זוגיות: להסתכל לפנטזיה בעיניים

(0)
לדרג

למודלים הזוגיים שעליהם גדלנו יש השפעה מכרעת על סוג בן הזוג שנחפש לנו ועל אופי הזוגיות שנבנה. מודעות ל"פנטזיה הזוגית" תאפשר לנו לקחת אחריות על הבחירות שלנו

מאת: שירלי קליין

החלום על זוגיות מלווה כמעט תמיד בפנטזיות ומיתוסים שמלווים אותנו מתקופת הילדות המוקדמת. ההמתנה ל"אביר על הסוס הלבן", האמונה כי "לכל סיר יש מכסה" וכדומה משתלבים היטב עם הצורך הטבעי והבסיסי של האדם למצוא שותף לחיים. אבל החיפוש אחר בן זוג הוא מורכב ומאתגר, ולא פעם מניעה אותו פנטזיה שונה לגמרי. ישנם גורמים רבים שמשפיעים באופן מודע ולא מודע על בחירתנו בבן זוג, וכדאי להכיר אותם כדי להיות מחוברים טוב יותר לתהליך.

פנטזיה על בן הזוג מול המציאות (אילוסטרציה)
פנטזיה על בן הזוג מול המציאות (אילוסטרציה)

לאמץ או לנפץ

זכרונות וחוויות מהילדות מהווים את הבסיס ראשוני בזוגיות ובהתבוננות עליה. זה אומר שאווירה משפחתית וזוגית טובה, מכילה ואמפתית, תייצר את הרצון לבנות תבנית דומה בעתיד, ולהפך - אווירה ביקורתית ושיפוטית תייצר את הצורך להתרחק ממנה או באופן אירוני לאמץ אותה כחלק מסגנון החיים הלא מודע שלנו.

אנו יכולים לאמץ התנהלות חיובית או שלילית הן בדרך התנהגות שלנו והן באישיותו של בן הזוג. כך, למשל, אם צפינו בהורה שהתנהל בחוסר כבוד בתוך הזוגיות, אנו יכולים לאמץ את הסגנון זה לעצמנו, או לבחור בן זוג שמתנהל כך. לחלופין, אנו יכולים להימנע לגמרי מהתנהגות כזו הן אצלנו והן אצל בן זוגנו. על-מנת לא להיות מושפעים באופן אוטומטי מהמודלים הזוגיים בחיינו, חשוב לבדוק ולברר מהם הצרכים שמתאימים לנו, ומדוע אנו בוחרים בהם, לטוב או לרע.

למצוא את שביל הזהב

ההשפעה של חוויות וזכרונות הילדות ושל המודל הזוגי של הורינו היא כבדת משקל בחלקים הלא מודעים של בחירתנו הזוגית, ומנגד יש את הפנטזיה הזוגית שמביא איתו בן הזוג. מודעות לכך שכל אחד מאיתנו מגיע עם ה"מטען" הזה תאפשר למצוא את שביל הזהב, כלומר להבין את החולשות ואת החוזקות במודלים הזוגיים שהבאנו עמנו ולמצוא נוסחה שעובדת בשביל שני הצדדים.

אז מה מכריע את הכף לגבי איזו זוגיות נרצה, באילו בני זוג נבחר וכיצד נתנהל בתוך הזוגיות? למרבה הפלא והמזל, ההכרעה בידינו. אמנם לא ניתן לחזור במנהרת הזמן ולשנות את מציאות ילדותנו ואת המודלים הזוגיים שעליהם גדלנו, אבל יש באפשרותנו לבחון את ההשפעה שלהם עלינו ולקחת אחריות על הבחירות שלנו ועל ההתנהלות שלנו בתוך הזוגיות. התבוננות כנה ומודעת במודלים הללו מאפשרת לנו לא להתנהל בצורה אוטומטית וחסרת היגיון, אלא מתוך המקום של הבנת הצרכים הבסיסיים והסובייקטיביים שלנו, שתאפשר לנו לקחת את הדברים החיוביים, הטובים, המצמיחים והמקדמים מהמודלים הזוגיים ומסגנון החיים שלנו, ומתוך כך לעזור לנו לבנות זוגיות מתאימה ומאושרת.

הכותבת היא מנהלת פורום באתר zap doctors ומטפלת משפחתית זוגית בשיטת אדלר.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום ייעוץ חינוכי
פורום זוגיות, מיניות ופרידה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום