כמה ספורט זה יותר מדי?

(0)
לדרג

מחקר שבדק את השפעת העיסוק בפעילות גופנית על בני נוער קבע כי מעל 14 שעות אימון בשבוע מביאות למצב בריאותי ירוד; ההמלצה היא 7 שעות

מאת: מערכת zap doctors

זה לא רק ספורט. מתוצאות מחקר חדש משווייץ עולה כי מדדי הבריאות הטובים ביותר במתבגרים תועדו עם פעילויות ספורט בהיקף של כ-14 שעות בשבוע, אך פעילויות ספורט בהיקף גדול יותר נקשרו עם מצב בריאותי פחות טוב. ממצאי המחקר פורסמו בכתב העת Archives of Disease in Childhood.

החוקרים כותבים כי פעילויות ספורט מומלצות מאוד לאור מגוון ההשפעות החיוביות שלהן. עם זאת, יש מעט מאוד עדויות ישירות התומכות ישירות בתועלת במתבגרים והיקף הפעילות המומלץ לגיל זה עדיין אינו ידוע. במסגרת המחקר הנוכחי הם ביקשו לקבוע מה משך פעילויות הספורט המשפיע לרעה על המצב הבריאותי.

בתקופה שבין פברואר 2009 ועד ינואר 2010, החוקרים גייסו כ-1,250 מתבגרים בני 16-20 רחבי שווייץ, באמצעות מרכזי ספורט ואתרי אינטרנט. בשאלונים מקוונים שנשלחו לנבדקים סווגה הפעילות הגופנית לארבע קבוצות: נמוכה (0-3.5 שעות), ממוצעת (3.6-10.5 שעות), גבוהה (10.6-17.5 שעות) וגבוהה מאוד (מעל 17.5 שעות). מדד המצב הבריאותי נמדד לפי הנחיות של ארגון הבריאות העולמי באמצעות ניקוד של 0-25, כאשר מדד נמוך מ-13 מעיד על מצב בריאותי ירוד.

מדד המצב הבריאותי הממוצע במדגם עמד על 17. באלו בקבוצת פעילות ספורט בהיקף גבוה הסיכון למצב בריאותי ירוד היה גבוה יותר מכפליים, בהשוואה לאלו שעסקו בפעילויות ספורט בהיקף ממוצע, וכך גם באלו עם היקף פעילות נמוך. מנגד, בקרב מי שעסקו בפעילויות ספורט בהיקף גבוה נרשם סיכון נמוך במחצית למצב בריאותי ירוד, בהשוואה לאלו שעסקו בפעילויות בהיקף ממוצע.

החוקרים זיהו קשר הפוך, בצורת U, בין משך פעילויות הספורט במהלך השבוע למצב הבריאותי במתבגרים. שיא מדדי המצב הבריאותי נע סביב 14 שעות בשבוע, מקביל להיקף גבוה כפליים מהמומלץ כיום (שבע שעות שבועיות). הם מציינים כי היקף פעילות גבוה יותר זוהה כגורם סיכון בלתי תלוי למצב בריאותי ירוד.

בואו לדבר על זה בפורום בריאות וכושר.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום