ורידים בולטים: פתרונות יעילים

(22)
לדרג

דליות ברגליים מהוות מפגע אסתטי ובריאותי, שבעבר היה מקובל להסירן בניתוח (הקרוי פלבקטומיה או סטריפינג). כיום יש טיפולי לייזר, קיטור, גלי רדיו והזרקת קצף

רופא כלי דם ,מומחה לכירורגיה כללית
077-2310141 (מספר מקשר)

ורידים בולטים ומורחבים ברגליים, המכונים גם דליות, מהווים פגיעה אסתטית בשל מראם הבלתי מצודד וגם עלולים להוות מטרד בריאותי: נפיחות, כובד,עייפות וכאב ובשלבים מתקדמים, כתמים, ופצעים בשוקיים וקרסולים . עובדה זו גורמת לרבים לחפש אחר מזור שיעלים את הוורידים. על אפשרויות הטיפול בתופעה, מסביר ד"ר אנטוניו ריינה, כירורג מומחה לכלי דם, מנהל מרפאת "ריינה קליניק".
איך להתמודד עם דליות ברגליים (אילוסטרציה) איך להתמודד עם דליות ברגליים (אילוסטרציה)

מהן התלונות השכיחות הנוגעות לוורידים ברגליים?

"מטופלים המתלוננים על ורידים ברגליים מתארים פעמים רבות מחלת ורידים. לכולנו יש ורידים ברגליים, אבל אצל חלק מאתנו, בשל מגוון סיבות, מתפתחת מחלת ורידית, שהיא למעשה מחלה של אי ספיקת מסתמי הורידים. מחלת הוורידים גורמת כאב, נפיחות, ורידים בולטים, ורידים מורחבים, כאב, עייפות בשרירים, דיקוק העור, פיגמנטציה והחלמה אטית של פצעים".

מהי מחלת ורידים בולטים?

"מחלת ורידים בולטים, המכונים גם 'דליות', היא מצב בו ישנן הפרעות בזרימת הדם בוורידי הרגליים. מערכת הדם בנויה כך שהלב מזרים מטה בעורקים דם, עם חומרי הזנה הנחוצים לאיברים ולרקמות השונים.הוורידים אוספים את הפסולת: CO2 וחומצות, ביניהן חומצה לקטית. את הפסולת הנמהלת בדם שהופך 'מלוכלך' יש לפנות ועל כך אחראים הוורידים: הורידים המזרימים את הדם כלפי מעלה אל הלב, מהלב לריאות וכליות שמסנים את הפסולת ומזרימים דם מחודש לאיברי הגוף. משום שבני האדם הם יצורים שעומדים על שניים, כוח המשיכה מקשה מאד על פעילות הוורידים. הדם אמור לזרום כלפי מעלה, אך נוטה כלפי מטה. לשם כך, ישנם שסתומים חד כיווניים בוורידי הרגליים, המונעים חזרת הדם מטה. כאשר שסתומים אלה 'מתקלקלים', הדם נופל מטה, מתאסף שם עם כל הפסולת ואינו מגיע למקום המיועד לו, תוך שהלחץ בוורידים עולה בהתמדה. עובדה זו גורמת לכל התסמינים הבלתי רצויים הכרוכים במחלה: מכיוון שהוורידים הם צינורות חיים, הם מגיבים למצב, מתרחבים ומתבלטים".

מהו הטיפול הטוב ביותר לוורידים בולטים ברגליים?

"ישנם הרבה טיפולים טובים שכולם מתמקדים בנטרולו או הוצאתו של הווריד החולה. מערכת הוורידים בגופנו היא מסועפת ומורכבת: ישנם וורידים רבים מאד. אם הווריד החולה מנוטרל או מוצא, הדם יעשה את המסלול הנדרש דרך וורידים תקינים לא ייפול שוב ויגיע לאן שצריך ועל כן העלמת וריד חולה לא תפגום כלל במלאכת העברת הדם ולא תזיק לאדם. ובהחלט תסייע להקלת הסבל להחלמתו.

מה השיטות הקיימות להעלמת וורידים ברגליים?

"בתחום זה, נעשתה התקדמות רבה בשנים האחרונות: בעבר הווריד החולה היה מושמד ומוצא מתוך הגוף בעזרת ניתוח מורכב יחסית, שכלל חתך במפשעה ובקרסול, והשחלת חוט מתכת שבקצהו פעמון לאורך כל הווריד ותלישתו. התלישה הייתה מוציאה את הווריד בשלמותו, אך גם קורעת את כל הענפים המחוברים אליו. הניתוח, המכונה 'פלבקטומיה' או 'סטריפינג', היה כרוך בדימום, טראומה ואי נוחות וחייב החלמה יחסית קשה לעומת הניתוחים המודרניים. כיום קיימות שיטות הרבה פחות פולשניות, שיטות חדשניות וקלות יותר להעלמת ורידים בולטים ונפוחים. השיטות הן: העלמת ורידים באמצעות לייזר, העלמת ורידים באמצעות קיטור, העלמת ורידים באמצעות גלי רדיו והעלמת ורידים באמצעות הזרקת קצף, בכולן מתבצעת סגירת הווריד ונטרולו ללא תלישתו".

מהו טיפול בלייזר להעלמת ורידים?

"מדובר בשיטת טיפול כירורגית זעיר פולשנית שאינה מחייבת חתכים או תלישה של הווריד. במהלך ההליך, המבוצע תחת שיקוף, מושחל בעזרת מחט סיב אופטי של לייזר, לתוך הווריד החולה. הסיב המחובר למכשיר לייזר מפיק לאחר מיקומו והפעלת המכשיר קרן לייזר, המעלה את הטמפרטורה בתוך הווריד לכ-240 מעלות צלזיוס. הליך זה למעשה 'שורף' ו'סוגר' את הווריד. הווריד שנסתם מתנוון עם הזמן ונספג עד להיעלמותו".

מהו טיפול בגלי רדיו להעלמת ורידים?

"זהו טיפול חדשני יותר מטיפול הלייזר, וגם לו יתרונות רבים: אין חתכים, אין קריעה של הווריד ואין החלמה קשה וממושכת. גם פה מדובר בהליך כירורגי זעיר פולשני, במסגרתו סותמים את הווריד החולה באמצעות אנרגיה המופקת מגלי רדיו, אשר שורפת את דופן הווריד. חימום הווריד לטמפרטורה של 120 מעלות, מחצית מהמעלות בלייזר, מוביל לפגיעה בווריד, בעקבותיה הוא נפגע, מתכווץ ונסתם ולאורך הזמן גם נספג בגוף ונעלם. הטיפול עצמו רב-שלבי ונעשה במקטעים של 7 ס"מ לאורך כל הווריד".

מהו טיפול בקיטור לוורידים ברגליים?

"שיטה חדשנית נוספת, המאפשרת העלמת ורידים ללא שטפי דם וכאב, וגם היא מושתתת על חימום ופגיעה בווריד, עד להעלמתו וספיגתו באמצעות חום. אלא שהפעם, החום מופק על ידי קיטור: אדי מים ומהבילים, מזוקקים ודחוסים, המוזרמים בפולסים לתוך הווריד. זוהי שיטת הטיפול החדשנית ביותר והיא גם מאד מומלצת, משום שאיננה כרוכה בהחדרת חומר זר לגוף. גם פעולה זו נעשית תחת שיקוף אולטרסאונד".

מהו טיפול הזרקות קצף לשם טיפול בוורידים ברגליים?

שיטה נוספת, זעיר פולשנית. בשיטה זו, מעבירים באמצעות מחט, המוחדרת לווריד תחת שיקוף, חומרים אלכוהוליים מוקצפים, הגורמים להטרשה והצטלקות של הווריד. מדובר בחומר כימי שפוגע בדופן הווריד וסותם אותו עד שהוא נעלם ונספג".

לסיכום, ישנם לא מעט טיפולים חדשניים לוורידים בולטים ברגליים, בעיה אסתטית ורפואית. אם בעבר הטיפול לווה בשטפי דם, טראומה והחלמה איטית וקשה, כיום ישנן שיטות חדישות פחות מאיימות ויותר יעילות, המאפשרות חזרה לשגרה במהירות והחלמה מהירה.

בואו לדבר על זה בפורום טיפול בוורידים, דליות ונימים.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום