח שלנו לעבור שינויים, הדומים לאלו המתוארים בחולי סכיזופרניה. כך לפי מחקר חדש משיקגו, שפורסמו בכתב העת Schizophrenia Bulletin.

מהנתונים עולה כי בבני נוער שעישנו מריחואנה כל יום במשך שלוש שנים התוצאות במבחנים להערכת זיכרון העבודה היו פחות טובות, עם שינויים חריגים במבנה המוח, בדומה לאלו שתוארו בחולי סכיזופרניה. המשתמשים במריחואנה החלו לעשן מדי יום בין הגילאים 16-17. בזמן המחקר, הם לא עישנו מריחואנה במשך כשנתיים. המשתמשים במריחואנה לא השתמשו בסמים אחרים.

המחקר כלל 97 משתתפים, מהם 44 משתתפים בריאים וללא היסטוריה של הפרעות שימוש בחומרים אסורים, 10 משתתפים בריאים עם הפרעת שימוש בקנביס, 28 משתתפים עם סכיזופרניה וללא היסטוריה של שימוש בחומרים אסורים ו-15 חולי סכיזופרניה עם הפרעת שימוש בקנביס.

המשתמשים במריחואנה החלו לעשן מדי יום בין הגילאים 16-17, והמשיכו לעשן כשלוש שנים. בזמן המחקר, הם לא עישנו מריחואנה במשך כשנתיים. המשתמשים במריחואנה לא השתמשו בסמים אחרים.

בדיקות הדמיה בתהודה מגנטית הדגימו הבדלים מבניים במספר אזורים במוח במשתתפים בריאים וסכיזופרניים עם הפרעת שימוש בקנביס. מבנים מוחיים הקשורים בתפקוד הזיכרון התכווצו או קרסו פנימה בקבוצות הנבדקים עם הפרעת שימוש בקנביס, ככל הנראה עקב ירידה בתאי עצב.

השינויים על רקע שימוש במריחואנה היו קשורים להפרעה בזיכרון עבודה לפי מבחנים סטנדרטיים והופעת הפרעת שימוש בקנביס בגיל צעיר יותר, במשתתפים בריאים ובחולי סכיזופרניה המשתמשים במריחואנה.

החוקרים מציינים כי מרבית המשתמשים במריחואנה ענו על הקריטריונים האבחנתיים להפרעת שימוש בקנביס לפני הופעת סכיזופרניה, עדות לכך ששימוש ארוך טווח במריחואנה יכול לתרום למהלך המחלה ברקע. בנוסף, לבעלי רקע משפחתי של סכיזופרניה קיים סיכון מוגבר להתפתחות סכיזופרניה בעקבות שימוש לרעה במריחואנה.

מדובר באחד המאמרים הראשונים שדיווחו כי שימוש במריחואנה יכול לתרום לשינויים במבנה המוח, שנקשרו עם סכיזופרניה. החוקרים מציינים כי מדובר במחקר חתך ולכן אינו יכול להצביע על סיבתיות, אך נוכח ההשפעה האפשרית של קנביס על זיכרון העבודה והמבנים המוחיים, דרוש שיקול דעת זהיר יותר לחקיקה באשר לשימוש בקנביס.

בואו לדבר על זה בפורום סכיזופרניה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום