מחיר האובדנות: 2.5 מיליארד שקל

(0)
לדרג

זוהי לפי מחקר של הכנסת, העלות של התופעה למשק. שרת הבריאות, יעל גרמן: "שר האוצר הבטיח לתקצב את התוכנית הלאומית למניעת התאבדות"

מאת: מערכת zap doctors

שרת הבריאות, יעל גרמן, הודיעה היום (ג') כי שר האוצר יאיר לפיד הבטיח לה, כי משרדו יתקצב את התכנית הלאומית למניעת התאבדות. כך בישרה בפתח דיון שקיימה ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת לציון היום הבינלאומי למניעת אובדנות.

"עד סוף היום הזה ינסו למעלה מ-16 איש בישראל לשים קץ לחייהם, כך על פי הסטטיסטיקה", אמרה. "אך התאבדות היא לא גזירה משמיים, אלא מעשה של אדם שמרגיש שהכל נסגר עליו ואין מוצא. אילו היה מישהו לידו, אם היינו מאתרים אותו מעט לפני המעשה ומושיטים לו יד, היינו מונעים זאת".

מנתוני המרכז המחקר והמידע של הכנסת שהוצגו בדיון עולה כי בשנים האחרונות התאבדו בישראל כ-500 אנשים בשנה, רובם המכריע גברים. יותר מ-90% מהאנשים שהתאבדו סבלו מהפרעות נפשיות שונות וכ-60% מהם סבלו מדיכאון.

ההתאבדות מהווה סיבת המוות השנייה בקרב גברים בגילאי 15-24 בישראל. בשנים 2007-2010 חלה עלייה במספר ההתאבדויות המדווחות בישראל; מ-290 בשנת 2007 ל-431 ב-2010. בשל סיבות הקשורות בסטיגמה ובושה, שיקולי ביטוח ועוד, מקובל להניח ששיעורי ההתאבדות בפועל גבוהים ב-25% מאלה המדווחים.

העלויות הישירות של אובדנות למשק מוערכות בכ-90 עד 100 מיליון שקלים בשנה (פינוי באמבולנס, אשפוז, ביטוח חיים, חקירת משטרה ועוד). מחיר העלויות העקיפות הוא בין 2 מיליארד ל-2.5 בשנה (אובדן ימי עבודה לבני המשפחה, טיפול נפשי עבורם, עלויות למשק בשל פציעות של אדם שביצע ניסיון התאבדות.

האסטרטגיות האפקטיביות ביותר למניעת התאבדויות: הכשרת רופאי משפחה לזהות סימני דיכאון וצמצום הזמינות לאמצעים קטלניים. באוסטריה נאסר על התקשורת לסקר התאבדויות ברכבת התחתית. בעקבות זאת ירד ב-80% מספר ניסיונות ההתאבדות בשיטה זו.

ח"כ אברהם מיכאלי (ש"ס), יו"ר השדולה למניעת אובדנות בכנסת, ציין בדיון כי תקציב המאבק בתאונות דרכים הוא פי מאות מונים מהמלחמה בניסיונות ההתאבדות, בעוד הנתונים מראים כי מספר השמים קץ לחייהם גבוה פי כמה ממספר ההרוגים בתאונות דרכים.

בואו לדבר על זה בפורום דיכאון - אבחון וטיפול.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום