סרטן הריאות: בדיקת CT

(0)
לדרג

מחלת סרטן הריאות מתפתחת בשקט וללא סימנים, וכאשר אלה מופיעים בדרך כלל כבר מאוחר מדי. בדיקת CT ריאות לאוכלוסיות בסיכון עשויה לשנות לחלוטין את הפרוגנוזה

מאת: מערכת zap doctors

סרטן הריאות היא אחת ממחלות הסרטן הקטלניות ביותר, והיא גובה מדי שנה קורבנות רבים. מה שהופך את המחלה לקטלנית כל כך הוא הגילוי המאוחר שלה: מאחר שבריאות אין עצבוב תחושתי, החולה לא חש כאב בעת התפתחות הגידול. כשהוא כבר מתחיל לחוש בתסמינים לרוב כבר מאוחר מדי.

"כ-5,000 מקרים של סרטן ריאות מתגלים בכל שנה בישראל, רובם בשלב שבו כבר לא ניתן להציל את החולה ולסייע לו", אומר ד"ר אקשטיין יוסף, מנהל יחידת דימות במור רפואה מתקדמת, סגן מנהל מכון הדימות מרכז רפואי רבין בי"ח בילינסון, ומנהל מכון הרנטגן של שירותי בריאות כללית מחוז דן-הרצל.

"כ-3,500 איש נפטרים מהמחלה מדי שנה. המספרים הללו יכולים להשתנות בעזרת הגברת המודעות לגילוי מוקדם של המחלה, שמתאפשר באמצעות בדיקת CT ריאה. בשנים האחרונות יותר ויותר רופאים ממליצים לאוכלוסיות בסיכון לעבור את הבדיקה כבדיקת סקר".

סרטן ריאה (אילוסטרציה)
סרטן ריאה (אילוסטרציה)

מהו סרטן ריאות?

סרטן ריאות הוא שם כולל למגוון מחלות ממאירות, שבמהלכן תאי הריאה מתפתחים בצורה מהירה ולא תקינה ללא פיקוח ובקרה. ישנם שני סוגים מרכזיים של סרטן הריאה - סרטן תאים קטנים, שהוא נדיר וקטלני יותר, וסרטן תאים גדולים, שהוא נפוץ וניתן יותר לטיפול. שני סוגי הסרטן קטלניים, ולצערי תפוצתם הולכת וגדלה - כיום סרטן הריאה הוא הסרטן השלישי בשכיחותו".

מה הם הגורמים לסרטן ריאות?

סרטן ריאה מזוהה בצדק כסרטן של האנשים המעשנים, אולם לא רק מעשנים סובלים מהמחלה וכיום יש גידול בחולים ובחולות שפיתחו את המחלה למרות שמעולם לא עישנו. ככלל, הגורמים לסרטן ריאה מגוונים וכוללים עישון אקטיבי ועישון פסיבי מכל הסוגים (סיגריות, סיגרים, נרגילות וכדומה), נטייה גנטית, חשיפה לחומרים מסוכנים (אסבסט, ראדון וחומרי תעשייה מזיקים), חשיפה לקרינה מייננת וכן הצטלקות בריאות עקב מחלות ריאה, בהן דלקת ריאות, שחפת, ברונכיטיס, אמפיזמה וכדומה".

האם ניתן להחלים מסרטן ריאות?

"מדובר בסרטן קטלני במיוחד, והנתונים הסטטיסטיים לא מעודדים, אבל בהחלט ניתן להחלים ממנו אם מגלים את המחלה בשלב מוקדם. לא סתם המשפט 'גילוי מוקדם מציל חיים' הפך למוטו בכל הקשור למחלות סרטן, וכאשר מדובר בסרטן ריאה חשיבותו כפולה ומכופלת. סיכויי ההישרדות מסרטן זה גדלים משמעותית כאשר המחלה מאותרת בשלב מוקדם של התפתחותה, עד כדי כך שגילוי מוקדם מגדיל את הסיכוי להירפא. גילוי בשלב מאוחר מותיר סיכויי הישרדות מזעריים. למרבה המזל קבוצות הסיכון לפתח את המחלה ידועות, וכל מי שמעשן יכול לפעול לשם גילוי עצמי ולצמצם את הסכנה. פשוט צריך להיות מודעים ולהיבדק בזמן ולא לחכות לתסמינים".

כיצד ניתן לגלות סרטן ריאות בשלב מוקדם?

האמצעים הטובים ביותר לגילוי סרטן ריאה בשלב מוקדם הם אמצעי דימות. ישנה אפשרות לבצע צילום רנטגן, אך מומלץ יותר לבצע בדיקת CT ריאה. כיום קיימת בדיקת CT ספירלי חדשה שיתרונותיה רבים - רמת הקרינה בה נמוכה והיא יכולה בקלות ובמינימום אי נוחות למטופל לזהות גידולים בריאה גם בשלבים מוקדמים של המחלה. עובדה זו ממש מצילה חיים בפועל: מחקרים מלמדים כי בדיקת CT ריאה לגילוי מוקדם מפחיתה ב-20% את התמותה מסרטן הריאה.

בשל מינון קרינה נמוך ביותר בהשוואה לבדיקת CT רגילה, היא נחשבת לבדיקה לא מסוכנת ובטוחה גם לאנשים צעירים. היא איננה כואבת, איננה כרוכה בהזרקת חומר ניגוד והיא ממש קצרצרה - אורכת בין 12 ל-15 שניות. הממצאים שמדגימה הבדיקה מדויקים ולעתים מודגמים גידולים כה זעירים שיחייבו רק מעקב וביצוע חוזר של הבדיקה בחלוף תקופה.

מה זה CT ריאה?

זוהי בדיקת דימות שבמהלכה שוכב הנבדק על גבו על מיטת המתקן אשר נעה לתוך מכשיר הסיטי שמדגים את ריאות הנבדק. הבדיקה מסוגלת לזהות נגעים קטנים בריאות בשלב שבו הגידול עדיין לא שלח גרורות לאיברים אחרים בגוף והוביל להופעת תסמינים. מטופל החווה תסמינים לרוב פנה לבדיקה ובירור מאוחר מדי - שיעול כרוני, שיעול דמי, ירידה במשקל, הזעת לילה, בעיות שינה, חום גבוה, חולשה, כאבים בחזה וכאבי עצמות יופיעו לרוב כשהגידול כבר מפושט.

למי מומלץ לעשות CT ריאה?

"לאנשים המשתייכים לקבוצות סיכון לפתח סרטן ריאות מומלץ לעשות CT ריאות כבדיקת סקר תקופתית. הבדיקה מומלצת אחת לתקופה למי שצבר עשר שנות קופסה כלומר עישון של שתי חפיסות סיגריות ביום במשך 5 שנים או חפיסת סיגריות אחת ליום במשך 10 שנים. הבדיקה מומלצת גם למי שמצוי בסביבה של עישון כבד 20 שנה, גם אם מדובר בעישון פאסיבי בלבד, ולמי שנחשף לחומרי תעשייה מזיקים כגון אסבסט או ראדון. הבדיקה נמצאת בסל הבריאות עבור אוכלוסיות בסיכון".

בואו לדבר על זה בפורום סרטן ריאה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום