אין טיפול בישראל לריבוי מוגבלויות

(0)
לדרג

750 אלף ישראלים סובלים משני סוגי מוגבלויות ויותר, אולם אין מוסדות שנותנים מענה לריבוי מוגבלויות. משרד הרווחה: אנחנו מודעים לבעיה ומחפשים פתרונות

מאת: מערכת zap doctors

ועדת העבודה, הרווחה והבריאות קיימה היום (ג') דיון מיוחד לרגל היום הבינלאומי לשוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, אשר צוין בכנסת. הדיון עסק במחסור בשירותים לכמחצית מכלל בעלי המוגבלויות בישראל (750 אלף איש ) הסובלים מריבוי מוגבלויות (בעלי שני סוגי מוגבלויות או יותר, מהקבוצות הבאות: שכלית, פסיכיאטרית, חושית ופיסית).

ד"ר חגית גור זיו, מפורום "עוצמה" של משפחות נפגעי נפש, אמרה בדיון כי "אדם עם ריבוי מוגבלויות מתמודד גם עם ריבוי משרדי ממשלה ורשויות שלא מתקשרים ביניהם. רבים מהם נמצאים במסגרת שמתאימה רק למוגבלות אחת, וגם הכשרת אנשי המקצוע היא למוגבלות אחת. כתוצאה מכך נגזרות על המשפחה עלויות כלכליות כבדות ולא אחת ההורים מאבדים את מקום העבודה".

טובה מסילתי, אמא לבת 35 עם פיגור שכלי ולקות פסיכיאטרית, פרצה בבכי ואמרה כי "הבת שלי מאושפזת בבי"ח פסיכיאטרי ואין שם אף אחד שמבין גם בפיגור. איך ייתכן שבכל המדינה אין מחלקה אחת שיודעת לחבר את שתי המוגבלויות? פתאום היא נאלצה להשתמש בכיסא גלגלים ורק אז גילו שיש ריאקציה לא טובה בין שתי תרופות שהיא מקבלת".

נעמה לרנר, מנהלת המחלקת הקהילתית בארגון "בזכות" ציינה כי "אנחנו מכירים מקרה של בן 17 שבעקבות שאיפת גז מזגנים נפל מגובה ונקבעה לו פגיעה רב מערכתית. בגלל שאין מוסד מתאים לטיפול בו, הוא מאושפז בבית חולים גריאטרי ומקבל טיפול של אדם זקן. אדם אחר עם מוגבלות נפשית ופגיעת ראש, שנוהג באלימות כלפי סביבתו, נזרק כבר מחמישה מוסדות. הוא פצצה מתקתקת, אך ועדה בין משרדית כתבה שאין טיפול מתאים עבורו בשל ריבוי המוגבלויות".

גלית גבע, מנהלת אגף השיקום במשרד הרווחה, הגיבה: "אנחנו מודעים לבעיה ומנסים למצוא פתרונות מסוגים שונים, כולל פיילוטים שמתהווים".

רונית דודאי, ממונה ארצית על שיקום במשרד הבריאות: "יש שני משרדים שמטפלים באוכלוסיית הנכים; גם משרד הרווחה וגם משרד הבריאות וזה מקשה מאוד על הטיפול. אני מציעה שהוועדה הבין משרדית, המשותפת לשני המשרדים, תהיה גוף בלתי תלוי ומתוקצב בהתאם. משרד הבריאות מוכן לתקצב זאת מכספו. בנוסף, הצוותים הרפואיים אינם מוכשרים לטפל בכל המוגבלויות ויש לקיים הכשרות מתאימות".

רונן גיל, הסובל מאוטיזם ומתנייד בכיסא גלגלים: "לא יעזרו סדרי עדיפויות חדשים, אלא שינויי חשיבה: יש לפעול על פי צרכיו של כל אדם בנפרד. אני לא זכאי ליותר מ-50% נכות, כי אף רופא שבדק אותי לא הבין את הקשר בין שתי המוגבלויות".

מ"מ יו"ר הוועדה ח"כ גילאון הודיע כי הוועדה תקיים בקרוב דיון נוסף בנושא, והוא דרש ממשרדי הממשלה השונים להציג בו הצעות קונקרטיות למתן מענה כולל לאוכלוסיית בעלי ריבוי המוגבלויות. גילאון הוסיף: "פיצול השירות מונע סיוע מתאים, ולא אחת המטופלים נופלים בין הכיסאות. אין אנשים לא מתאימים, יש מסגרות לא מתאימות, ויש משאבים על מנת להתאים אותן".

בואו לדבר על זה בפורום שיקום נכים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום