חנוכה: 8 מיתוסים על צרבות

(9)
לדרג

הגרון בוער? איך ניתן להפחית צרבות בימי החנוכה הספוגים בשמן? האם צרבת היא בעיה שניתן לאבחן ולטפל בה? כיצד משפיעה תנוחת השינה על צרבות?

מאת: ד"ר רקפת בכרך

לו היו בימי המכבים סופגניות, אתם יכולים לשכוח מנס פך השמן שהספיק ל-8 ימים. בימינו אנו כבר לא מסתפקים בכד קטן, הלביבות והסופגניות שוחות בשמן עמוק. אם רק המחשבה על חג השמן והטיגונים מעוררת בכם צרבת, חשוב שתדעו שחנוכה בלי צרבת זו לא אגדה.

מתח נפשי אינו מהווה גורם ישיר לצרבת. צילום: שאטרסטוק


להלן 8 מיתוסים על צרבת:



1. צרבת היא לא בעיה בריאותית

לא נכון. תחושת צריבה כרונית היא סימפטום המעיד על זרימה חוזרת של חומצה מהקיבה לכיוון הוושט בשל היחלשות של השריר הטבעתי המחבר את הוושט לקיבה. ההשלכות הבריאותיות עלולות להתבטא בכיב (דלקת קשה) בוושט, צרידות ושיעול טורדני, אסתמה ושינויים קדם-סרטניים ברפידת הוושט (תסמונת ברט).

2. צרבת היא תופעה סובייקטיבית, לא ניתנת לאבחון

לא נכון. אנשים הסובלים באופן כרוני מצרבות מופנים לבירור מעמיק המתבסס על צילומי רנטגן, באזופגוסקופיה (צינור ובתוכו סיב אופטי המוחדר לוושט), בדיקת חומציות הקיבה, ביופסיה, ומדידת לחץ (מנומטריה) של השירי הסוגר התחתון של הוושט.

3. מתח נפשי עלול להחמיר תחושת צרבת

נכון. מתח נפשי אינו מהווה גורם ישיר לצרבת, אך הוא עלול להחמיר את הבעיה במידה והיא קיימת.

4. מאכלים מטוגנים ומשקאות מוגזים גורמים לצרבת

נכון. הם מגבירים את ייצור חומצות הקיבה שפוגעות ברפיון הקיבה ומאפשרת לתוכן הקיבה להתקדם במעלה הוושט. לכן כדאי להימנע משילוב קטלני של לביבות, סופגניות ומשקאות מוגזים.

5. תזונה נכונה יכולה לרפא בעיה כרונית של צרבת

לא נכון. אין ספק שהימנעות מאוכל שמנוני ומתובל יכולה להקל מאד על הבעיה, אך לא למנוע אותה לחלוטין. מרבית האנשים הסובלים מצרבת נעזרים בתכשירים סותרי חומצה כגון מאלוקס אשר מנטרלים את חומציות הקיבה ומקלים על הכאב.

5. שיער העובר גורם לצרבת אצל נשים בהריון

לא נכון. כרבע מהנשים בהריון סובלות מצרבת אך זאת אינה קשורה לשיער של העובר אלא נגרמת על רקע שינויים הורמונליים המעודדים פעילות יתר של מערכת העיכול וגורמים לרפיון השריר הטבעתי המחבר את הוושט והקיבה. בשלבים מתקדמים של הריון תנוחת העובר עשוייה ללחוץ על הקיבה ולעורר צרבת.

כדאי להימנע משילוב קטלני של לביבות, סופגניות ומשקאות מוגזים. צילום: שאטרסטוק


6. שכיבה מיד לאחר ארוחה מעודדת צרבת

נכון. מומלץ להימנע משכיבה כשלוש שעות לאחר הארוחה.

7. שינה על הגב מעודדת צרבת

נכון. תנוחה זו מאפשרת לחומצות הקיבה להגיע אל הוושט בקלות ולכן עלולה להחמיר את תחושת הצריבה. ניתן למנוע או להקל על הצריבה בעזרת כרית המגביהה את הראש ותומכת בו.

8. אנשים עם השמנת יתר סובלים יותר מצרבת

נכון. למשקל יתר יש השפעה שלילית מוכחת גם בהקשר זה.



הכותבת היא מומחית ברפואת משפחה

בואו לדבר על זה בפורום צרבת.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום