יתר לחץ דם: הנחיות חדשות

(14)
לדרג

לאחר עשור ללא שינוי, מתפרסמות הנחיות חדשות לטיפול ביתר לחץ דם, בהן: מדידת לחץ דם בבית, ערך אחיד לכולם - 140/90, טיפול מותאם אישי ודגש על הדרכת רופא

מאת: מערכת zap doctors

כמיליון ישראלים סובלים מיתר לחץ דם או כפי שהרופאים מכנים אותו "הרוצח השקט". חציים של הסובלים מיל"ד אינם מודעים לכך ורק חצי מאלו שיודעים על הבעיה, מטפלים בה כמו שצריך. המחלה מתחילה סביב גיל הנעורים ושכיחותה עולה עם הגיל, כאשר מרבית האנשים מעל גיל 65, סובלים מלחץ דם גבוה.

השבוע פרסמה החברה הישראלית ליתר לחץ דם הנחיות החדשות לטיפול ביתר לחץ דם, במטרה לשפר את הטיפול בחולים. לאור כך, ביקשנו מפרופ' יהונתן שרעבי, ראש החברה הישראלית ליתר לחץ דם, לספר לנו על הסימפטומים של המחלה, חשיבות ההנחיות החדשות ובמה הן שונות מההנחיות הישנות.

יתר לחץ דם (אילוסטרציה)
יתר לחץ דם (אילוסטרציה)

מהו לחץ דם גבוה?

"מדובר במצב, בו לחץ הדם שמופעל על דפנות כלי הדם גבוה מהרצוי. הגורמים לכך הם רבים ובעיקרם פעילות יתר של מערכת העצבים האוטומטית (תופעות של סטרס), סיבות הקשורות לכליה וסיבות שנובעות מאורח חיים מערבי כדוגמת, תזונה לקויה, משקל עודף והעדר פעילות גופנית.
לחץ הדם הגבוה על דפנות כלי הדם נותן את אותותיו בצורת שבץ מוחי, שיתוק, ירידה ביכולת קוגניטיבית, התקפי לב, דיאליזה ופריצה של מפרצת של אבי העורקים".

מדוע יש צורך בהנחיות שיטתיות?

"ההנחיות החדשות פורסמו לאחר עשור בו לא חל כל שינוי בהנחיות הטיפול ביל"ד. את ההנחיות הללו קבעה ועדה של 15 רופאים מכל התחומים שנוגעים ללחץ דם כמו, רפואת משפחה, נפרולוגיה, אנדוקרינולוגיה, רפואה פנימית קרדיולוגיה וכדומה. הן נועדו להתוות עבודה שיטתית לפי תבנית. מחקרים רבים הוכיחו, שעבודה מסודרת על פי פרוטוקולים, משפרת את תוצאות הרופאים בהקשר להורדת לחץ הדם".

מהן ההנחיות החדשות?

מדידת לחץ דם ביתית: "מכיוון שלחץ דם, עושה את נזקיו בשקט בשקט, חשוב ראשית כל פשוט לבדוק את ערכיו. החברה הישראלית ליתר לחץ דם, מנסה להביא לידיעת הציבור את הצורך למדוד פעם בשנה בקרב אנשים שלא סובלים מהמחלה באופן כרוני. ניתן לעשות זאת באמצעות רכישת מכשיר ביתי או להשאילו מקרובי משפחה וחברים, ביקור אצל האחות או אצל רופא המשפחה".
"ניתן דגש לאבחנה על פי ניטור (מדידת) לחץ דם במשך 24 שעות, בזמן שהאדם מבצע את פעולות היומיום השגרתיות שלו ואף ישן ובעיקר אצל צעירים מתחת לגיל 40. זאת לאור העובדה, שמדידה אקראית במרפאה אינה מדויקת בשליש מהמטופלים הצעירים. חלקם לוקים ב'תסמונת החלוק הלבן' ומפתחים סטרס דווקא בזמן שהאחות או הרופא עורכים מדידה ובכך מעלים את לחץ הדם שלהם".

מספרים חדשים: "נקבע ערך אחיד אצל מרבית המטופלים והוא 140/90, בניגוד לעבר. בפרוטוקול פשוט זה קל לאבחן בבירור למי יש לחץ דם גבוה ולמי לא ולטפל בהתאם".

מעבר לשתי תרופות: "טיפול בהתמודדות עם לחץ דם מתחיל בשינוי אורח החיים. רוב האנשים אינם מצליחים לצערנו לעמוד באתגר הזה של מעבר תזונה נכונה וקיום פעילות ספורטיבית. לשם כך ישנן בשוק תרופות חדשות וכמעט תמיד יכול הרופא למצוא שילוב של תרופות שיהיה יעיל ולא רעיל עבור החולה. אם בעבר ההנחיות היו טיפול בתרופה אחת, כעת הוכח שטיפול בתרופה אחת אינו יעיל מספיק בהורדת שיעור התחלואה ועדיף לתת שתי תרופות המגינות גם על איברים אחרים, העלולים להיפגע כתוצאה מלחץ דם גבוה".

התאמת טיפול אישי: "ניתנו כלים של התאמה אישית של טיפול לפי פרופילים של מטופלים. גבר שונה מאישה, צעיר שונה ממבוגר ולכן הטיפול בהם צריך להיות שונה. כך מתקיימת רפואה מותאמת אישית, על מנת שהטיפול והתרופה שניתנת לחולה יהיו יעילים. ניתנו פרופילים גם למי מתאים טכנולוגיות חדשות פולשניות כמו צריבה של עורקי הכליה ולמי לא".

הדרכת המטופל: "ניתן דגש רב על הדרכת המטופל בהבנת מצבו. נגישות המידע שיש למטופלים, מחייבת את הסבר הרופא . זה השתנה מאז הימים בו הרופא רק נתן לפציינט שלו את ההוראה, 'קח את הכדור הוורוד'. היום, מסבירים את ההנחיות החדשות, מתוך הכרה שמטופל שמבין את מחלתו, יהיה שותף מלא לריפוי. צריך להבין, שבעידן של היום לא תמיד מידע שעובר ברשת או מפה לאוזן הוא נכון ולכן הרופא צריך להיות שותף".

כיצד שינוי באורח חיים יכול להפחית לחץ דם?
"בשנים האחרונות הצטבר מידע, שמסביר אלמנטים חשובי במיוחד בשינוי אורחות חיים - איזה ספורט נכון ואיזה לא, איזו תזונה נכונה ואיזו לא. בנוסף, יש להגביל את תוספת המלח, בייחוד זה המתועש. ההמלצה היא לחשוב על תזונה ים תיכונית ולא אוסטרית או אמריקאית למשל. זה כולל דגים, שמן זית, סלט ירקות, גבינה ולא המבורגר או שניצל מטוגן בשמן סויה. יש להוסיף פעילות גופנית לשגרת היום יום ולאו דווקא ריצת מרתון או שיעורי רומבה. גם הליכה ועלייה במדרגות ישפרו את סיבולת הלב.

ניהול נכון של אורחות החיים, יכול להפחית לחץ דם ולהוריד את מניין התרופות מאחת לשתיים למי שסובל מהמחלה.

המטרה של ההנחיות החדשות היא לשפר את הטיפול בלחץ דם במדינת ישראל. הורדת היקף המחלה הנפוצה מאד, תפחית את מקרי המוות. מערכת הבריאות תרוויח אנשים בריאים ועלויות בריאות הציבור תרדנה פלאים".

בואו לדבר על זה בפורום נפרולוגיה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום