פיברומיאלגיה: בדרך לאבחון קל

(0)
לדרג

האיגוד הישראלי לריאומטולוגיה, בשיתוף עם איגוד רופאי המשפחה, מפרסם לראשונה הנחיות קליניות לאבחון וטיפול בתסמונת החמקמקה והקשה לזיהוי

מאת: מערכת zap doctors

פיברומיאלגיה, המכונה בעברית "דאבת השרירים", היא צורה נפוצה של כאבי שרירים מפושטים ותשישות. התסמונת המוכרת על ידי מערכת הבריאות מזה זמן רב, עד עתה הגישה הטיפולית לתסמונת לא הייתה אחידה, לא היו קווים מנחים ישראליים ברורים לאבחון ולטיפול. בימים אלה מפרסם לראשונה האיגוד הישראלי לריאומטולוגיה, בשיתוף עם איגוד רופאי המשפחה, הנחיות קליניות לאבחון וטיפול בתסמונת.

על פי ההנחיות החדשות, הגישה המומלצת לטיפול בפיברומיאלגיה היא גישה מדורגת, אשר מביאה בחשבון את המאפיינים הקליניים הייחודיים לכל חולה. כך, הגישה לחולה אשר סובל באופן מרכזי מהפרעות שינה ותשישות שונה מהגישה לחולה אשר מתאר מרכיב מרכזי של דיכאון וחרדה.

טיפול בן 2 שלבים

מדובר בחלוקה לשני שלבים; השלב הראשון כולל הדרכה בנוגע לפעילות גופנית אירובית מדורגת המותאמת לרמתו התפקודית ולמצב בריאותו הכללי של המטופל, הפניית המטופל להידרותרפיה (ביצוע התעמלות במים), חינוך והסבר לגבי מהות התסמונת ולגבי עקרונות הטיפול, התחלת טיפול באמיטריפטילין במינון נמוך (תרופה טריציקלית, כלומר - תרופה נוגדת דיכאון) והפנייה לטיפול קוגניטיבי-התנהגותי.

בשלב השני מתבססות ההמלצות על הערכה חוזרת של מצב החולה, כ-12 שבועות לאחר התחלת הטיפול. בשלב זה, אם אין שיפור מספק תחת הטיפול שהוחל בשלב הראשון, יש לשקול מעבר לתרופה מקו הטיפול השני:

התחלת טיפול בליריקה לשיפור איכות השינה והפחתת כאב

טיפול בתרופה מקבוצת ה-SNRI (סימבלטה, איקסל) במקום הטיפולבאמיטריפטילין או תוספת טיפול ב-SSRI (פרוזק) יחד עם הטיפולבאמיטריפטילין

הפנייה לטיפול בלנאותרפיה

הוספת טיול ברפואה משלימה: טאי צ'י, יוגה

שקילת האפשרות לשלב יותר מתרופה אחת, מקבוצות שונות, על פי הצורך

בנוסף, מסייעים הקווים המנחים של האיגודים בציונם של טיפולים משלימים שאינם מומלצים עבור חולי פיברומיאלגיה: כירופרקטיקה, טיפולי לייזר, טיפולי שדה מגנטי, טיפולי היפו תרמיה, עיסויים, אוסטאופטיה, פיזיותרפיה, טיפול באולטרא סאונד

לדברי פרופ' אורי אלקיים, יו"ר האיגוד הישראלי לריאומטולוגיה, מומחית לרפואה פנימית וראומטולוגיה ומנהלת המכון הראומטולוגי במרכז הרפואי סוראסקי ת"א, המצב שהיה עד היום גרם לכך שלא אחת נתקלו החולים ברופאים שהעבירו להם מסר מבלבל ומתסכל בנוגע למהות הפיברומיאלגיה ולדרכי הטיפול העשויות להועיל להם. ההנחיות החדשות עתידות לחסוך זמן, סבל והוצאות כספיות למטופלים מחד ולשפר את מצב ותפקוד החולים מאידך.

בואו לדבר על זה בפורום פיברומיאלגיה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום