קנביס בהריון - סכנה כפולה

(5)
לדרג

לפי מחקר אמריקאי חדש, עישון מריחואנה מכפיל את הסיכון ללידת עובר מת. כמו כן עישון ואפילו חשיפה לעישון פסיבי, עלולים לגרום נזקים לתינוק

מאת: ד"ר עמית עקירוב

שימוש בקנביס, עישון וחשיפה לעישון פאסיבי מלווים בסיכון מוגבר ללידת מת, כך מדווחים חוקרים במאמר חדש, הצפוי להתפרסם בינואר בכתב העת Obstetrics and Gynecology. החוקרים כותבים כי תיעוד של נוכחות THC (Tetrahydrocannabinoic Acid), המעיד על נוכחות קנביס, מלווה בעלייה של פי שניים בסיכון ללידת מת.

קנביס הוא הסם הנפוץ ביותר בארצות הברית, עם עלייה בשימוש בסם זה במהלך השנים האחרונות, בעקבות שינויים בחקיקה. בתקופה שבין מרץ 2006 ועד ספטמבר 2008, נבדקו נשים בחמישה אזורים בארה"ב, באמצעות דגימות דם מהאם ומחבל הטבור, שליה, או רקמות עובר מלמעלה מ-90% מהלידות באתרי המחקר. דם עוברי נבחן במעבדה לנוכחות אמפטמינים, מתאמפטמינים, קוקאין, פטידין, מפרידין, הידרוקודון וקנביס. עוד נערכו בדיקות בדם אמהי לנוכחות קוטינין (מטבוליט של ניקוטין). בנוסף נערכו בדיקות בדיקות לאחר המוות של העובר ובדיקות פתולוגיות של השליה. שימוש בסמים והיסטוריה של עישון נקבעו על בסיס דיווחים עצמיים של האמהות.

במחקר היו 663 מקרים של לידות מת, כאשר ב-63% נערכו בדיקות סקר לרעלנים בעובר וב-87% נערכו בדיקות לנוכחות קוטינין בדם האם. מבין 1,932 לידות חי (ביקורות), ב-54% נערכו בדיקות סקר לרעלנים בעובר וב-80% נערכו בדיקות לנוכחות קוטינין בדם האם.

הסיכויים ללידת מת היו גבוהים כמעט כפליים בקרב נשים עם עוברים שנמצאו חיוביים למטבוליטים של סמים מכל סוג (7% בקבוצת המקרים לעומת 3.7% בקבוצת הביקורת). הסם האסור הנפוץ ביותר בשימוש היה קנביס, שהביא לעלייה של למעלה מכפליים בסיכויים ללידת מת (3.9% בקבוצת המקרים לעומת 1.7% בקבוצת הביקורת). ייתכן כי תוצאות אלו הושפעו מקוטינין, כאשר עישון סיגריות היה נפוץ מאוד בקרב משתמשים בקנביס.

החוקרים זיהו קשר בין עישון אמהי ובין לידת מת, כאשר הסיכויים ללידת מת עלו עם רמות קוטינין גבוהות יותר בדם האם. חשיפה לעישון פאסיבי (היעדר היסטוריה של עישון אימהי, בשילוב עם רמות קוטינין בדם נמוכות מ-3 ננוגרם למ"ל), לווה בעלייה של פי שניים בסיכון ללידת מת (5.0% בקבוצת המקרים לעומת 2.7% בקבוצת הביקורת).

החוקרים מסכמים וכותבים כי עישון ושימוש בסמים אסורים עדיין נפוץ מאוד והוא גורם סיכון הפיך חשוב ללידת מת. על רופאים להכיר את הסיכונים ולהדריך נשים בנוגע לסכנות הקשורות בשימוש במריחואנה וחשיפה לעישון פסיבי במהלך ההריון.

בואו לדבר על זה בפורום תרופות בהריון.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום