אל תהמרו על הבריאות

(0)
לדרג

מחקר חדש בנושא התמכרות מצא כי משחקי מזל לשם ההנאה, גם בקרב מי שלא נחשב למהמר כבד, מעלים באופן דרסט את הסיכון להפרעות מצב רוח וחרדה

מאת: ד"ר עמית עקירוב

מהמרים, גם אלו המהמרים לשם ההנאה בלבד, מצויים בסיכון מוגבר להתפתחות מחלות פסיכיאטריות. כך עולה ממחקר חדש, שפורסמו במהלך הכנס השנתי ה-24 מטעם ה-American Academy of Addiction Psychiatry.

במחקר בחנו החוקרים את הקשר בין דרגות שונות של הימורים להתפתחות הפרעות פסיכיאטריות והדגימו סיכון מוגבר למחלות רקע, גם ברמות הנמוכות ביותר וזיהו מגמת עלייה הדרגתית במחלות ככל שרמת העיסוק ההימורים הייתה גבוהה יותר.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי ידוע היטב כי קיים קש בין הפרעת הימורים ובין תחלואה נלווית, בעיקר תלות בניקוטין, הפרעות שימוש בחומרים אחרים והפרעות מצב רוח וחרדה.

כדי להבין טוב יותר את הקשר בין דרגות שונות של הימורים והופעת הפרעות פסיכיאטרית, ואם קיים קשר בין הימורים למחלות, החוקרים בחנו את הנתונים אודות כ-30 אלף מבוגרים מגל ראשון (2001-2002) וגל שני (מעקב בשנים 2004-2005) של סקר NESARC (National Epidemiological Survey on Alcoholic and Related Conditions).

המשיבים סווגו לקטגוריות לפי מידת ההתמכרות - הפרעת הימורים מלאה (כ-140 חולים), הפרעת הימורים מתחת לסף המקובל (כ-1,300 משתתפים) והימורים בשעות הפנאי (כ-10 אלפים משתתפים). המחקר כלל גם קבוצת ביקורת של משיבים שאינם מהמרים (כ-32 אלף משתתפים).

לאחר שלוש שנים, הסיכון להפרעת מצב רוח, חרדה או שימוש בחומרים היה גבוה בכל שלוש קבוצות המהמרים, לאחר התחשבות בנתונים דוגמת גיל, מין, גזע, מצב משפחתי, הכנסה שנתית והשכלה.

בהשוואה ללא מהמרים, הסיכוי להתפתחות הפרעת מצב רוח, חרדה, או הפרעת שימוש בחומרים בקבוצת המהמרים בשעות הפנאי היה גבוה ב-16%; בקבוצת המשתתפים עם הפרעת הימורים מתחת לסף המקובל נרשמה עליה של 77% ובאלו עם הפרעת הימורים העלייה עמדה על 250%.

החוקרים זיהו סיכון מוגבר יותר עם מספר מחלות נלווית, בעיקר הפרעות צריכת אלכוהול, כאשר בהשוואה ללא-מהמרים תועדה עלייה של 30% בקרב מהמרים לשם הנאה, עלייה של 97% בקרב אלו עם הפרעת הימורים מתחת לסף המקובל ועלייה של כמעט פי ארבעה באלו עם הפרעת הימורים.

החוקרים מדגישים כי העובדה שתועד סיכון מוגבר בקרב מהמרים לשם הנאה, בהשוואה ללא מהמרים, מהווה תמרור אזהרה לרופאים. כיום, המחקר אינו חד משמעי בכל הנוגע להימורים לצורכי הנאה והמחקר הנוכחי מספק עדויות נוספות לפיהן גם הימורים לשם הנאה עלולים להיות מסוכנים.

האם אתה מכור?

המומחים מציינים כי מספר שאלות מפתח עשויות לסייע לזהות התפתחות הפרעת הימורים:

האם במהלך 12 החודשים האחרונים הייתה עצבני, חרד או באי-שקט בניסיון להפסקת או הפחתת הימורים?

האם במהלך 12 החודשים האחרונים ניסית להסתיר מבני משפחתך וחברייך את היקף ההימורים בהם לקחת חלק?

האם במהלך 12 החודשים האחרונים נכנסת לקשיים כלכליים כתוצאה מההימורים, עד צורך לקבלת עזרה עם הוצאות המחייה מצד בני משפחה, חברים או שירותי רווחה?

בואו לדבר על זה בפורום התמכרות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום