הנקה: פטמות סדוקות ניתנות לטיפול

(0)
לדרג

פעולת ההנקה, המבטאת את הקשר האינטימי בין האם לתינוק, עלולה להפוך לחוויה כאובה במצב של פטמות סדוקות. מה גורם להיסדקות? כיצד מטפלים בכך? מדריך

מאת: רוית בר-און

פטמות סדוקות הן תופעה שכיחה בקרב נשים מיניקות, תופעה שנגרמת ממגוון סיבות ומשפיעה לרעה על חווית ההנקה. במרבית המקרים, ידיעת הסיבה בגללה מופיעים סדקים ופצעים בפטמה, תסייע לבחור את דרך ההתמודדות והטיפול המתאימים, ותקל על חוסר הנוחות.

פטמות סדוקות בהנקה (אילוסטרציה)
פטמות סדוקות בהנקה (אילוסטרציה)

מה הסיבה לפטמות סדוקות בזמן ההנקה?

פטמות סדוקות עלולות להיגרם כתוצאה מסיבות רבות ומגוונות, לכן לפני הטיפול יש לבדוק את סיבת הפציעה ולטפל בה. לדוגמא, תנוחה לא נכונה של התינוק בזמן ההנקה, או תפיסה לא נכונה של התינוק את שד האם, הן הסיבות השכיחות. הדבר נוצר בעקבות זווית קטנה של פתיחת פה התינוק, הגורמת לכך שעטרת השד איננה נכנסת לפה התינוק בצורה מספקת, וגורמת לפציעת הפטמה. במצב כזה, יש לעבוד על תפיסת התינוק בהנקה. סיבה נוספת יכולה להיות זיהומים שונים או פטרת על הפטמה, המובילים לסדקים, כאבים, אדמומיות וגירוד. במרבית המצבים הללו ניתן להמשיך ולהניק, אך חשוב ללכת לרופא לקבל אבחנה נכונה וטיפול מתאים.

האם ניתן להשתמש בסבון ובקרם גוף בזמן ההנקה?

על גבי הפטמה ישנן בלוטות מונטגומרי, המפרישות חומר סיכה וחומרי ריח הגורמים לתינוק להתחבר אל הפטמה. לעיתים, שימוש בסבון בעת הרחצה עלול לייבש את חומר הסיכה ולהוביל לסדקים על הפטמה, ולכן עדיף להימנע משימוש בסבון ולנקות את הפטמות באמצעות מים חמים. בנוסף, לעיתים מריחת קרם גוף עלולה להוביל לכך שהתינוק יירתע בעת החיבור לשד, בעקבות הריח החזק.

האם תנוחת ההנקה משפיעה?

לעתים התינוק מתחבר לפטמה עם פה גדול, אך התנוחה בה הוא ממוקם ביחד לשד מרוחקת ומושכת את הפטמה הצידה או מטה. במצבים כאלה, ניתן להיעזר בכריות להגבהת התינוק או מגבת קטנה שתרים את השד כדי שיהיה מול התינוק. מדובר בסוגיה אינדיבידואלית, ועיקר החשיבות הוא להתמקם בצורה נוחה וטובה לשני הצדדים. כאשר התינוק אינו ממוקם כראוי, הוא ינסה לינוק בצורה חזקה יותר, כדי שהחלב יזרום אליו, והדבר עלול להוביל לסדקים ופצעים בפטמות. במצבים כאלה, ניתן להיעזר ביועצת הנקה מוסמכת, שתסייע ללמוד את התנוחה המתאימה לשני הצדדים ותוביל לחוויית הנקה נעימה יותר. היצמדות נכונה של התינוק תוביל לתינוק רגוע יותר בעת ההנקה, מה שיאפשר לו לקבל את כמות המזון לה הוא זקוק ואותה הוא רוצה.

האם ניתן לטפל בפטמות סדוקות? כיצד?

מעבר לייעוץ מקצועי וגורם חיצוני שיוכל לסייע לשפר את חוויית ההנקה, ניתן להשתמש במגוון עזרים ותכשירי מדף לטיפול בפטמות הסדוקות והכואבות. מוצר מדף חדש שהוכיח יעילותו הוא רפידות טיפוליות להנקה, נרסיקר, המותאמות במיוחד לאימהות מניקות ומבוססות על חבישות מתקדמות המשמשות לטיפול בכוויות ופצעי שפשוף. מדובר ברפידות טיפוליות הניתנות לשימוש רב פעמי ומהוות מוצר רפואי של ממש שעוזר להפחתת כאבים ולריפוי מהיר של הפצעים. כמו כן, ניתן להשתמש במשחות המבוססות על לנולין טהור, המעניקות לחות לסדקים שעל הפטמות ומקלות על הכאב. הלנולין מחקה את מרכיבי הלחות של העור ומסייע לרכך את העור, אם כי יש לשים לב כי הלנולין נספג בעור בטרם מתלבשים, בכדי למנוע הכתמה של הבגד.

האם ייתכן כי קיימת בעיה אצל התינוק המביאה לקושי בהנקה?

לעיתים קיימות בעיות שונות אצל התינוק עצמו שמפריעות לפעילות היניקה בצורה נכונה, לדוגמא, חיך גבוה מידי או בעיה של 'לשון קשורה', בה המיתר המחבר את הלשון לקרקעית הלסת קצר מדי או קרוב מדי לקצה הלשון. הדבר עלול להפריע לתנועת הלשון בזמן היניקה ולהוביל לאי נוחות גדולה מצד התינוק, שפשוט לא מצליח לינוק את חלב אימו, ולכאבים ופציעה בפטמות האם. מרבית הבעיות הללו ניתנות לפתרון באמצעות פרוצדורות רפואיות, כירורגיות, פשוטות למדי, שמטפלות בבעיה ומקלות על התינוק ועל האם.

הכותבת היא אחות טיפת חלב, יועצת הנקה מוסמכת ויועצת שינה לתינוקות

בואו לדבר על זה בפורום הנקה - ייעוץ והנקה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום