תרופה חדשה לסרטן בלוטת התריס

(1)
לדרג

תקווה לאלפי חולי סרטן: תרופות הדור החדש, לטיפול בסרטן בלוטת התריס, הוצגו בכנס בינלאומי ברמב"ם. צרכנות רפואית

מאת: מערכת zap doctors

מאות ישראלים מאובחנים מדי שנה כחולים בסרטן בלוטת התריס, נתון שבשנים האחרונות נמצא במגמת עלייה. בכנס רפואי בבית חולים רמב"ם הוצגו תרופות חדשות המהוות בשורה ביחס לאפשרויות שהיו קיימות עד כה.

סרטן בלוטת התריס הוא הסרטן האנדוקרינולוגי השכיח ביותר, ובעוד שהוא נפוץ יותר בקרב נשים, הוא נחשב למסוכן יותר עבור הגברים. סרטן בלוטת התריס נתפס כסוג סרטן הניתן לריפוי מלא, ואכן, ברוב המקרים, מדובר בגידול איטי אשר ניתן לטפל בו בעזרת ניתוח. אולם, ברבע מהחולים ישנו סיכון גבוה להתפתחות גרורות, והטיפול בקבוצה זו מהווה אתגר משמעותי לרפואה ולמערכת הבריאות.

"מהפכה בריפוי"

בכנס הבינלאומי ברמב"ם הוצגו תרופות חדשות ושיטות מתקדמות לטיפול ניתוחי בחולים הנמצאים בסיכון לתמותה מהמחלה. אורח הכבוד בכנס היה פרופ' ג'ים פייגין, ראש המכון לאנדוקרינולוגיה במרכז הסרטן ממוריאל סלואן קטרינג שבניו יורק. פרופ' פייגין, מבכירי האנדוקרינולוגים וחוקרי הסרטן בעולם, היה ראש קבוצת המחקר שפיתחה תרופה חדשה ההופכת גידולים העמידים לטיפול ביוד רדיואקטיבי, לרגישים לטיפול זה וניתנים לטיפול. לדבריו של פרופ' זיו גיל, מנהל מחלקת אף-אוזן-גרון ברמב"ם וממארגני הכנס, מדובר בלא פחות מ"מהפכה" בטיפול בגידולי סרטן בלוטת התריס עבור חולים שעד כה לא הייתה להם תקווה.

סרטן בלוטת המגן הינו גידול ממאיר. גורמי הסיכון העיקריים להתפתחות המחלה הם חשיפה לקרינה, תזונה דלת יוד והיסטוריה של קרוב משפחה שחלה בה. על פי סטטיסטיקה עולמית שהוצגה בכנס שהתקיים ברמב"ם, שכיחות סרטן בלוטת התריס באוכלוסייה עומדת על 6%. בשנת 2012, משרד הבריאות פרסם נתונים, לפיהם מספר חולי סרטן בלוטת המגן שאי פעם אובחנו עם המחלה בישראל (מאז 1960), ושהיו בחיים בשנת 2009 מוערך בכ-10,000 איש.

עוד עולה מהנתונים אשר הוצגו בכנס, כי סרטן בלוטת התריס הוא השני בשכיחותו בקרב נשים במגזר הערבי, והשישי בשכיחותו בקרב נשים יהודיות. על פי הנתונים הללו, בדומה לתצפיות דומות במדינות אחרות, גם בישראל ניכרת עליה של כ-30% במספר המקרים המאובחנים של סרטן בלוטת המגן, כאשר בקרב הנשים הערביות נמדדה העלייה הגבוהה ביותר- מעל 50%. למרות שיעור גבוה יותר של גילוי מוקדם של המחלה, סוכנות הבריאות האמריקאית מצביעה על עלייה של 1% בשנה בתמותה מהמחלה.

תרופה בנוסף לניתוח

"הטיפול המרכזי בגידולי בלוטת התריס הוא ניתוח לכריתת הגידול", אומר פרופ' גיל, "אולם, ברבע מהחולים המחלה מתגלה בשלב מתקדם בו ניתן לזהות גרורות מרוחקות או מחלה פולשנית ואותם כבר לא ניתן לנתח". פרופ' גיל מסביר כי אנו נמצאים בפתחה של מהפכה בטיפול בחולים אלו: "התרופות החדשות, הנמצאות בשלב פיתוח מתקדם, יחד עם שיטות ניתוחיות מתקדמות יותר, יאפשרו ריפוי של אחוז ניכר מהחולים אשר עד היום לא היה ניתן לסייע להם".

שיטת טיפול נוספת אשר נדונה בכנס מגיעה דווקא מכיוון הרפואה הציבורית: "אחת המסקנות המרכזיות של הכינוס היא שהטיפול המיטבי בחולים עם סרטן בלוטת התריס ניתן במסגרת צוותי טיפול רב תחומיים במרכזי סרטן אוניברסיטאיים", אומר פרופ' גיל ומסביר, "הטיפול בחולים הוא מורכב ודורש החלטות המתקבלות טוב יותר בקרב צוות רופאים ממספר תחומים ולא על ידי מנתח בודד במערכת הפרטית".

בואו לדבר על זה בפורום גידולי בלוטת המגן (תירואיד) ויותרת המגן (פרתירואיד).

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום