הגיל השלישי: שמירת איכות חיים

(0)
לדרג

כולם מדברים כיום על הקשר בין הגוף לנפש. בגיל השלישי, חשוב במיוחד לעקוב אחר הבריאות הגופנית והנפשית. ניתן לבצע בדיקות סקר מיוחדות לשיפור מצב הבריאות

מאת: מערכת zap doctors

איכות החיים בגיל השלישי מושפעת מגורמים שונים: מצב משפחתי, כלכלי, בריאותי ומהיכולת של האדם ליצור לעצמו תחומי עניין ועיסוק גם כשהוא אינו מחויב למסגרת כלשהי. גנטיקה ואורח חיים משפיעים באופן ישיר על המצב הבריאותי לאורך מהלך החיים, ובפרט בגיל המבוגר. מומחי "בשיבה בריאה" מציעים לבני הגיל השלישי בדיקות סקר הכוללות בדיקת גופניות, קוגניטיביות, פסיכו-סוציאליות ומנטליות. איך רצוי לשמור על הגוף והנפש בגיל השלישי, ומדוע הבדיקות האלו מהותיות וחשובות?

מדוע בדיקות בגיל השלישי חשובות?

לאנשים בני 60 ומעלה שלכאורה התברכו בבריאות טובה, אין מספיק מודעות למחלות שאופייניות לגילם, אשר עשויות לסכן אותם. יתרה מכך, מגיל הפרישה אנשים לא נבדקים באופן סדיר ומקיף ונוהגים 'להזניח' את האבחון הרפואי.

אז מה בעצם בודקים?

בדיקת סקר מבוגרים כוללת בחינה והתייחסות להיבטים הגופניים, החשיבתיים, הנפשיים, התפקודיים והחברתיים. הבדיקה נותנת מענה על שאלות כדוגמת: עד כמה אנחנו מפעילים את יכולת החשיבה שלנו? האם היא תקינה? האם יש לנו באמת בעיה בזיכרון? האם אנחנו סובלים מדיכאון או חרדה? האם אנו נוטים לשייך תופעות שונות למאפייני הגיל על כל השינויים שהוא מביא עמו? האם ההליכה תקינה או שישי לעבוד על שווי משקל ויציבה? מי הסביבה שתומכת בנו ומסייעת לנו גם מבחינה נפשית ולא רק רפואית?

איך מתבצע סקר מבוגרים?

בפועל מדובר בסקר האורך מספר שעות ובו תחנות שונות. הנבדק פוגש אנשי צוות מתחומים שונים. כל מטופל מקבל תשומת לב אישית-רפואית, לאיפיון המחלות הכרוניות מהן הוא סובל, מיון המחלות לפעילות ובלתי פעילות ובחינת תוצאות בדיקות המעבדה והדימות אשר עבר בשנים האחרונות. בנוסף, מקבל הנבדק ייעוץ ברוקחות קלינית, ובה מתקיים הליך בדיקה לשינוי תרופתי או מינוני, בחינת התרופות הניטלות, התייחסות להתאמה בין תרופתית ובין התרופות הנלקחות בשיגרה לפעילות המחלה הכרונית במידה וישנה כזו.

אלמנטים נוספים שנבדקים בסקר לגיל השלישי הם בדיקה רפואית כללית ופיזיקלית (הכוללת ראייה ושמיעה). יחד איתם נבדקים המצב התזונתי, התפקוד הבסיסי, התפקוד הקוגניטיבי, תהליכי חשיבה, מצב מוטורי הכולל כוח שרירים, טווחי תנועה, יציבה, שיווי משקל והליכה.

מה קורה כשנתקלים בבעיה רפואית או נפשית?

במידה ועולה חשד לבעיה כלשהי כמו בעיה רפואית או קוגניטיבית , בזיכרון או בתהליכי החשיבה, הדורשת התערבות של בעל מקצוע נוסף, אנו דואגים לבצע את הקישור הזה. כל מקרה לגופו מטופל על ידי אנשי הצוות הרפואי ועל ידי צוות מקצועות הבריאות המתאים לו. לדוגמא, טיפול רפואי במחלת הסוכרת בשילוב דיאטנית המתאימה תפריט, או טיפול בדלקות ריאה חוזרות, בשילוב קלינאית תקשורת המתמחה בבליעה.

זיהוי בעיית בריאות באמצעות הסקר מאפשר העמקת אבחון והמלצות רחבות לטיפול. תוצאות בדיקות הסקר מביאות אותנו להמלצות על דרך חיים חדשה או מניעתית, איש-איש על פי מצבו.

לצד הבדיקות הרפואיות, במרפאת "בשיבה בריאה" מקבלים גם ייעוץ באשר לכלים העומדים לרשות הנבדק לשיפור איכות החיים מתחומי מקצועות הבריאות השונים, פיזיותרפיה לשימור יכולות, ריפוי בעיסוק לשיפור הזיכרון והתפקוד, וייעוץ עבודה סוציאלית למיצוי זכויות בקהילה.

לעתים קרובות, מטופלים הסובלים ממחלות כרוניות לא יודעים מה הזכויות שלהם בקבלת פטור או זיכוי מהממסד. את השירות הזה אנחנו מספקים במסגרת הביקור במרפאה.

בואו לדבר על זה בפורום גריאטריה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום