שיקום מוחי מהבית, במשחק מחשב

(0)
לדרג

זה לא מדע בדיוני: שיקום משבץ ומפגיעות מוח נרכשות (ABI) נעשה כיום מהבית, באמצעות טכנולוגיות של מציאות וירטואלית. כתבה לרגל היום העולמי לבריאות הנכה

מאת: מערכת zap doctors

עשרות אלפי ישראלים ובני משפחותיהם מתמודדים מדי שנה עם פגיעה מוחית נרכשת כתוצאה משבץ, טראומה, טרשת, מחלות, תאונות, חבלות או זיהומים שונים. מדובר בפגיעה קשה מאוד שעלולה לגרום לנזק מבני ולהפרעה בפעילות המוח, וכתוצאה מכך - לליקוי בתפקוד היומיומי. אירוע פגיעת מוח נרכשת (ABI) מוביל בדרך כלל לירידה ביכולות המוטוריות והקוגניטיביות, הגורמת לירידה ביכולת ביצוע פעולות יומיומיות, ירידה במעורבות באינטראקציה חברתית, וירידה בהשתתפות בחיי הקהילה.

החיים עם נכות לאחר שבץ מוחי מהווים אתגר מתמשך, הרבה מעבר לטיפול הראשוני שניתן לבעיות התפקוד השונות. שורדי פגיעות המוח הנרכשות, כגון שבץ מוחי או פגיעה מוחית טראומטית, ממשיכים לחפש דרכים לשפר את התפקוד הפיזי והקוגניטיבי ולפצות על ליקויים נוירולוגיים מתמשכים.

שיקום מוחי (אילוסטרציה)
שיקום מוחי (אילוסטרציה)

מה אורכו של תהליך השיקום לאחר פגיעה מוחית?

לדברי פרופ' תמר וייס מהחוג לריפוי בעיסוק באוניברסיטת חיפה, וחוקרת ממכון גרטנר, "ברוב המקרים, ההתאוששות שמתחילה בבית החולים היא רק קצה-קצהו של תהליך ממושך שיימשך רוב החיים. כ-40% מהאנשים שעברו ABI נותרים עם ליקויים תפקודיים קלים עד בינוניים, ל-15% עד 30% מהאנשים האלה יש נכות קשה. עם זאת, קיימים דיווחים על כך שהטיפול בבית החולים איננו תמיד מקיף, אינו משולב ואינו מתואם ברמה מספקת. בנוסף קיימות ראיות רבות כי חולים משתקמים טוב יותר כשהטיפול השיקומי נבנה בגישה מאורגנת היטב ורב תחומית, מיד בתום השלב האקוטי של השבץ".

עד כמה גירויים חיצוניים יכולים לעודד שיקום לאחר פגיעה מוחית?

עוד לדברי פרופ' וייס, "מטרותיו העיקריות של השיקום הן מניעת סיבוכים, מזעור הליקויים והרחבת התפקוד למקסימום. מטרות אלה מושגות באמצעות יישום מספר עקרונות מרכזיים, ביניהם ביצוע הערכה והתערבות מוקדמת ככל הניתן, התערבות וניטור לזמן ארוך טווח, ושימוש בערכות סטנדרטיות וכלי הערכה תקפים חיוניים להשגת פרוטוקול מקיף. בנוסף, נדרש צוות רב תחומי שיקומי מנוסה כדי להבטיח תוצאות תפקוד אופטימאליות. גורם חשוב נוסף להשגת השיפור לאחר אירוע מוחי הוא רמת המעורבות והמוטיבציה של המטופל. רמת המעורבות מושפעת וניתנת לגירוי באמצעות סביבות תרגול מעניינות וחדשניות, אשר יכולות להיות מובהקות יותר על ידי הכללת משוב על מאפייניו העיקריים של ביצועיו המוטוריים של הפרט ולכן יש עניין רב של קהילת השיקום לפתח סביבות כאלה, תוך שימוש בטכנולוגיות מתקדמות, כמו שיקום מרחוק (Tele Rehabilitation) ומציאות מדומה (Virtual Reality)".

הטיפול באנשים לאחר ABI מתחיל ומנוהל בבית החולים. למרות הציפייה שהשחרור יהיה מושפע מגורמים הקשורים למוכנותו של האדם לחזור לחיים עצמאיים, מול יכולתו להגיב לפרוטוקול השיקום, לעיתים קרובות עיתוי השיקום קשור לשיקולים פיננסיים, לא פחות מאשר למצבו התפקודי האמיתי של המטופל.

מערכת הבריאות בישראל מספקת מספר שירותי שיקום קהילתיים להמשך טיפול לאחר שחרור מבית החולים. שירותים אלה כוללים: (1) שיקום במסגרת אשפוז במחלקת אשפוז. רמת השירות כאן משתנה מאוד, החל מטיפול מתחזק לתוכניות שיקום מקיפות ואינטנסיביות; (2) אשפוז יום שיקומי, בו השירותים ניתנים בדרך כלל במסגרת בית חולים שיקומי. המטופל מקבל באשפוז יום את שירותי הבריאות הסטנדרטיים, אולם משך הטיפול מוגבל בדרך כלל למספר שבועות עד חודשים ספורים; (3) שיקום ביתי, המוגדר כטיפול הניתן במקום המגורים של מטופל.

מהן מגרעות השיקום הקונבנציונלי?

לשיקום הקונבנציונלי יש מספר בעיות ומגבלות המובילות לשיטות התערבות חדשניות. אחת המרכזיות שבהן היא ההבנה שפעילות שיקומית גופנית לרוב "משעממת" וקשה לשימור, במיוחד כאשר היא נעשית לבד בבית. במגזין המדעי Rehabilitation Nursing פורסמו ממצאי סקר שנערך בקרב 315 אנשים עם שבץ לפיו רק 31% ממדגם זה מבצע פעילות גופנית באופן קבוע (לפחות 4 פעמים בשבוע).

השימוש במוסיקה ובאלמנטים משחקיים בזמן פעילות גופנית, כגון משחקי טלוויזיה פופולאריים, מסוגל לשפר הנאה ומוטיבציה, ולכן מסייע בהשתתפות בפעילות גופנית סדירה. מטופלים שהשתמשו במשחקים עם אוריינטציה שיקומית, אכן מצאו אותם מהנים ומעוררי מוטיבציה שעזרה להם לשמור על תכנית אימונים בבית.

מהו שירות שיקום מרחוק (Tele-Rehabilitation)?
בניסיון להתמודד עם בעיה זו, ובכדי לסייע בתהליך השיקום של הסובלים מפגיעה מוחית נרכשת, מושקות בימים אלה, במכון גרטנר לחקר אפידמיולוגיה ומדיניות, שתי מערכות ממוחשבות המסייעות בשיקום מרחוק לסובלים מפגיעה מוחית נרכשת. מדובר בשירות Tele-Rehabilitation (שיקום מרחוק) באמצעות המחשב הביתי של המטופל תוך ליווי מרחוק של מומחים לשיקום בבית החולים.

המערכת הראשונה, המיועדת לשיקום התנועה, נעזרת במצלמת קינקט (מצלמה זהה לזו הפועלת על קונסולת ה-Xbox) המותקנת על גבי המחשב הביתי של המטופל ומשמשת כ"פיזיותרפיסט וירטואלי". המערכת פותחה בשיתוף פיזיותרפיסטיות ומרפאות בעיסוק בכירות וכוללת הפעלות ריפוי בעיסוק ופיזיותרפיה המותאמים אישית ליכולותיו ומצבו הרפואי של המטופל הספציפי. הטיפול מבוקר על ידי מרפאים בעיסוק ופיזיותרפיסטים הנמצאים במוקד ממוחשב בתל השומר, והמטופל מקבל הדרכה צמודה ומשוב מיידי לגבי איכות התנועה בזמן אמת. מערכת התנועה מכילה קבוצה של משחקים והפעלות ברמות שונות של מוטוריקה וקוגניציה, המופעלים על ידי המטופל באמצעות גפיו. המשחקים משעשעים ומהנים מחד ומאתגרים מאידך, כך שבזמן הטיפול נהנה המטופל מאתגר משחקי אמיתי, תוך שהוא משפר את יכולות התנועה. לדוגמא, באחד המשחקים מתפעלים השחקנים דוכן מנגל וירטואלי. המשחק כולל הזזה של שיפוד מצד אחד של המסך לשני, סיבובו על הגריל וסידור המוצרים על השיפוד, על פי סדר מסוים. תנועות אלה אינן אקראיות, כל תנועה במשחק מדמה תנועה טיפולית עבור המטופל. לאורך המשחק מספקת המערכת משוב המנחה את המטופל לגבי תנועותיו, על מנת שיבצע הן את משימות המשחק והן את התנועות המדויקות והנכונות ביותר עבור שיקומו.

מהי קלינאית תקשורת וירטואלית?

המערכת השנייה, המיועדת לשיקום השפה, פותחה בשיתוף מומחי בינה מלאכותית עולמיים וקלינאיות תקשורת בכירות ומשמשת כמעין "קלינאית תקשורת וירטואלית". התוכנה מאפשרת למטופל לבצע בביתו תרגילי שיקום שפתי המותאמים אישית ליכולותיו ומצבו הרפואי. הטיפול מבוקר על ידי קלינאיות תקשורת הנמצאות במוקד ממוחשב בבית החולים ומתאים לנשים וגברים עם ליקוי שפתי נרכש בשטף הדיבור ובשליפת מילים. המערכת מאפשרת תרגול עצמאי, תרגול מבוקר על ידי קלינאית ואף טיפול וידאו אחד-על-אחד מול קלינאית תקשורת. מערכת הבינה המלאכותית לומדת את אופן עבודת קלינאית התקשורת ומסייעת לה לטפל ביותר ויותר מטופלים במקביל.

שירות השיקום מרחוק זמין כרגע לכל הארץ ללא עלות למטופלים ומופעל מתל השומר. בקרוב יופעל השירות גם בבתי החולים איכילוב ובני ציון. מרכזים רפואיים נוספים צפויים להציע את השירות בחודשים הקרובים.

בואו לדבר על זה בפורום פיזיותרפיה - שיקום לאחר אירוע מוחי.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום