ויטמין D תוסף תזונה מיותר?

(0)
לדרג

סקירה מקיפה של מחקרים להערכת חשיבות הוויטמין מגלה, כי אף שהמחסור שלו מאפיין מחלות רבות, מדיכאון ועד סוכרת, התועלת במתן תוסף ויטמין D שנויה במחלוקת

מאת: ד"ר עמית עקירוב

ריכוז נמוך של ויטמין D מאפיין מחלות רבות, אך נראה שלא הוא שגורם למחלות, כך קובעים חוקרים שערכו סקירה מקיפה של מחקרים שפורסמה בכתב העת Lancet Diabetes & Endocrinology.

הסקירה החדשה כללה 290 מחקרים שנערכו בקרב מבוגרים בגילאי 18 ומעלה, והדגימה קשר בינוני עד משמעותי בין ריכוז נמוך ויטמין D לסיכון גבוה יותר למחלות שונות, בין מחלות לב וכלי דם ועד מחלות זיהומיות, הפרעות במטבוליזם של סוכר והפרעות במצב הרוח.

בנוסף, החוקרים לא מצאו השפעה על שכיחות המחלות כתוצאה ממתן תוספי ויטמין D, כך לפי סקירה שכללה 172 מחקרים שכללו מתן תוספי ויטמין D לחולים עם רמות נמוכות שלו. מהנתונים הללו עולה כי רמות ויטמין D נמוכות מהוות סמן למצב בריאותי ירוד, אך התוסף לאו דווקא מביא תועלת.

החוקרים משערים כי מנגנון מרכזי המוביל לרמות נמוכות של הוויטמין במצבי תחלואה הינו מצב דלקתי על רקע המחלה. תהליכים דלקתיים והמהלך הקליני עשויים להביא להפחתת רמות הוויטמין, ממצא העשוי להסביר מדוע רמות נמוכות של ויטמין D מלווים במגוון כה רחב של מחלות.

החוקרים ערכו גם סקירה של 16 מחקרים שהתמקדה בהשפעות של תוספי וויטמין D על ערכי HbA1c (המוגלובין מסוכרר). אף שמחקרים תצפיתיים בעבר הדגימו קשר בין סוכרת מסוג 2 ובין רמות נמוכות של ויטמין D, תוספי הוויטמין לא השפיעו על ערכי HbA1c.

מהנתונים עולה עוד קשר בין ריכוז ויטמין D גבוה ובין השפעה מגנה מפני ממאירות של המעי הגס והרקטום, אך ללא מחלות ממאירות אחרות. עם זאת, שני מחקרים התערבותיים גדולים לא הדגימו הפחתת סיכון לאף אחד מהגידולים הממאירים, כולל ממאירות של המעי הגס והרקטום, בעקבות תוספי ויטמין D.

ממצא יוצא דופן מבחינה זו תועד בקשישים, בעיקר נשים, אצלן זוהתה ירידה קלה בשיעורי התמותה מכל סיבה עם תוספי ויטמין D. עם זאת, החוקרים משערים כי השיפור עשוי לנבוע מחסר בויטמין D, שאינו נובע ישירות מהמחלה עצמה, אלא משינוי אורחות חיים בעקבות המחלה - דוגמת חוסר ניידות, מגבלות על חשיפה לשמש, או שינויים תזונתיים עקב הטיפול. בקשישים, תיקון חסר ויטמין D עקב גיל מתקדם ושינויי אורחות חיים עשוי להסביר מדוע תוספים במינון נמוך הביאו לשיפור קטן בהישרדות ממחלות.

בואו לדבר על זה בפורום תרופות ללא מרשם, ויטמינים ומינרלים ודרמוקוסמטיקה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום