חנוכה: המלצות תזונה לחולי כליות

(0)
לדרג

הזרחן מצוי במאכלים רבים, וכך גם בסופגניות. חולי כליה, ומי שעוברים דיאליזה צריכים לנסות להימנע ממנו כמה שאפשר. החדשות הטובות הן שזה אפשרי, באמצעות מתכונים קלים לביצוע

מאת: טל קמינסקי רוזנברג

בכל ימות השנה מנסים חולי הכליה לשמור ככל הניתן על רמת זרחן תקינה בדם, אך תקופות החגים מהוות אתגר מיוחד. לעתים נדמה שאי אפשר להגיע לתוצאה הרצויה ללא עזרתו של איזה נס חנוכה קטן, בעיקר בחגים עתירי המסיבות והארוחות החגיגיות.

הזרחן מצוי בכמויות משתנות כמעט בכל מזון באופן טבעי. בנוסף לכך, כיום גם מקובל בתעשיית המזון להוסיף תרכובות המכילות זרחן למזונות מעובדים רבים כחומר משמר, מונע התגבשות וכדומה. היעדר סימון תזונתי של זרחן על גבי המזונות השונים לצד הרצון לגוון את התפריט ככל הניתן, וההמלצה לתפריט רב חלבון עבור אנשים המטופלים בדיאליזה (מזונות חלבוניים הינם עשירים במיוחד בזרחן) מקשים מאוד לשמור על רמת זרחן תקינה בדם.

על מנת להשיג מטרה זו יש להיעזר בדרך כלל בתרופות קושרות זרחן. תרופות אלה, הניטלות בזמן הארוחה, פועלות על המזון תוך כדי עיכולו, וסופחות את הזרחן המצוי בו כך שלא יוכל להיספג לדם ויתפנה מהגוף דרך המעי. לכן, להשגת יעילות מירבית, יש חשיבות רבה לנטילת תרופות אלו, באבקה או בכדור, תוך כדי הארוחה.

בחג החנוכה, חג הטיגונים הגדול, מקובל להכין בעיקר סופגניות ולביבות. הלביבות המסורתיות, העשויות מתפוחי אדמה, מכילות כמות גדולה של אשלגן, מינרל נוסף המוגבל בתזונה של אנשים עם מחלת כליות.

כך תכינו סופגניות ולביבות ביתיות מופחתות זרחן

החליפו באופן חלקי או מלא את החלב, השמנת או הלבן שבמתכון במים. כך תפחיתו את כמות הזרחן שבסופגנייה.

נסו להפחית חלק מחלמוני הביצה ושימו במקומם חלבוני ביצה ,כלומר במקום לשים ביצה שלמה שימו שני חלבונים. רוב הזרחן שבביצה מרוכזבחלמון, וכך ניתן להפחית לא מעט זרחן מהסופגניות.

בחרו מילויים ו/או ציפויים דלי זרחן: ריבה, דבש, אבקת סוכר או קצפת (חלבה, ריבת חלב ושוקולד יוסיפו זרחן לסופגניה שלכם).

העדיפו שמן קנולה על חמאה או מרגרינה: הוא מכיל שומן בריא יותרלשמירה על בריאות כלי הדם והלב.

להפחתת כמות הסוכר - נסו להחליף חלק מהסוכר בממתיק מלאכותי.

להפחתת כמות השמן - נסו להכין סופגניות אפויות. לחילופין הכינו סופגניות גדולות, הן סופגות פחות שמן מהקטנות. תמיד אפשר לאכולרק חצי סופגניה אם רוצים.

כתחליף ללביבות המסורתיות העשויות תפוחי אדמה, ניתן להכין לביבות העשויות מקישואים ובצל. הקישואים והבצל דלים באשלגן לעומת תפוחי האדמה. יתרון נוסף: כחלק מהכנת הלביבות יש לסחוט היטב את הירקות. יחד עם המים יוצא גם חלק מהאשלגן שבהם.

המלצות נוספות ומתכונים בריאים לחנוכה ניתן למצוא בחוברת לחג שהפיקה "העמותה לקידום ושמירת זכויות חולי הכליות"

הכותבת היא דיאטנית העמותה לקידום ושמירת זכויות חולי הכליות

בואו לדבר על זה בפורום נפרולוגיה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום