תגלית: חיידק "חמקן" מאנטיביוטיקה

(0)
לדרג

חוקרים ישראלים גילו קבוצת חיידקים חדשה שחומקת מטיפול אנטיביוטי; המנגנון: רעלן "מרדים" אותם והם מתעוררים כשהאנטיביוטיקה מסולקת מהגוף

מאת: מערכת zap doctors

חוקרים מהאוניברסיטה העברית הצליחו לראשונה לגלות כיצד חיידקים "נרדמים" ומתחמקים מטיפול אנטיביוטי. החוקרים פענחו את המנגנון שמאפשר לחיידקים לשרוד טיפול אנטיביוטי גם אם הם אינם עמידים לאנטיביוטיקה. מדובר בקבוצה של חיידקים שקרויה "חיידקים מתמידים" - הם אינם עמידים בפני אנטיביוטיקה, אלא שורדים אותה משום שהם רדומים במהלכו וכאשר היא מסולקת הם "מתעוררים" וחוזרים לפעול נגד גוף האדם.

הגילוי פורסם השבוע בכתב העת המדעי היוקרתי Nature communications וזוכה להדים רבים בקהילה המדעית, סולל את הדרך לשיפור הטיפול הרפואי במגוון רחב של זיהומים חיידקיים. החוקרים רשמו פטנט על הגילוי באמצעות "יישום", החברה לפיתוח המחקר של האוניברסיטה העברית.

פוענח מנגנון ההירדמות

עד כה היה ידוע כי קיים קשר בין החיידקים הרדומים לבין רעלן בשם HipA, אבל עולם הרפואה לא מצא תשובה לשאלה מהי שרשרת הפעולות שמתחיל אותו רעלן ושגורמת בסופו של דבר לחיידקים מסוימים להירדם ובכך לחמוק מהשפעת האנטיביוטיקה. כעת עורכי המחקר פרופ' גדי גלזר מהפקולטה לרפואה ופרופ' נטלי בלבן ממכון רקח לפיסיקה באוניברסיטה העברית הצליחו לפענח את המנגנון שגורם לחיידקים מסוימים להירדם.

מהמחקר עולה כי כאשר האנטיביוטיקה תוקפת את החיידקים, הרעלן הנמצא בתא מונע את כניסת החומצה האמינית לחלבון, עיכוב בניית החלבון מותיר מולקולות tRNA משוחררות בתא. הדבר גורם לתא לפרש את המצב כמצוקת רעב וכתוצאה מכך להירדם ובכך לחמוק מהשפעת האנטיביוטיקה . כתוצאה מכך, החיידק נכנס למצוקת רעב ומפעיל מערכת מצוקה הגורמת לו להירדם ובכך לחמוק מהשפעת האנטיביוטיקה.

התובנות ממחקר זה על המנגנון שמביא להירדמות חיידקים ישולבו עם פיתוחים נוספים במעבדתו של פרופ' גלזר, העוסקים בדרכים לפגיעה במערכת המצוקה של החיידקים, במטרה להילחם טוב יותר בחיידקים רדומים ובכך לטפל בצורה יעילה יותר בזיהומים חיידקיים.

המחקר נעשה במעבדתו של פרופ' גדי גלזר, ע"י הדוקטורנטית אילנה כספי ובמעבדתה של פרופ' נטלי בלבן ע"י הדוקטורנטים איתן רותם, נגה וייס ואירינה רונין. החוקרים השתמשו בשיטות מתוחכמות כגון בחירה גנטית, במוטנטים חיידקיים ובשיטות מעקב אחר גידול חיידקים שפותחו במעבדתה של פרופ' בלבן, העוסקת מזה שנים בתופעת החיידקים המתמידים.

בואו לדבר על זה בפורום מחלות זיהומיות בילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום