סל שיקום נפשי: לא לילדים

(0)
לדרג

סל השיקום לא ניתן עד גיל 18, דבר שמהווה נטל על המשפחות ועל המשק כולו, נטען בוועדה לזכויות הילד בכנסת. משרד הבריאות: חסרים מאה פסיכיאטרים לילדים

מאת: מערכת zap doctors

תחום השיקום הנפשי לילדים הופקר, טענה זו עלתה אתמול (ג') בדיון בוועדה לזכויות הילד בכנסת. לדברי יו"ר הוועדה, אורלי לוי-אבקסיס (הליכוד ביתנו), עכשיו מנסים לתקן את המצב בשיטת טלאי על טלאי.

"סל השיקום לא כולל היום ילדים מתחת לגיל 18, גם מתוך החשש כי אם נתייג אותם, הם ייפגעו בקבלה לעבודה ורישיון נהיגה אך אנו למעשה מתעלמים מצרכיהם. לא ייתכן שעל-מנת שהם יזכו לטיפול ראוי צריך לתייג ולהכתים אותם. מדאיג במיוחד מצבם לאחר האשפוז כשהם נוטלים תרופות שונות, ללא שמשרד הבריאות בדק את תופעות הלוואי שלהם, ובלי מעקב אחר מצבם. התחום הופקר במשך שנים, ואסור שתיקונו ייעשה כטלאי על טלאי", אמרה.

בוועדה דיברו מספר צעירים שהיו מאושפזים כילדים, על חוויות האשפוז הקשות שלהם. ח"כ אורית סטרוק (הבית היהודי) אמרה כי "העובדה שסל שיקום נפשי ניתן היום לבגירים בלבד היא עוול לילדים, למשפחות, ולמשק. מתן סל כזה לילדים ונוער יחסוך תקציבים אדירים ואשפוזים מאוחר יותר. בגילאים אלו קל הרבה יותר לשקם ולרפא ולמנוע החמרה של המצב, ואני וחברותיי נחושות לשנות את העיוות הזה, ובהקדם".

עו"ד רויטל לן-כהן, מ"קואליציית הורים לילדים עם צרכים מיוחדים" הדגישה, כי אין מענה חינוכי לילדים מטופלים, וקציני ביקור סדיר במשרד החינוך מוותרים על הגעתם לבתי הספר בקלות. "כבר ילד בכיתה א' עם בעיות נפשיות - אנו יודעים שיגיע בסופו של דבר לכלא, כי 35% מהכלואים הם בעלי הפרעות קשב וריכוז".

ד"ר איגור ברש, אחראי בריאות הנפש במשרד הבריאות, אמר כי בתוך שלושה שבועות תסכם ועדה משותפת למשרדי הבריאות והרווחה, מסקנות בנושא ותקבע מסגרות לשיקום בקהילה. לדבריו, בשנה הבאה יתווספו 20 מיטות בכל הארץ לאשפוז ילדים כאלו, וכי כבר השנה נפתחו עשרות מרפאות לבריאות הנפש על ידי קופות החולים, וכן מתוכננת תוספת של 80 מיליון שקלים במסגרת הרפורמה בתחום. "בכל הארץ קיימים 200 פסיכיאטרים לילדים, אך אנו זקוקים למאה נוספים", אמר.

בואו לדבר על זה בפורום פסיכיאטריה - אבחון וטיפול נפשי.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום