עישון: קשה להיגמל, חייבים להתאמץ

(0)
לדרג

סרטן, מחלות לב וכלי דם: הנזקים ידועים, ובכל-זאת רבים ממשיכים לעשן. כיצד להיגמל? טיפול תרופתי? תחליפי ניקוטין? מכוני גמילה? בכל השיטות דרוש כוח רצון

מאת: מערכת zap doctors

בשנים האחרונות, כאשר העישון כבר מוגדר כ"מחלה מסכנת חיים", מרבית המעשנים מודעים לנזקים שנגרמים להם בשל היותם מעשנים, ואף ינקטו באמצעים קיצוניים, על מנת להפסיק לעשן. לפי תוצאות סקר חדש שיזמה חברת התרופות פייזר באנגליה, בקרב למעלה מ-6,000 מעשנים ומעשנים לשעבר, 35% מהמעשנים סיפרו שנמנעו לחלוטין מחברתם של ידידים מעשנים או ממצבים מעודדי עישון אחרים (כגון בילוי בפאבים או בברים), בתקופה בה ניסו להפסיק לעשן. 26% מהנשאלים הודו שנמנעו משתיית אלכוהול בזמן שניסו להפסיק לעשן, 16% נמנעו בכלל מבילויים חברתיים, עד שעבר להם החשק לעשן, 10% סיפרו שעישנו בשרשרת את כל הסיגריות שלהם עד שהרגישו רע, 10% הכינו רשימה נגד עישון והקריאו אותה בקול רם בכל פעם שהתחשק להם לעשן סיגריה ו-7% פיזרו פתקים בכל רחבי הבית כדי להזכיר לעצמם לא לעשן.

איך להפסיק לעשן (אילוסטרציה)
איך להפסיק לעשן (אילוסטרציה)

מהן ההשפעות השליליות של העישון, מעבר למחלות ריאה, סרטן, לב וכלי דם?

עם זאת, חשוב לזכור שהשפעות העישון לא נעצרות במחלות המוכרות לנו כגון סרטן, מחלות ריאה ומערכת הנשימה ומחלות לב וכלי דם, אלא מתרחבות ומשפיעות הרבה מעבר לכך. מהם התחומים הנוספים ומהן המערכות הנוספות בגוף המושפעות מהעישון?

מחלות עור: למעשנים סיכוי גבוה פי 2-3 לפתח פסוריאזיס. אמנם, המתמודדים עם מחלה זו אינם סובלים מסכנת חיים ממשית, אך המחלה גורמת להם לגירויים וחוסר נעימות בעור. ובעיקר להפרעה אסתטית מיותרת.

השתלות שיניים: מאחר והעישון גורם לדלקות חניכיים, להחלמה איטית לאחר ניתוחים בחניכיים ולקושי בהיקלטות שתלי שיניים, הפסקת עישון יכולה לתרום למי שסובלים מסיבוכים בפה ובלסת.

פוריות: העישון מקטין את הסיכויים להרות, גם אצל נשים שמנסות להרות בפעם הראשונה וגם אצל נשים שילדו בעבר. הסיכויים להיכנס להיריון אצל מעשנות נמוכים ב-10%-40% בכל מחזור טיפול, לעומת נשים לא מעשנות. לנשים מעשנות לוקח זמן רב יותר להיכנס להיריון, והן מגיבות פחות טוב לטיפולי הפריה חוץ גופית.

עישון סיגריות גורם לבעיות ברבייה: ספירת זרע נמוכה ואיכות זרע ירודה אופייניות יותר לגברים מעשנים מאשר לגברים לא מעשנים.

מוות בעריסה: אם מעשנת מהווה גורם סיכון משמעותי בתסמונת מוות בעריסה. התסמונת נפוצה פי 5 לפחות אצל תינוקות שנולדו לנשים שעישנו במהלך ההיריון, לעומת תינוקות של אימהות שלא עישנו. גם חשיפה של תינוקות לסביבה מעשנת (אב) מעלה את הסיכון למוות בעריסה.

בהיות נזקי העישון כה נרחבים, בבואנו לשכנע אדם להספיק לעשן, רצוי ליידע אותו על נזק שרלוונטי יותר לצרכיו. למשל, אם הוא מאוד מחבב את הכלב שלו, אז ייתכן שהסיכון למחלת ריאות כרונית אצל הכלב שלו, ידבר אליו יותר מאשר מחלת לב אצלו-עצמו, בעוד 40 שנה. דוגמא נוספת: יש נשים שההסבר על הקמטים שיתגברו ללא הפסקת עישון ירתיע וישכנע אותן להפסיק לעשן הרבה יותר מהאיום הגלום בסרטן ריאות.

כיצד מפסיקים לעשן?

הסופר מארק טווין אמר פעם: "להפסיק לעשן זה הדבר הכי קל שעשיתי. עשיתי את זה אלפי פעמים". אנו נוטים לעיתים לשכוח זאת, אך עישון מהווה התמכרות לכל דבר. על אף הידיעה כי העישון מזיק לבריאות, בדומה לכל התמכרות אחרת, גוף האדם מתרגל לקבל את החומרים הממכרים, ולאחר שמתחילים, קשה מאוד להפסיק. למרות זאת, לא מעט אנשים ברחבי העולם מפסיקים לעשן מדי שנה.

מהן הדרכים לעשות זאת? הנה הן לפניכם, כולל התייחסותו של ד"ר מיכאל ויינפאס, רופא מומחה לרפואת משפחה ויועץ לגמילה מעישון, לכל אחת מהן:

1. שילוב בין טיפול תרופתי וסדנא: בשנים האחרונות, חלה התקדמות משמעותית באפשרויות הרפואיות לגמילה מעישון, כאשר משרד הבריאות הכיר בעישון כמחלה שהטיפול בה מציל חיים, והכניס לסל התרופות טיפול תרופתי להפסקת עישון (צ'מפיקס וזייבן). את התרופות ניתן לקבל בשילוב סדנאות לטיפול התנהגותי בקופות החולים, שילוב שהוכח כיעיל ביותר להפסקת עישון. הטיפול התרופתי מפחית משמעותית את תסמיני הגמילה, מוריד את הדחף לעשן ואת ההנאה מסיגריות ומסייע לנגמל להישאר גמול, ואילו הסדנה מעניקה כלים להתמודדות עם ההתמכרות, לשבירת ההרגלים ולמניעת מעידות.

ההשתתפות בסדנה ניתנת חינם למבוטחי כל הקופות, והטיפול התרופתי מסובסד למשך שלושה עד שישה חודשים, ועולה רק 60 עד 80 שקלים לחודש, במקום 400 עד 540 שקלים. לדברי ד"ר ויינפאס, "צ'מפיקס היא כרגע התרופה היעילה ביותר לגמילה מעישון. מדובר בתרופת המרשם הראשונה, שיוצרה להיות תרופה לגמילה מעישון, והיא עושה זאת על ידי התערבות במנגנון הביולוגי של ההתמכרות לניקוטין. היא גם מסובסדת עבור נגמלים שמשתתפים בסדנאות המסייעות בטיפול בהתמכרות הפיזיולוגית וההתנהגותית. השילוב בין התרופה לסדנאות נותן את אחוזי ההצלחה הגבוהים ביותר להפסקת עישון וזמין לכל מעוניין".

2. מוקד טלפוני: שיחות אישיות עם יועץ לגמילה מעישון דרך הטלפון, מה שמאפשר אנונימיות, וגמישות בזמן ובמקום. יועצי המוקד מלווים ועוזרים לנגמלים בעזרת מספר מפגשים טלפוניים (לרוב 6), בהן ניתנים כלים שיסייעו להיגמל. השירות זמין רק בחלק מקופות החולים, ובמסגרת שירות זה, ניתן לקבל את הטיפול התרופתי בהנחה משמעותית של 85% מעלות התרופה. לדברי ד"ר ויינפאס, "שירות זו הוכח כיעיל מאוד, ומתאים לאנשים עסוקים שלא מתאפשר להם להגיע לסדנא או שמבנה האישיות שלהם מעדיף שיחה אישית מאשר דיון פומבי במסגרת סדנא".

3. ייעוץ אישי: מפגשים "אחד על אחד" עם יועץ לגמילה מעישון, שמלווה את הנגמל לאורך תהליך הפסקת העישון ומעניק לו כלים להתמודד עם ההתמכרות לסיגריות. השירות לא ניתן דרך הסל אלא באופן פרטי בלבד. לדברי ד"ר ויינפאס, "גם כאן, בדומה למוקד הטלפוני, אנשים שונים באישיות שלהם אחד מהשני, ויש שמפיקים תועלת רבה יותר ממפגש אישי שיכול להתמקד יותר בתפקיד העישון במערכת הרגשית-התנהגותית שלהם".

4. תחליפי ניקוטין: תחליפי ניקוטין מהווים דרך להכניס את החומר הממכר שבסיגריה (ניקוטין) לגוף בלי להכניס את שאר החומרים הרעילים. תחליפי הניקוטין הפופולאריים בישראל הם מסטיקים עם ניקוטין, מדבקות ניקוטין וסוכריות מציצה. התחליפים נחשבים לפתרון נוח וטוב בקרב מי שמחפש להפסיק לעשן, אך בנוגע ליעילותם, הדעות חלוקות. לדברי ד"ר ויינפאס, "שימוש בתחליפי ניקוטין ראוי שיהיה משולב (למשל, מדבקות ומסטיק או מדבקות ולכסניות) ואז היעילות גבוהה. כרגע, טיפול זה אינו בסל התרופות, גם לגבי משתתפי הסדנאות, ולכן בארץ הוא יקר, אך זו עוד אופציה לגיטימית פרמקולוגית עבור הנגמלים".

5. סיגריה אלקטרונית: סיגריה אלקטרונית היא למעשה כלי אידוי חשמלי, בצורת סיגריה, המדמה את פעולת העישון. בעזרת הסיגריה האלקטרונית שואפים חומרים לחלל הפה ולדרכי הנשימה, אולם לאחרונה שקל משרד הבריאות לאסור את שיווק הסיגריות האלקטרוניות בארץ בשל החשש כי הן מכילות חומרים מסרטנים. לדברי ד"ר ויינפאס, "טרם ברור אם משימת הסטנדרטיזציה תוטל על חברות הטבק או חברות התרופות, אך ודאי שלא מדובר בכלי אידיאלי לגמילה מעישון, אם כי זהו כלי שיש לו כנראה מקום במסגרת ה- HARMFUL REDUCTION. כדאי לעקוב אחר ההתפתחויות בהקשר של סטנדרטיזציה של המוצר".

6. מכונים וספרי הדרכה: דרך פופולארית מאוד בשנים האחרונות, בקרב מי שמעוניין להיגמל מעישון. ניתן לעשות זאת דרך מכונים, בעזרת ספרי הדרכה וכיו"ב. חשוב לבדוק מראש איזה מכון בוחרים, או באיזה ספר נעזרים, כדי לא "ליפול" על שרלטנים. לדברי ד"ר ויינפאס, "בשיטה זו, יש התעלמות מהמימד הפיסיולוגי שאנו מבינים היום שהוא מרכיב חשוב בהתמכרות. כתוספת לסדנא ותרופה, הכלים האלה חיוביים. ומי שהצליח בכל זאת להיגמל רק על ידי מכונים וספרי הדרכה, אשריו ואשריהם".

7. בדד אלך: יש המעדיפים לנסות ולהיגמל בעזרת כוח רצון בלבד. אמנם ישנם סיפורים רבים על כאלה שהצליחו להיגמל בכוחות עצמם, אך מדובר בדרך שאינה מתאימה לכל אחד. רוב הבוחרים בדרך זו, בצורה הדרגתית או בבת אחת, חוזר לעשן ברמה זו או אחרת. לדברי ד"ר ויינפאס, "אחוזי ההצלחה אכן נמוכים יותר בשיטה זו, כיוון שהתמכרות כה משמעותית זקוקה לתמיכה משולבת. אך שוב, מי שהצליח אשריו וטוב לו".

בואו לדבר על זה בפורום הפסקת עישון - איך להפסיק לעשן?.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום