הקשר בין פרקינסון לדיכאון

(0)
לדרג

מחקר גדול שנערך בטייוואן, שם שיעור נשים חולות בפרקינסון דומה לזה של הגברים, מגלה כי למי שסובל מדיכאון סיכון גבוה יותר פי שלושה למחלת הפרקינסון

מאת: ד"ר עמית עקירוב

מבוגרים הסובלים מדיכאון עלולים לפתח מחלת פרקינסון, כשגיל מתקדם ועמידות לטיפול התרופתי מגבירים עוד יותר את הסיכון למחלה. כך על פי מחקר חדש שפורסם בכתב העת Neurology

חוקרים מטייוואן מצאו כי בחולים דיכאוניים נרשמה עלייה של פי שלושה בסיכון להתפתחות מחלת פרקינסון, בהשוואה לאלו ללא דיכאון. עם זאת, הם נזהרים בלשונם, מאחר שאינם רוצים לגרום לבהלה בקרב חולים הסובלים מדיכאון ומדגישים כי זיהו שני גורמים העלולים להביא לעלייה בסיכון למחלת פרקינסון - גיל מתקדם ודיכאון קשה לטיפול, כך שלא כל החולים הסובלים מדיכאון מצויים בהכרח בסיכון למחלת פרקינסון.

המחקר כלל כ-4,600 חולים עם דיכאון וכ-18,500 משתתפים ללא דיכאון. המשתתפים היו בני 20 ומעלה. בין השנים 2002-2009, 66 חולים עם דיכאון (1.42%) ו-97 ביקורות (0.52%) אובחנו כחולים בפרקינסון. לאחר שלקחו בחשבון את גיל ומין המשתתפים, חושבה העלייה בסיכון.

מהנתונים עולה עוד כי גיל מתקדם הוא גורם סיכון למחלת פרקינסון בחולים הסובלים מדיכאון. כאשר החוקרים סיווגו את המשתתפים לפי גיל, מתחת ל-65 ומבוגרים יותר, יחס הסיכויים להתפתחות מחלת פרקינסון היה גבוה פי עשרה בחולים מבוגרים יותר, בהשוואה למשתתפים צעירים.

דיכאון קשה לטיפול, עבורו משטרי הטיפול בנוגדי דיכאון שונו לפחות פעמיים במהלך השנתיים הראשונות לאחר האבחון, זוהה כגורם סיכון נוסף למחלת פרקינסון באלו עם דיכאון. ממצא זה עשוי להצביע על כך שהפגיעה העצבית של דיכאון קשורה לעמידות דיכאון וכי ככל שהדיכאון עמיד יותר, כך הסיכוי למחלת פרקינסון בחולים אלו הוא גבוה יותר.

מעניין לציין כי לא זוהו הבדלים בין המינים בסיכון להתפתחות מחלת פרקינסון, ייתכן כי הדבר נובע מכך שבטייוואן, בניגוד לצפון אמריקה, שכיחות מחלת פרקינסון דומה בגברים ובנשים. החוקרים מדגישים כי למחקר מספר מגבלות ועל כן קוראים לערוך מחקרים נוספים להערכת הקשר בין דיכאון ובין התפתחות מחלת פרקינסון.

בואו לדבר על זה בפורום נוירולוגיה ושבץ מוח.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום