אבי העורקים: על מותו של איינשטיין

(1)
לדרג

בעקבות מותו של ענק התרבות ממפרצת באבי העורקים, פרופ' יהודה וולף, מבהיר כי אבחון מוקדם באולטרה-סאונד בטני וטיפול בצנתור וסטנט יכול להציל חיים

מאת: מערכת zap doctors

אריק איינשטיין, מענקי התרבות והיוצרים הישראלים, הלך אמש (ג') לעולמו בגיל 74. איינשטיין הובהל אתמול לחדר המיון באיכילוב כשהוא במצב קשה מאוד. פרופ' גבי ברבש, מנהל בית החולים איכילוב, מסר אמש בהודעה לתקשורת כי "אריק איינשטיין הגיע במצב של החייאה עוד מהבית ונפטר כתוצאה ממפרצת של אבי העורקים שדיממה למוות. מנהל מחלקת ניתוחי לב ומנהל מחלקת כלי דם ניסו לנתחו, אולם הוא הגיע במצב קשה מידי ונפטר".

פרופ' יהודה וולף, מנהל מחלקת כירורגיית כלי דם באיכילוב, מסביר מהי מפרצת באבי העורקים ומדוע היא מכונה "רוצח שקט".

מה היא מפרצת באבי העורקים?

"התרחבות פתלוגית של קטע באבי העורקים שנקרא האורטה. המקום השכיח ביותר שזה קורה הוא בבטן והבעיה העיקרית היא שאין סימנים מוקדמים והבעיה מתפתחת בשקט. הסכנה שטמונה היא שעלול להיות קרע ודימום קטלני. ברגע שיש דימום חריף כבר בהתחלה, שגורם לנזק בלתי הפיך סיכויי ההישרדות קטנים מאוד. כך ארע לאריק איינשטיין, אירוע הפריצה קרה בביתו והוא הגיע לבית החולים במצב קשה והסיכויים להצילו היו קלושים".

האם אפשר לאבחן את המפרצות ולטפל בהן?

"ניתן לטפל במפרצת אורטה בטנית בשלב שאין פריצה ודימום אלא רק הרחבה של כלי הדם. הטיפול הוא ניתוח פשוט ושכיח שמתבצע בשתי שיטות, האחת בניתוח כלי דם בטני פתוח בו הכירורג מאתר את המפרצת ומתקן אותה. השיטה השנייה היא ניתוח זעיר פולשני בצנתור דרך המפשעה בו מחדירים סטנט לעורק והבעיה נפתרת".

מה לגבי סימנים מוקדמים ואוכלוסיות בסיכון?

"הנטייה למפרצות עולה עם הגיל ושכיחה בקרב גברים מעשנים ולמי שיש רקע גנטי. גם לבעלי רקע של מחלות לב וכלי דם יש סיכון למפרצות. הבעיה היא שאין סימנים מקדימים ולכן ההמלצה היא שגברים בגיל 65 עם היסטוריה של עישון אי פעם יעברו בדיקת אולטרה-סאונד בטנית על מנת לבדוק האם יש מפרצות בבטן. בפועל, רמת המודעות למחלה בקרב האוכלוסייה וגם בקרב הרופאים אינה גבוהה ולכן המוטיבציה לבצע את בדיקת האבחון אינה גדולה. למרות שהמחלה פשוטה וניתן לגלות אותה בזמן ולטפל בה".

בואו לדבר על זה בפורום כירורגיית כלי דם.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום