סרטן הגרון: מחלתו של ספי ריבלין

(1)
לדרג

לאחר שנים ארוכות של התמודדות עם המחלה, נפטר אתמול השחקן המפורסם. המחלה נובעת לרוב מעישון. כיצד מאבחנים סרטן גרון וכיצד מטפלים בו?

מאת: יאנה גימפלביץ', מערכת zap doctors

השחקן והקומיקאי הישראלי ספי ריבלין הלך אתמול (ג') לעולמו, בתום מלחמה ארוכה במחלת הסרטן. ריבלין היה בן 66 במותו. בשנים האחרונות המשיך להופיע במתכונת מצומצמת, וגם כשהתקשה לדבר, דמותו הייתה חלק מהחיים הציבוריים בישראל, עד שנדם קולו.

כיצד מאבחנים את סרטן הגרון?

"חולים רבים מגיעים לרופא בפעם הראשונה בגלל צרידות שלא עוברת", מסביר ד"ר אבי חפץ, מנהל היחידה לכירורגיה ואונקולוגיה של ראש צוואר באסותא ויו"ר לשעבר של החברה לכירורגיה ואונקולוגיה של ראש צוואר. "ההשפעה על הקול ניכרת מכיוון שהגידול שכיח באזור מיתרי הקול. כדאי להגיע לאבחון מוקדם ככל האפשר, מכיוון שבשלב זה שיעור הצלחת הטיפול עומד על כ-90 עד 95 אחוז. לעומת זאת, כשחולה מגיע עם גידול נרחב יותר, סיכויי ההחלמה הם מתחת ל-50%".

לדברי ד"ר חפץ, סוגי הטיפול משתנים לפי השלב שבו התגלה הסרטן. בשלב הראשוני ניתן לכרות את הגידול באמצעות לייזר ללא קרינה וללא חתך. בשלב זה כאמור סיכויי ההבראה המלאים גבוהים ואיכות הקול בדרך כלל תישמר.

"בשלב מעט מתקדם יותר שבו קשה לכרות את הגידול בשלמותו באמצעות הלייזר, הטיפול המומלץ הוא באמצעות קרינה, עם או בלי כימותרפיה. בצורה זו ניתן לחסוך את הצורך בניתוח של כריתת גרון חלקית או מלאה. בשלבים מתקדמים מוסיפים כימותרפיה או טיפולים ביולוגיים, ושילוב זה נועד לחסוך כריתת גרון מלאה".

בשלב המתקדם ביותר של המחלה, כאשר טיפול קרינתי כימותרפי לא מצליח להתמודד עם המחלה, ניתן לכרות את כל קופסת הקול. בניתוח זה נעשה חיבור של קנה הנשימה לצוואר, כך שהחולה נושם ישירות לקנה ולריאות. מכיוון שכריתה כזו פוגעת ביכולת הדיבור, כיום ניתן להשתיל תותב דיבור בקיר המשותף בין הקנה לוושט. לאחר אימון קצר המטופל מצליח לדבר בצורה מובנת, אפילו בטלפון. אף שכריתת גרון היא הפתרון הכי קיצוני לבעיה, מדובר בניתוח מצוין מבחינה אונקולוגית, שנותן לחולה סיכוי לשרוד את מחלת הסרטן. במקרה שישנן גרורות מרוחקות, לרוב בריאות, הטיפול הוא כללי-כימותרפי וסיכויי ההחלמה למרבה הצער נדירים ביותר.

איך למנוע את המחלה?

"כמו בכל גידול סרטני, הטיפול הטוב ביותר הוא הטיפול המונע", מסביר ד"ר חפץ, "כלומר במקרה של סרטן הגרון - בעיקר הימנעות מעישון". לפי הסטטיסטיקה, רוב החולים שלוקים בסרטן הגרון מעשנים או עישנו בעבר. העישון מגביר את הסיכון לסרטן הגרון, מערכת הנשימה העליונה והריאות פי 5 עד 15, ועישון בשילוב אלכוהול אף מעלה את הסיכון.

בואו לדבר על זה בפורום גידולי ראש-צוואר.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום