שבץ: כמויות ויטמין K יסומנו

(0)
לדרג

לפי הצעת חוק חדשה, יצרני המזון יחויבו לציין רמת ויטמין K על המוצרים. כמות רבה מדי של הוויטמין עלולה להגביר את רמת קרישיות הדם, ועמה את הסיכון לשבץ מוחי

מאת: מערכת zap doctors

יצרני המזון יחויבו לציין את רמת ויטמין K על אריזות המוצרים שלהם. כך לפי הצעת חוק חדשה שהוגשה לאחרונה לכנסת. ההצעה נועדה לסייע למטופלים הנוטלים תרופות נוגדות קרישה לשמור על איזון ולהפחית את רמת הסיכון לשבץ המוחי.

עשרות אלפי אנשים ישראלים הנמצאים בקבוצת הסיכון ללקות בשבץ מוחי, נדרשים לעבור טיפול לאיזון רמת הקרישה בדם, במטרה למנוע היווצרות קרישי דם. לצורך כך הם נוטלים תרופות נוגדות קרישה מקבוצת נוגדי ויטמין K. ויטמין זה מצוי בעיקר בירקות ירוקים, אך כמות רבה ממנו עלולה להיות מסוכנת.

לפי ההצעה, שהוגשה על ידי חברי הכנסת איתן כבל (עבודה), מירי רגב (הליכוד ביתינו) ודב ליפמן (יש עתיד) בשיתוף עמותת "נאמן נפגעי שבץ מוחי", על מנת שהטיפול יהיה יעיל ובטוח, רמת הוויטמין במזונו של המטופל חייבת להיות מבוקרת ויציבה. צריכה של כמות רבה מדי של ויטמין K עלולה להגביר את רמת קרישיות הדם, ועמה את הסיכון להיווצרות קרישים ולשבץ מוחי. כמות מועטה מדי של הוויטמין עלולה להתבטא ברמה נמוכה של קרישיות הדם, ועמה סכנה לדימומים.

בדברי ההסבר לחוק נכתב כי הבקרה על צריכת ויטמין K מותנית בזיהוי הרכב המזון ובתכולת הוויטמין שבו. הדברים רלוונטיים בעיקר למזון מעובד, אשר מרכיביו אינם תמיד ברורים. החקיקה כיום אינה מחייבת את סימון רמת הוויטמין במוצרי המזון, דבר שחושף את מי שנמצא בקבוצת הסיכון לפגיעה בבריאותו.

ח"כ כבל: "הצעת החוק נועדה לצמצם את מספר האנשים שלוקים מדי שנה בשבץ מוחי בישראל. המדינה חייבת להתמודד עם התופעה במטרה להציל את חייהם של אלה הנמצאים בסיכון ללקות במחלה".

"אין ספק שהחוק הפשוט והכל כך הגיוני הזה הוא נדבך נוסף שיסייע לצמצם את מקרי השבץ המוחי, ובעקבות זאת את התמותה מהמחלה", מוסיפה מנכ"לית עמותת "נאמן נפגעי שבץ מוחי", פנינה רוזנצוייג. "מעבר לפגיעה הקשה בחולה, השבץ המוחי הוא גורם הנכות מספר אחד בישראל, והוא גורם לסבל לכל בני המשפחה".

שבץ מוחי פוגע ב-15,000 איש בשנה, והוא נחשב לגורם התמותה השלישי בישראל. מדי שנה מתים כתוצאה ממנו מעל ל-2,400 איש, ואלפים רבים נותרים נכים כתוצאה ממנו.

בואו לדבר על זה בפורום נוירולוגיה ושבץ מוח.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום