סופגניות? נס לא קרה לנו

(0)
לדרג

הניסים והנפלאות שחוללו המכבים אינם יכולים למנוע את הנזק שגורמות לבריאות סופגניות נוטפות שמן. מדריך תזונתי לחנוכה, לחגים שבדרך וגם לארוחות שבת

מאת: מערכת zap doctors

חג החנוכה זכה לכינויים רבים והתרחשו בו ניסים רבים. עם זאת, נראה כי נס פך השמן איננו מביא לניסים רפואיים, עבור אלה שבולסים סופגניות ולביבות והופכים את "חג האורים" ל"חג השמן".

סופגניות, ספינג'ים (סופגניות מרוקאיות) ולביבות בשלל טעמים, מרקמים וצורות אשר לכולם מכנה משותף: הם עמוסים סוכר ושמן, מביאים לעלייה במשקל ומזיקים לבריאות.

ד"ר אולגה רז, מנהלת היחידה לתזונה ודיאטה במרכז הרפואי תל-אביב מספקת שלל עצות והדרכה, לשאלה הקשה: איך לצלוח את "חג השמן", איך לשמור על הגזרה, ואיך לשלב בין מנהגי החג לבין הצורך לשמור על הבריאות.

איך לשמור על התזונה בחג החנוכה (אילוסטרציה)
איך לשמור על התזונה בחג החנוכה (אילוסטרציה)

האם סופגניות ולביבות נחשבות לאוכל לא בריא? מדוע?

"סופגניות ולביבות הן אוכל לא בריא, בלשון המעטה. זהו אוכל משמין, מזיק וממכר. יש כל כך הרבה דברים מזיקים בסופגניות ולביבות, עד כדי כך שאני, באופן גורף, ממליצה להימנע מצריכתן ככל שאפשר. ראשית, הן מלאות שמן: זהו אוכל משמין מאד, מזיק למי שסוכל מבעיות במערכת העיכול (צרבות, נפיחות), לחולי סוכרת ולאנשים עם רמות גבוהות של טריגליצרידים המהווים גורם סיכן בלתי תלוי להתפתחות מחלות הלב וכלי דם. מאכליה של חג חנוכה עשויים מחומרים בלתי מזינים, שאינם תורמים לגוף: פחמימות ריקות, שיוצרות תחושת שובע חולפת. בנוסף, כמויות הסוכר גבוהות הגורמות לעליה במשקל וברמות הסוכר בדם, מה שמעודד התפתחות של סוכרת ועושה נזק לכלי הדם.

"העניין הכי שדורש תשומת לב מיוחדת, זה שלפי מחקרים אחרונים לסוכר ולשומן יש פעולה ממכרת! התשוקה שלנו למתוק ושמן, החשק לעוד ועוד, והסיפוק שאנו חשים לאחר צריכתו, כל אלה הם שריד אבולוציוני, שנותר מימי קדם, בהם מזון שכזה לא היה זמין. נטייה הישרדותית של האדם בעידנים רחוקים חייבה אותו לחפש וליהנות ממתוק: מתוק היה תמיד אוכל לא רעיל ומספק אנרגיה זמינה.

"שומן משמש כמקור אנרגיה ונטיית הגוף לאגר אותו ברקמת השומן לעת צרה, כלומר כשיש מחסור באוכל. כיום, בעידן השפע, נטייה הישרדותית זו פוגעת בנו: זה היה אינסטינקט מועיל ובריא בעידנים של מחסור, אך כיום הוא בעיקר הרסני ופוגעני. החשק למתוק ושמן קיים ומתחזק זאת הסיבה שכארבעים אחוז מהישראלים סובלים מעודף משקל ושמגפת ההשמנה בעולם כולו גובה קרבנות רבים וגורמת להתפשטות של מחלות קשות הנובעות ממנה".

חנוכה הוא חג קצר. מה הבעיה "להשתולל" מעט, ואז לחזור לשגרה?

"ראשית, אכילה יומיומית של מאכלים מטוגנים בשמן עמוק ומתוקים במשך שמונה ימים, כבר עושה נזק. שמונה ימים הם די הרבה זמן. מעבר להשמנה, אי אפשר גם להתעלם מהעובדה שכשקונים במאפיה סופגניות, אין לדעת מתי ואיך ובמשך כמה זמן טוגנו ובאיזה שמן. אם השמן העמוק לא מוחלף לעתים קרובות, הבעירה התמידית גורמת להופעת חומרים ועלולה לגרום נזק בריאותי אפשרי לטווח ארוך.

"שנית, ההבטחה ש'אחרי החג' נתיישר, איננה מוכיחה את עצמה. לא כדאי להרשות לעצמנו 'הנחות' של 8 ימים בשמירה על אורח חיים בריא ומאוזן: אורח החיים בריא מתקיים ברוב ימות השנה, ואם יש חריגות, זה בסדר, אבל שמונה ימים של צריכת לביבות וסופגניות נודפות שומן לא ממש מתקבלת כ"מעידה" חד פעמית סבירה, וקשה לאזן אותה בקלות בסיום החג.

"שלישית, יהודים, ברוך השם, חוגגים כל השנה. אז עכשיו מדובר בשמונה ימים של סופגניות ולביבות וארוחות שחיתות, אחרי הדלקת הנרות; אבל עוד קודם היה סוכות ולפני כן ראש השנה, ואוטוטו אוזני המן, ואז פסח, ומנגל של יום העצמאות. כל חודשיים בערך יש חג, והישראלים חוגגים עם אוכל. הרבה אוכל. אז אי אפשר לטמון את הראש בחול ולהגיד שרק בחגים אני חוגג ומאבד כל רסן, כי זה כשלעצמו מוסיף כמה קילוגרמים שנתיים למשקל, וגם מזיק לבריאות. ולכל זאת יש להוסיף חגיגה שבועית: כל סוף שבוע, ארוחת שישי וארוחת הצהריים בשבת, הן 'מיני חגים' בפני עצמם. שולחנות עמוסים באוכל, מגוון עצום של מנות, מאכלים נוטפים שמן, קינוחים, והכל ללא גבול. אי אפשר, עם כאלה חגיגות שבועיות, לשמור על הגזרה ועל בריאות תקינה".

האם יש סופגניות דיאטטיות, או שמא זו אגדה?

"זו אגדה. סופגניות, בעיקר אלה של היום, הן מפגע בריאותי: בצק, סוכר, שמן ובנוסף 'השתכללות' של השנים האחרונות, הפכו כל סופגנייה לעוגה. אגוזים, שוקולד, קרמים, קישוטים וסוכריות: עוד קלוריות ריקות ועוד סוכר. לעומת זאת, לביבות אפשר לעשות יותר בריאות ופחות משמינות".

איך לשמור על הבריאות ולקיים את מנהגי החג?

"במספר דרכים:

1. לא קונים ולא מכינים סופגניות בבית. פשוט כך. הרבה מרימים גבה כשאני אומרת זאת, אבל זה בהחלט מוצדק. כשיש אדם אלכוהוליסט, אף אחד מבני המשפחה לא יחשוב שאין זה הגיוני להימנע מהצבת בקבוק יין על השולחן. כולם מקבלים את הדין. אז למה כאן הדין צריך להיות שונה? אנשים רבים מכורים לשמן ולמתוק, ואין שום סיבה שהשמן והמתוק יהיו בבית. הדרך הטובה ביותר להימנע מפיתויים ולנצח במאבק הקשה, היא למנוע את הכניסה הביתה לפיתויים ממכרים.

2. לאכול סופגניות רק בחוץ: אם אתם מתארחים אצל אחרים ומוגשת סופגנייה, תטעמו ממנה, אבל אל תגזימו. אנו יכולים לסמוך על זה שאף אחד לא ייעשה חזיר מול מכריו וילעס ארבע סופגניות, כמו שיכול היה לעשות בפרטיות של הבית, מול הטלוויזיה. לכן, עצם ההגבלה החברתית, על צריכת הרעל הזה בחוץ, מצמצמת את המפגע.

3. אם אתם לא מתאפקים, ומתפתים, אז הכינו בעצמכם סופגניות זעירות, ואל תקנו בחוץ. שמרו בעת ההכנה על מספר כללים: סופגניות מיני, לא חייבים סופגניות גדולות. טגנו בכמה שפחות שמן, שימו מעט ריבה, הכי פחות משמינה, והחליפו שמן כל הזמן.

4. הכינו לביבות בריאות: לביבות ירק אפויות או מטוגנות בתרסיס שמן. לביבה כזו איננה מזיקה, אלא אף טעימה, בריאה ומומלצת. לדוגמא: לביבות קישואים, קולרבי או ברוקולי".

ומה נעשה עם כל החגים הקרבים? איך נשמור על המסורת וגם על הגזרה והבריאות?

"במספר דרכים:

1. שינוי תפיסתי: צריך לזכור שהמסורת היא למעשה שימור של מנהגי העבר. טרם עידן השפע, נהוג היה לציין חג במשתה גדול וארוחה דשנה, כי אוכל היה מצרך נדיר. כל בני המשפחה חסכו למאורע והשיגו מאכלים נדירים, שלא היו רואים כל יום, כדי לסמל את האירוע ולייחדו. היום המצב ממש שונה ואין סיבה להרבות דווקא באוכל לשם המסורת. הרי בכל ארוחה ממוצעת אנו אוכלים מה שפעם היו אוכלים בארוחת חג הכי מושקעת. פעם, הגשה של מנה בשרית או דג זה הייתה פריבילגיה שנשמרה רק ליום שבת או חג. היום, כולנו צורכים את זה כל יום. לכן, יש לנסות ולנתק את המשוואה בין שפע מוגזם לבין כל חג וכל שישי.

נטיית הלב הבסיסית שלנו היא שאוכל הוא ביטוי לאהבה, וזה חבל, כי המארחים שרוצים להיטיב עם היקרים להם ולפנק אותם, למעשה רק מזיקים להם. אנשים מייחסים חשיבות רבה לאוכל ומפסיקים להתייחס אליו כאל מצרך שמספק צורך ונכון, עונג, אבל עד גבול מסוים. ייקח לנו הרבה זמן להבין זאת, אך ככל שניטיב לשנות את התפיסה וההתייחסות לאוכל, כך ייטב. העבודה היא של כל אחד על עצמו, באופן שיוביל בסופו של תהליך לשינוי תרבותי מבורך. חשוב שנכיר ונפנים: ערב שבת וערב חג יכולים להיות מיוחדים, ייחודיים וחגיגיים, גם אם לא נגזים עם האוכל. יש לחפש אפיק אחר לייחוד החג ולא לכלות כסף, זמן ואנרגיה, כדי להרוס לאהובים שלנו את הבריאות, רק בשם החג.

2. צמצום: אפשר ליהנות משולחן מפנק ושופע גם אם לא יהיה מגוון עצום של מנות.

3. אם אתם מתעקשים למלא את השולחן, עשו יותר מנות דג, יותר מנות ירק, יותר סלטים, יותר מאכלים בריאים ויותר מרקים. הכינו מנות בריאות יותר, למשל, פשטידות על בסיס ירקות וגבינות רזות, ללא גבינה שמנה ושמנת מתוקה; דגים אפויים ולא מטוגנים; סלטים בריאים ולא נוטפי שמן ועוד. האוכל יכול להיות מעניין, טעים ומשביע וגם בריא. אוכל איננו טעים או בריא הוא יכול להיות גם טעים וגם בריא.

4. הימנעו ממשקאות ממותקים. הם אויב מספר אחת של הבריאות.

5. בחרו רק קינוח אחד, רצוי על בסיס פירות.

6. ערכו צלחות קטנות על השולחן.

7. הקטינו לא רק את המגוון, אלא גם את גודל המנות.

8. באופן אישי, כל מי שמילא את הצלחת וסיים לאכול, לא אמור לקחת תוספת, כי סביר שהוא שבע ואוכל רק עם העיניים. תשמרו על הכלל של 20 דקות: המתנה של 20 דקות גורמת לתחושה של שובע".

בואו לדבר על זה בפורום דיאטה, תזונה והשמנה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום