בגוף בריא: להכין את הילד לחורף

(0)
לדרג

לא תמיד אנחנו יכולים למנוע מהילדים לשהות בחללים סגורים ומלאים בווירוסים וחיידקים, אבל יש באפשרותנו לשלוח אותם מהבית עם מערכת חיסונית מחוזקת. 6 המלצות לחיזוק מערכת החיסון של ילדים

מאת: עומר פורת

החורף הגיע בסערה, וזה אומר שרבים מאיתנו כבר נלחמים בצינון, שפעת, כאבי גרון, סינוסיטיס ועוד. בדרך כלל, מחלות החורף אינן קשורות לקור, אלא דווקא לעובדה כי מקומות ציבוריים רבים אינם מאווררים היטב בשל מזג האוויר, ולכן מצטברים בהם חיידקים רבים. לא תמיד יש לנו אפשרות לדאוג לאוורור המקום שבו אנו נמצאים, במיוחד אם מדובר בגן של הילד או בכיתה בבית הספר, ולכן כדאי להתמקד במניעה ולחזק את גופם של הקטנים כך שיוכלו להתגונן טוב יותר מפני מחלות החורף.

צילום: שאטרסטוק

חיזוק מערכת החיסון: את מערכת החיסון ניתן לחזק בכמה אופנים. אפשר להשתמש בתכשירים טבעיים, הבטוחים לשימוש בתינוקות וילדים. התכשיר סופרקינד, למשל, משפר את יכולת העמידות של הגוף, ממריץ את המערכת החיסונית של הילד באופן טבעי במצבים של דלקות חמורות ומחזק את המערכת החיסונית בשימוש קבוע. דרך נוספת היא לתת לילד תוספת מולטי ויטמין לאורך כל השנה ובחורף להוסיף ויטמינים וצמחי מרפא לחיזוק המערכת החיסונית כגון סמבוק שחור, אכינצאה, אסטרגולוס, ויטמין C ופרופוליס. התכשירים מגיעים בצורה של כמוסות, סירופ, לכסניות או סוכריות גומי לילדים, ומומלץ לקחת אותם בטרם מתפרצת המחלה.

תזונה נכונה: קיימים מזונות המחלישים את מערכת החיסון, דוגמת סוכר ומוצרים העשירים בסוכר (ממתקים, עוגות, עוגיות), שאת צריכתם כדאי להגביל. בסוכרים הפשוטים מאטים את תנועת תאי הדם הלבנים ובכך מחלישים את פעילות מערכת החיסון. ישנם מזונות המגבירים את הפרשת הליחה, כגון מוצרי חלב, מוצרי חיטה ומוצרי סויה, וגם מהם עדיף להימנע לחלוטין בעת חשש למחלה או מחלה קיימת.

לבוש מתאים: אמנם הופעת מחלות החורף לא קשורה באופן ישיר לירידה בטמפרטורות, אך עדיין חשוב להלביש את הילדים בביגוד חם ומתאים. זאת מאחר שהתקררות יתר עלולה להוביל להיחלשות של הגוף. בתנאי קור זרימת הדם לאיברי הגוף הופכת לפחות טובה, דבר המקשה על המערכת החיסונית לעבוד כהרגלה, ובחשיפה ממושכת לקור תנגודת הגוף לחדירת וירוסים נחלשת ומאפשרת לאותם חיידקים לגרום לנו לחלות.

הקפדה על היגיינה: חלק גדול מהחיידקים והווירוסים הגורמים למחלות החורף השונות עוברים באמצעות רסיסי נוזלים הנפלטים החוצה בזמן שיעול, התעטשות ונזלת. כדאי להסביר לילדים את חשיבות רחיצת הידיים לפני אוכל, ביציאה מהשירותים ולאחר מגע עם טישו משומש או עם ילד מצונן. ככל שתתרגלו איתם יחד את הדבר בבית, כך יהיה להם קל יותר ליישם זאת בגן או בבית הספר ולהימנע ממעבר חיידקים אליהם.

שמירה על לחות באוויר: כאשר הילדים נמצאים בבית המחומם, הם למעשה נמצאים באוויר יבש ונטול לחות. הלחות יורדת כתוצאה משימוש במכשירי חימום ביתיים (מזגן, רדיאטור וכד') והיובש באוויר עלול להוביל ליובש בחלל האף ובכך לאפשר לחיידקים ולווירוסים להתיישב בו. לכן, כדאי להשתמש בשמנים ארומטיים אנטיספטיים, שעוזרים להגביר את הלחות באוויר. חשוב להוסיף לחות לאוויר גם באמצעות מכשיר אדים קרים או חמים בחדרו של הילד, ולשלב שמנים כמו שמן אקליפטוס, שמן הדס או שמן ניאולי.

שתיית נוזלים: ירידת הטמפרטורה מובילה לכך שאנשים שותים פחות נוזלים. שתייה מועטה פוגעת בריריות ויוצרת יובש באף ובגרון, המקדם את חדירתם של מחוללי המחלות לתוך הגוף. לפיכך, כדאי להקפיד שהילדים ישתו מספיק, לשלוח אותם עם בקבוק שתייה לגן או לבית הספר, כאשר ההמלצה היא לבקבוק מים או תה עם ריבת פטל. דרך נוספת לצרוך נוזלים היא באמצעות מרק עוף, השומר על מאזן הנוזלים בגוף. החלבון שנמצא במרק עוף והאדים העולים מהמרק מעודדים ייצור נוגדנים בגוף.

עומת פורת הוא רוקח M.Sci, B.Pharm

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום