תקווה לחולי טרשת נפוצה

(0)
לדרג

בכנס חולים של המרכז לטרשת נפוצה בהדסה הוצגו חידושים רפואיים, טיפולים בתאי גזע, טיפולים לעייפות ולספסטיות, קנביס רפואי ועוד, אשר צפויים לשפר את איכות חיי החולים

מאת: מערכת zap doctors

"חולי טרשת נפוצה מצפים בכיליון עיניים לכל פיתוח אשר יוכל לשפר את מצב בריאותם. בשנה הנוכחית, אנו עדים להתפתחויות אשר צפויות לשפר באופן משמעותי את חייהם של חולים אלו", כך אמר פרופ' תמיר בן חור, מנהל המחלקה הנוירולוגית במרכז הרפואי הדסה, בכנס השנתי שערך השבוע המרכז לטרשת נפוצה של הדסה. בכנס השתתפו חולים ובני משפחותיהם.

טרשת נפוצה הינה מחלה כרונית של מערכת העצבים המרכזית ונגרמת ממנגנונים אוטו-אימוניים, כלומר מנגנונים של "תקיפת" מערכת החיסון במעטה המיאלין המקיף את העצבים, דבר המביא לפגיעה בתפקודם. במחלה חולים יותר מ-5,000 ישראלים ומעל 2.3 מיליון אנשים בעולם.

השתלת תאי גזע

פרופ' דמיטריוס קרוסיס, מנהל המרכז לטרשת נפוצה בהדסה תיאר את תחומי המחקר המתקדמים, שככל הנראה, יובילו לפריצות דרך משמעותיות בשנים הבאות, כולל שיטות חדשניות של אימונותרפיה ספציפית וטיפול בתאי גזע, מחקרים קליניים הממתינים לאישור ממשלתי.

השתלת תאי גזע, שמטרתה היא לעודד גדילה מחודשת של תאי עצב, תאי מייצרי מיאלין ולהגנה על רקמת המוח, היא שיטה ייחודית שפותחה בהדסה ובמרכז לטרשת, וניתנת לביצוע כיום רק במסגרת המחקרים הקליניים. תוצאות הניסוי קליני הראשון בטרשת נפוצה שביצע פרופ' קרוסיס הוצגו על ידו במהלך הכינוס. ניסוים ראשוניים אלה סללו את הדרך למחקרים דומים במרכזים רפואיים ברחבי העולם.

ד"ר ווקנין-דמבינסקי, רופאה בכירה במחלקה הנוירולוגית בהדסה ובמרכז לטרשת, ציינה כי כמויות רבות של ויטמין די משפיעות על התרופות לטובה ותיארה את היתרונות ותופעות הלוואי של תרופות חדשות שנכנסו לאחרונה ושחלקם ניתנים במתן פומי (בכדורים).

קנביס רפואי

ד"ר פטרו וד"ר ורבר ורופאים בכירים נוספים של המרכז, הציגו פיתרונות למגוון סימפטומים של טרשת נפוצה, כמו הספסטיות, העייפות, הכאבים והתקפי צחוק ובכי קיצוניים וכן תרופות שמשפרות את יכולת ההליכה. בין תרופות אלה גם הקנביס הרפואי, חומר הזמין לחולים בתור טיפות, אדי משאף ובעוגיות ומאכלים. כפי שד"ר ורבר ציין, מדובר בתרופה אפקטיבית בטיפול בעיוות שרירים אצל חלק מן החולים, וכיום ישנן אפילו מאפיות המייצרות עוגיות כאלה בפיקוח הרבנות. כמובן שהחולים יצטרכו לעבור מבחן פסיכולוגי לפני שיוכלו להתחיל בטיפול עם קנאביס רפואי, ואל לשכוח כי אחת מתופעות הלוואי האפשריות של החומר היא הזיות.

בואו לדבר על זה בפורום טרשת נפוצה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום