תה ירוק נגד סרטן

(0)
לדרג

המלצות ספציפיות ומינונים עדיין אין, אך מחקרים רבים מעידים על התועלת של התה הירוק, וייתכן גם של תה שחור רגיל, במניעה או עיכוב התפתחות של גידולים

מאת: ד"ר עמית עקירוב

עדויות רבות מציעות כי לתה ירוק השפעה מגנה אפשרית מפני סוגים שונים של סרטן, כולל ממאירויות במערכת העיכול, ריאה, ערמונית, שד ועור. מנגנוני הפעולה המוצעים כוללים השפעות נוגדות חמצון, עיכוב מעבר אותות גורמי גדילה והגברת פעילות הכימותרפיה.

חלק גדול מהמחקרים עד כה והצעות למחקרים עתידיים מפורטים בשתי סקירות שפורסמו בכתב העת American Journal of Clinical Nutrition.

במאמר אחד סקרו חוקרים את המחקרים האפידמיולוגים שבחנו את הקשר בין ממאירות של הוושט וצריכת תה ירוק באוכלוסיות אסייאתיות, בהן שכיחות גבוהה של סרטן הוושט וצריכה רבה של תה ירוק. מבין 15 מחקרים כאלו, שישה דיווחו על ירידה משמעותית בסיכון לסרטן הוושט בעקבות צריכת כמות רבה של תה ירוק, ארבעה דיווחו על סיכון מופחת אך לא בצורה משמעותית, שלושה דיווחו על קשר חיובי משמעותי בין צריכת תה ובין הסיכון לסרטן הוושט, ושני מחקרים לא מצאו כל קשר בין השניים. סקירות אחרות הדגימו חוסר עקביות דומה עם ממאירויות שונות, כולל מעי גס, כבד, שד וערמונית.

בסקירה נוספת, בחנו חוקרים מפנסילבניה מחקרים אחרים. הם מצאו עדויות לכך שתה ירוק מעכב התפתחות גידולים וכי לתה שחור השפעה מגנה דומה, אם כי מספר קטן יותר של מחקרים בחן סוג תה זה. תכולת הפוליפנולים בתה, ביחד עם תכולת הקפאין, עשויה להיות אחראית להשפעה המגנה של תה ירוק. החוקרים מציינים כדוגמה את ההשפעה של תה ירוק על גידולי ערמונית, כאשר לאחר שנה של תוספי תה ירוק או פלסבו, שיעור המשתתפים בהם חלה התקדמות לסרטן ערמונית היה גבוה יותר בקבוצת הפלסבו, בהשוואה לקבוצת המשתתפים שצרכו תה ירוק (30% לעומת 9%).

החוקרים קוראים להשלים מחקרים נוספים לפיתוח שילובים מגנים הכוללים תה עם תכשירים תרופתיים או מרכיבים תזונתיים. נראה כי הגישה הטובה ביותר היא לשתות כמות מספקת של תה, על בסיס יומי, בתקווה לתועלת רפואית. מוקדם מדי להמליץ על תוספים תזונתיים עם פוליפנולים למניעת התפתחות מחלות ממאירות. בנוסף, לא ידוע אילו פוליפנולים ספציפיים בתה אחראיים להשפעה המגנה, או מהו המינון הנדרש.

בואו לדבר על זה בפורום תזונה קלינית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום