ישראל 2013: האיידס עוד כאן

(0)
לדרג

לפי ההערכות, מעל 8,000 איש חיים עם איידס בישראל. בשנים האחרונות נצפתה עלייה בתחלואה בקרב חסרי מעמד תושבות; מעל שליש מהחולים הומוסקסואלים

מאת: מערכת zap doctors

למרות מאמצי ההסברה והמניעה, מדי שנה מתגלים מעל 400 נשאים/חולים חדשים באיידס. כך עולה מדו"ח משרד הבריאות שמתפרסם היום (א') לרגל יום המודעות למחלה.

לפי הדו"ח, משנת 1981 ועד תום שנת 2012 תועדו בישראל 7,517 מקרים חדשים של נשאי וחולי איידס. מאגר הנתונים מתבסס על הודעות שנמסרות על ידי הנשאים/חולים ומתעדכן שגרתית על-ידי השוואה עם הנתונים שבלשכות הבריאות, במרכזי איידס, במעבדה המרכזית לגילוי נגיפים ובקופות החולים, בהתאם לקווים המנחים של ארגון הבריאות העולמי. במהלך תקופה זו נודע למשרד הבריאות על 1,460 אנשים שמתו מהמחלה או שגורלם אינו ידוע מכיוון שעזבו את הארץ. נכון לסוף שנת 2012 רשומים, אפוא, 6,057 אנשים החיים עם נגיף HIV בישראל. בסך הכל לפי ההערכות של משרד הבריאות, בישראל חיים עם הנגיף 8,363 אנשים.

בשנת 2012 דווח על 487 מקרים חדשים, ובין השנים 2008-2012 על 429 נשאים/חולים חדשים. בסך הכל לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שיעור המקרים הוא 61 מקרים חדשים למיליון בני אדם. שיעור זה נמוך מהקיים ברוב מדינות מערב אירופה וצפון אמריקה, אולם קיימים פערים גדולים בין תת אוכלוסיות שונות בארץ. בין השנים 2008-2012 נצפתה עלייה במספר המקרים החדשים המדווחים בקרב אנשים ללא מעמד תושב ישראלי, מ-67 מקרים בשנת 2008 ל-132 מקרים בשנת 2012.

בעולם וגם בישראל גברים המקיימים יחסי מין עם גברים מהווה חלק ניכר מנשאי HIV החדשים. מתוך כלל הנשאים שהתגלו במרוצת השנים בישראל והחיים בישראל בסוף 2012, כ-38% הומוסקסואלים. בשנת 2012 כשליש (31.2%) מהנשאים החדשים השתייכו לקבוצה זו. כמו כן בקרב הגברים הנשאים שהתגלו באותה שנה מדובר בכ-43%. "חרף מאמצים נרחבים של רשויות בריאות במדינות רבות וגם בישראל בפעולות מניעה מגוונות, טרם צפינו בישראל בירידה משמעותית במספר הנדבקים החדשים בקרב גברים המקיימים יחסי מין עם גברים", מודים במשרד הבריאות.

השנה הוחלט לצאת במיזם משולש שבו שותפים משרד הבריאות, הרשות למלחמה בסמים והאגודה לזכויות הפרט ("האגודה"). המיזם משלב חלוקה של קונדומים והסברה בזירות בילוי ומין, יחד עם מערך טיפול פסיכו-חינוכי, להתמודדות עם התנהגויות סכוניות משולבות. בנוסף משרד הבריאות, יחד עם שלושת העמותות המרכזיות הפועלות בקהילה הגאה בישראל, יזם מפגש במטרה לגבש אסטרטגיות חדשות לצמצום מספר הנבדקים בקרב הומוסקסואלים.

רוצים תרופה אחת

בסקר נוסף, שנערך באינטרנט בקרב פורומים לאוכלוסייה הגאה על ידי הוועד למלחמה באיידס בשיתוף חברת התרופות ניאופרם ישראל, נבדקו הרגלי נטילת התרופות של הנשאים/חולים. מהסקר, שבו השתתפו 987 גברים שמקיימים יחסי מין עם גברים, עולה כי בין נשאי ה-HIV המטופלים ביותר מכדור אחד ביום, 63.8% מהם היו מעדיפים להיות מטופלים בכדור אחד ביום.

בנוסף, הסיבות העיקריות שנמצאו להעדפה של נשאים להיות מטופלים באמצעות כדור אחד הן - ניידות ("יותר קל לקחת אותו לנסיעות ארוכות או ביציאות מהבית"), כך השיבו 77% מהנבדקים, אמונה שהדבר יגביר את ההיענות לטיפול (53%), קלות נטילה של כדור אחד ממספר כדורים (53%), ותשובות הקשורות לאורח חיים - "הדבר ישפר את איכות חיי" (46%), "הדבר יפחית את ההרגשה של נשא שלוקח קוקטייל" (40%).

נתונים אלה עולים בקנה אחד עם המגמה העולמית למתן טיפול נוח שמאפשר לחולה להתמיד בטיפול בצורה מסודרת ובכך מגדיל ההיענות לטיפול ומאפשר שיפור איכות חיי המטופל.

בואו לדבר על זה בפורום מחלות זיהומיות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום